Błonnik nie taki zdrowy

Nadmierne spożywanie błonnika może prowadzić do rozwoju osteoporozy. Na szczęście nie każdemu to grozi. 

Powszechnie znane są zalety płynące ze spożywania błonnika. Jednak okazuje się, że wiążą się z tym również pewne niebezpieczeństwa. Zbyt duża ilość błonnika, szczególnie z frakcji ligninowej, przyczynia się do trwałego wiązania jonów pewnych metali, przede wszystkim wapnia i cynku, co powoduje neutralizację tych elementów w jedzeniu.

Brak wapnia i cynku w diecie prowadzi do osłabienia tkanki kostnej. Różne frakcje błonnika na wiele sposobów wpływają zresztą na wchłanialność wapnia. Przykładowo, frakcje ligniny i celulozy skracają proces absorpcji wapnia z przewodu pokarmowego. Specjaliści od osteoporozy biją w związku z tym na alarm: to może prowadzić do rozwoju tej choroby. Natomiast błonnik rozpuszczalny, jak hemiceluloza czy pektyna rozkłada się w towarzystwie flory bakteryjnej, co powoduje powstawanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych zmniejszających pH. Prowadzi to do poprawienia wchłanialności wapnia.

Okazuje się więc, że błonnik błonnikowi nierówny. Najlepsze działania dla naszego organizmu ma błonnik sojowy, ponieważ nie wpływa on negatywnie na absorpcję wapnia ani żadnych innych składników mineralnych. Ponadto doskonale syci, zmniejsza cholesterol, sprzyja gospodarce glukozowej oraz intensyfikuje działanie insuliny.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Poznaj TOP 5 roślin zielarskich wspierających odchudzanie, które warto mieć w domu

    Poznaj czołówkę pięciu ziół, dzięki którym odchudzanie stanie się prostsze!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Sposoby na naturalne przyspieszenie metabolizmu

    Chcesz przyspieszyć metabolizm? Poznaj nasze porady.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Stosujesz doustną antykoncepcję? Poznaj jej wady i zalety

    Poznaj pozytywne oraz negatywne strony stosowania doustnej antykoncepcji.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz