Cała prawda o probiotykach – czemu służą?

Pod nazwą probiotyk kryje się cała gama pożytecznych bakterii, które naturalnie występują w organizmie człowieka. Naturalne probiotyki są obecne między innymi w układzie pokarmowym, jamie ustnej, a u kobiet znajdują się także w pochwie. Ich zadaniem jest stworzenie przyjaznej i bezpiecznej dla zdrowia flory bakteryjnej, która wpływa pozytywnie na wiele procesów zachodzących w organizmie. Bakterie probiotyczne wzmacniają odporność i usprawniają procesy trawienne. Niekiedy w wyniku przebytych chorób oraz zażywania niektórych leków dochodzi do zaburzenia owej flory bakteryjnej.

Wówczas konieczne jest uzupełnienie naturalnych probiotyków i przywrócenie równowagi bakteryjnej. Do tego celu wykorzystuje się preparaty (na przykład probiotyki w tabletkach), które pomagają wyrównać w organizmie poziom pożytecznych bakterii. Powstaje jednak pytanie o to, czy każdy produkt probiotyczny można uznać za dobry probiotyk dla naszego zdrowia i jak stosować probiotyk, by rzeczywiście wspomógł nasz organizm w powrocie do równowagi. Poszukajmy odpowiedzi.

Co to jest probiotyk i do czego jest nam potrzebny?

Pomimo tego, że w organizmie człowieka można wyróżnić wiele szczepów różnych pożytecznych bakterii, dotychczas najdokładniej przebadano i wykazano dobroczynny wpływ dwóch probiotyków: Lactobacillus i Bifidobactericum. Probiotyki te odpowiadają za utrzymanie prawidłowej równowagi flory bakteryjnej. Ponadto wzmacniają odporność, a także wspomagają procesy trawienne zachodzące w organizmie. Stosowanie probiotyków na jelita wspomaga ich pracę, redukuje zaparcia i wzdęcia, natomiast probiotyki ginekologiczne (na przykład w postaci tamponów probiotycznych) przywracają równowagę flory bakteryjnej pochwy.

Stosowanie probiotyków zalecane jest zwłaszcza w trakcie i po antybiotykoterapii, kiedy to w wyniku zażywania antybiotyków zwalczających bakterie chorobotwórcze, przy okazji dochodzi do wyniszczenia pożytecznych bakterii. Zastosowanie probiotyków przy antybiotyku pozwala zminimalizować negatywne skutki jego zażywania i uzupełnić braki bakterii wykazujących pozytywny wpływ na organizm.

Jak przyjmować probiotyk?

Probiotyki zawierające żywe mikroorganizmy mogą występować w różnej postaci (jogurt probiotyczny, tampony z probiotykiem, probiotyk w kroplach, probiotyk w ampułkach lub kapsułkach) oraz ze względu na rodzaj zawartych bakterii być przeznaczone dla osób z różnymi potrzebami (probiotyk dla niemowląt, probiotyk dla dzieci, probiotyk na zaparcia, probiotyk na biegunkę, probiotyki dla kobiet w ciąży). Najlepszy probiotyk to ten, który w swoim składzie będzie zawierał specjalnie wyselekcjonowane szczepy bakterii, jak KOLONBIOTIC® 7 GG. Jego dodatkowa zaleta to opóźnione uwalnianie składników w nim zawartych, dzięki czemu preparat rozpuszcza się dopiero w jelitach, zapewniając w ten sposób optymalne wchłanianie.

Tego typu suplementy diety, ze względu na swoje właściwości, zaleca się stosować zwłaszcza bo przebytej antybiotykoterapii jako bardzo dobry sposób na przywrócenie równowagi bakteryjnej organizmu. Jak brać probiotyk? Probiotyki, podobnie jak inne środki uzupełniające dietę, powinny być zażywane zgodnie z zalecaniami lekarza, farmaceuty lub producenta preparatu.

Dobry probiotyk dla dziecka, czyli jaki?

Choć zdania na temat stosowania probiotyków u dzieci wciąż są podzielone, wdrożenie ich jako formy uzupełniającej antybiotykoterapię pozwala uniknąć wielu konsekwencji zdrowotnych, będących negatywnym skutkiem stosowania antybiotyków, takich jak niebezpieczne dla zdrowia obniżenie odporności, ryzyko zakażeń bakteryjnych, czy też tzw. biegunka poantybiotykowa. Poza tym wspomagają i przyspieszają powrót dziecka do zdrowia, a przy tym zabezpieczają barierę ochronną jelit.

Kiedy podawać probiotyk przy antybiotyku? Probiotyki zaleca się stosować zwłaszcza podczas długotrwałych lub powtarzających się kuracji antybiotykowych. Probiotyk może być podawany profilaktycznie przed rozpoczęciem leczenia lub w jego trakcie – wówczas podajemy go równocześnie z antybiotykiem lub na dwie, trzy godziny po jego zażyciu. Probiotyki dla noworodka i niemowlaka najczęściej są dostępne w postaci kropli, które ułatwiają aplikację.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Dzienne zapotrzebowanie energetyczne – co musisz wiedzieć o kaloriach?

    Sprawdź, czym są kalorie i czy warto je liczyć.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Trening step – poznaj jego zalety

    Poznaj już dziś step fitness!

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

    Anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się - jakie są ich przyczyny?

    czytaj więcej

3 komentarzy na “Najczęstsze zaburzenia odżywiania – skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić?

  1. malaala

    ja parę lat temu miałam kompulsywne jedzenie.jakoś przeszło.poznałąm kogos, zaczęlam sie kontrolować. a wczesniej jadłam bardzo nieregularnie.jako dziecko ciągle rodzice wpajali mi, że trzeba duzo jesc, żeby miec siły do pracy (wychowałam sie na wsi).zawsze byłam okrąglutka.a mama mówiła, że mam grube kości. w liceum kryłam sie pod obszernymi ciuchami.ciagle cos mi nie pasowało, ciagle za gruba.wstyd było rozebrac sie na w-f a potem cwiczyc z dziewczymami…w domu ciagle “domowe obiadki”, duze porcje. nauka do pozna, sporo przytyłam
    potem wyjechałam na studia.juz sama mogłam o siebie zadbać. sama gotowałam sobie obiady.byłam panem swojego losu i garnka
    znów stresy i nauka, imprezy do pozna i jadło sie nawet w nocy.dziewczyny w akademiku sie nawet ze mnie smiały, bo potrafiłam w nocy wstac i isc do lodówki.lodówka niestety pusta, no to do zamrazalnika po kiełbasę. z głodu jadłam zamrożoną kiełabasę. twierdziłam wtedy ze mrozone nie tuczy. wiem ze to głupie, ale tak miałam.
    w sumie to pare razy zdazryło mi się, że zwróciłam jedzenie, ale duzo o tym czytałam i jakoś “potrząsnęło” mną wted. kiedys też ogladałm jakis program o bulimiczkach i nigdy w zyciu juz tego nei zrobiłam.

  2. ixenka

    Myślę, że między bulimią anoreksją a czystym odchudzaniem jest niewidzialna lekka linia. Trzeba się trzymać tak by zaburzeń nie było. Wiele osób to potrafi ale niestety nie wszyscy. Jak chcemy się zdrowo odzywiać, mnie jesc ale racjonalnie to najlepiej isc po diete do specjalisty.

Dodaj komentarz