Cynk i jego wpływ na nasze zdrowie

Cynk jest pierwiastkiem chemicznym, należącym do grupy cynkowców w układzie okresowym. Jest on także niezwykle ważnym dla człowieka mikroelementem, dlatego w żadnym wypadku nie możemy pozwolić sobie na jego niedobór, a o ten nietrudno… Dlaczego cynk ma tak ogromne znaczenie, co powinniśmy o nim wiedzieć?

Rola cynku w organizmie

Gdyby tak zapytać o niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastki, z miejsca zapewne zaczęlibyśmy wymieniać magnez, żelazo, wapń. Ale co z cynkiem? Choć wszystkie wyżej wymienione, bez wątpienia odgrywają ogromnie ważną rolę, nie można zapominać o tym, że i rola cynku w organizmie jest niemniej istotna. Niestety, nader często o mikroelemencie tym zapominamy i nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak negatywny wpływ na nasze ciało ma niedobór cynku.

Sam fakt tego, że cynk jest niezbędnym mikroelementem, potwierdzono nie tak dawno temu, bo dopiero w roku 1957. Tymczasem obecny jest on w około 200 enzymach, które biorą udział w różnych procesach zachodzących w organizmie. Jak nietrudno się domyślić, niedobór cynku powoduje poważne zaburzenia owych procesów.
Tak zwane palce cynkowe znajdują się w czynnikach transkrypcyjnych, białkach regulatorowych oraz w innych białkach, które wiążą DNA. Jon cynku odgrywa kluczową rolę w stabilizacji domeny białkowej. Śmiało zatem można powiedzieć, że cynk w organizmie jest niezastąpiony, bowiem w znacznym stopniu wpływa na podstawowe procesy życiowe.

Pierwiastek ten ma wpływ między innymi na prawidłowe wydzielanie insuliny przez trzustkę, układ odpornościowy, a także na zachowanie odpowiedniego stężenia cholesterolu oraz cennej witaminy A. Ma swój udział w gojeniu ran, mineralizacji kości, regulacji rytmu serca oraz ciśnienia krwi. O jego właściwe wartości powinni zadbać mężczyźni starający się o potomstwo, gdy to właśnie cynk zwiększa produkcję plemników!

Zapotrzebowanie na cynk

Dzienne zapotrzebowanie na cynk różni się w zależności od wieku oraz indywidualnych uwarunkowań. Dzieci od urodzenia do 1. roku życia powinny otrzymywać od 3 do 5 mg cynku. Dzieci od 1. do 3. roku życia muszą otrzymywać od 8 do 10 mg, zaś dzieci od 4. do 10. roku życia – 15 mg każdego dnia. Zapotrzebowanie na cynk wzrasta u kobiet ciężarnych. Powinny one dostarczać organizmowi blisko 30 mg cynku dziennie, a kobiety karmiące nawet 40 mg! Średnie dzienne zapotrzebowanie na cynk u dorosłego człowieka waha się od 15 do 20 mg.

W czym jest cynk?

Najbogatszymi źródłami tego cennego pierwiastka są ostrygi oraz małże, ale cynk w jedzeniu w dość dużych ilościach można znaleźć między innymi w wątrobie cielęcej (8,40 mg/100 g) i pestkach dyni (7,50 mg/100 g). Ponadto, warto sięgać po wątrobę wieprzową, pieczeń wołową, kaszę gryczaną, białą fasolę, gorzką czekoladę, chleb pełnoziarnisty.
Lepsze wchłanianie cynku gwarantują kwas cytrynowy oraz białka zwierzęce, zaś pogarszają je miedź i żelazo. Przy tej okazji warto wspomnieć o doskonale przyswajalnej formie cynku w postaci chelatu. ponieważ wykazuje ona perfekcyjną biodostępność. Naszym zdaniem, producentem posiadającym preparat najbardziej technologicznie zaawansowany i jednocześnie bezpieczny jest Olimp Labs –  chodzi o Chela Cynk®. Warto rozważyć jego stosowanie celem skutecznego uzupełnienia niedoborów cynku.

Poziom cynku obniżają też niektóre leki (między innymi tabletki antykoncepcyjne) i alkohol.

Objawy niedoboru cynku

Jeśli chodzi o niedobór cynku objawy są bardzo zróżnicowane, bo jak zostało wyżej nadmienione, wpływa on na bardzo wiele procesów zachodzących w organizmie. Brak cynku w organizmie może objawiać się utratą apetytu, złym gojeniem ran, zmianami skórnymi (podobnymi do łuszczycy), niedokrwistością, utratą owłosienia, biegunkami, częstymi infekcjami zarówno bakteryjnymi i wirusowymi. Cynk odpowiada także za dobry węch i smak. Blisko 25 proc. zaburzeń w tym zakresie wynika właśnie z niedoboru cynku. U dzieci niedobór cynku powoduje spowolnienie tempa wzrostu i zaburzenie rozwoju umysłowego.

Objawy nadmiaru cynku

Nadmiar cynku z pewnością nam nie grozi, jeśli nie zajadamy się codziennie ostrygami i nie przyjmujemy dodatkowo preparatów z cynkiem. Kiedy jednak już po nie sięgamy, powinniśmy zażywać je zgodnie z zaleceniami lekarza, bowiem nadmiar może prowadzić do obniżenia odporności i zmniejszenia stężenia frakcji HDL-cholesterolu. Przedawkowanie cynku może objawić się nudnościami, biegunką, bólami głowy.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz