Co jest podstawą każdego ruchu – kilka słów o mięśniach głębokich

To, co odróżnia człowieka zdrowego i sprawnego od tego z bólami stawów to dobrze rozwinięte mięśnie głębokie i umiejętność ich wykorzystywania w codziennej aktywności. Znanym jest fakt, że najważniejsza jest równowaga. W tym przypadku chodzi o zachowanie dobrej proporcji siły mięśni powierzchownych i głębokich.

Czym są mięśnie głębokie?

Jak sama nazwa wskazuje mięśnie głębokie to mięśnie leżące pod warstwą mięśni dużych. Grają one równie ważną rolę w sterowaniu aparatu ruchowego. W skład kompleksu „core” (bo tak bywają nazywane) wchodzą mięśnie jamy brzusznej, pleców i miednicy. Mięśnie zwane głębokimi rozciągają się w poprzek przedniej powierzchni korpusu od miednicy do dolnej krawędzi żeber –m. in. poprzeczny brzucha, prosty brzucha, i skośne wewnętrzne i zewnętrzne. Następnie mięśnie dolnej części pleców, w tym czworoboczny lędźwi.

Jaka jest funkcja mięśni głębokich?

Mięśnie te zapewniają postawę i stabilność ciała, trzymając kręgosłup wyprostowany, oraz gwarantują utrzymywanie równowagi poprzez dostosowywanie pozycji ciała do różnych sytuacji. Są to mięśnie zarówno zginające, jak i prostujące.
Głównym ich zadaniem jest utrzymanie pozycji pionowej ciała. One to właśnie razem z mięśniami dna miednicy i przeponą tworzą swoisty cylinder zapewniający naszemu ciału prawidłową stabilizację oraz właściwy transfer sił podczas ruchu. Ponadto prawidłowo działające mięśnie dna miednicy u kobiet zapobiegają wysiłkowemu nietrzymaniu moczu.

Co dobrze wpływa na rozwój wyżej wymienionych mięśni?

  • nauka prawidłowego oddychania przeponowego
  • trening mięśni dna miednicy
  • dobrze poprowadzony trening siłowy
  • pilates
  • duża zmienność warunków w jakich trenujemy
  • prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń
  • unikanie zbyt długiego siedzenia, garbienia się
  • codzienne wielokrotne korygowanie postawy.

Jak widać praca nad mięśniami głębokimi powinna być pierwsza u każdego, kto zaczyna swoją przygodę z aktywnością ruchową, oraz nieustanna. Nawet jeżeli jesteś już doświadczonym trenującym, nie możesz zapominać o wplataniu ćwiczeń uruchamiających te mięśnie w każdą jednostkę treningową.

Tylko u nas!

  • Fitness

    Trening wydolnościowy – właściwości i zalety

    Zobacz, czym jest trening wydolnościowy i jak go zaplanować.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Uzależnienie od opalania – jak w nie nie popaść i cieszyć się zdrową opalenizną?

    Dowiedz się, jakie mogą być konsekwencje zdrowotne uzależnienia od opalania.

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Chcesz schudnąć? Wybacz sobie i poczuj wolność wewnętrzną

    Przestań się oskarżać!

    czytaj więcej

3 komentarzy na “Chcesz schudnąć? Wybacz sobie i poczuj wolność wewnętrzną

  1. Fanfara

    Ja od poniedziałku zaczynam się odchudzać według schematu mojej koleżanki, która schudła 39kg. Bez diet, a poprzez regularne posiłki 5 razy dziennie dodatkowo stosując suplementy i reguralnie ćwicząc. Też mam podobną nadwagę wieć taki wynik w dól by mi pasował.

Dodaj komentarz