Czy i kiedy suplementy diety wspomagają odchudzanie? Wybieraj mądrze.

Współcześnie niezwykle modne są różnego rodzaju diety. Dbanie o sylwetkę i zdrowie odżywianie często jest przedstawianie jako forma odpowiedzialności za samego siebie i swoje otoczenia. Jednak w erze preparatów i suplementów, często trudno wybrać ten właściwy, który może pozytywnie na nas oddziaływać. Jak dokonać właściwego wyboru?

Statystycznie decyzję o zmianie trybu żywieniowego podejmuje się na przełomie roku, a dokładniej, gdy decydujemy, że wraz z nadejście 1 stycznia, ostro weźmiemy się do pracy nad własną sylwetką. Jednak czy to aby odpowiednie rozwiązanie? Jak wprowadzić je w życie?

Czym jest otyłość i jakie są jej skutki?

Otyłość klasyfikowana jest jako choroba przewlekła, która nie ma tendencji do samoistnego ustępowania, a na którą składa się szereg objawów, uwarunkowanych zarówno czynnikami zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi.

  • Do zewnętrznych zaliczamy: niewłaściwy sposób odżywiania oraz nadprodukcję żywności, niski stopień aktywności fizycznej (urbanizacja, motoryzacja, siedzący tryb pracy), długotrwały stres, a także zaburzenia psychoemocjonalne.
  • Do wewnętrznych z kolei: regulacyjne i degeneracyjne, metaboliczne oraz genetyczne.
    Z otyłością mamy do czynienia wtedy, gdy przyrost masy ciała zwiększa się o 20%, czyli wynosi 120%. Za przyczynę pierwotną otyłości przyjmuje się zaburzenia popędu żywieniowego, których efektem jest znaczny przyrost tkanki tłuszczowej w organizmie.
    Gdy proces ten nasila się w miarę upływu czasu, zaczynają występować patologie oraz dysfunkcje, dotyczące różnych układów w naszym ciele. Doprowadzone do skrajności, mogą przyczynić się do inwalidztwa i znacznie zwiększyć ryzyko przedwczesnej śmierci.
  • Najnowsze dane, pochodzące z czasopisma Lancet Diabetes and Endocrinology, dobitnie pokazują, iż osobom otyłym grozi nie tylko niepełnosprawność, lecz także przedwczesna śmierć. Dlaczego? Konsekwencjami takiego stylu życia są takie dolegliwości jak choroby serca, udar i cukrzyca typu 2. Naukowcy biją na alarm: szczególnie niebezpieczna jest otyłość dotykająca osoby w młodzieńczym wieku. Porównując ich do osób, które w przedziale 20-39 lat miały prawidłową wagę, bardzo otyli mężczyźni żyli aż o 8,4 roku krócej, zaś kobiety – o 6,1 roku.

Z kolei dane zaprezentowane podczas Gastrointestinal Cancers Symposium w 2014 r. pokazują rozmiar problemu otyłości za oceanem: w Stanach Zjednoczonych przyczyną nawet co trzeciego nowotworu jest nadmierna masa ciała. Co gorsza, duża część osób nie ma świadomości tego zjawiska, choć ogólny mechanizm zachodzenia owego procesu jest znany od kilku lat. Nagromadzone w organizmie komórki tłuszczowe przyczyniają się do zwiększonej produkcji hormonów (insuliny, czynników wzrostu, czynników prozapalnych), ułatwiającej powstawanie nowotworów.

Opinię o fatalnym wpływie otyłości na ludzki organizm potwierdzają specjaliści z Instytutu Żywienia i Żywności w Warszawie. Według nich na świecie występuje już pandemia otyłości. Dane pochodzące ze 188 krajów w 21 regionach świata potwierdziły, że w 33 minionych latach (od 1980 do 2013 r.) liczba dorosłych osób otyłych lub z nadwagą, czyli ze wskaźnikiem BMI 25 i więcej punktów, wzrosła z 857 mln do 2,1 mld. Odsetek mężczyzn z nadmiarem tkanki tłuszczowej zwiększył się z 29 do 37% , zaś kobiet – z 30 do 38%. Obecnie do narodów najbardziej na świecie otyłych zalicza się Amerykanów i Greków. Nadmiar tkanki tłuszczowej ma tam aż 71% mężczyzn i 61% kobiet. Polska z kolei może „poszczycić się” następującymi danymi dotyczącymi otyłości: nadmierną tuszę ma 64% panów i 48% pań. W rankingu europejskim plasujemy się jeszcze za Brytyjczykami, Węgrami i Niemcami. Skąd tak duży odsetek osób zmagających się z tą chorobą? Naukowcy niezmiennie wskazują na niewłaściwe odżywianie od najmłodszych lat, niezdrowy tryb życia, brak ruchu, stres oraz niedosypianie. Światowa Organizacja Zdrowia apeluje, aby wszystkie kraje zmagające się z owym problemem wdrożyły odpowiednie działania prewencyjne.

JAKIE MOGĄ BYĆ POWIKŁANIA OTYŁOŚCI?

Sercowo-naczyniowe

Nadciśnienie, dyslipidemia, wzrost ryzyka choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu.

Oddechowe

Bezdech nocny, astma.

Endokrynne

Nietolerancja glukozy, oporność na insulinę, cukrzyca t.2, zespół wielotorbielowatowości jajników.

Ortopedyczne

Bóle pleców, zwyrodnienie kości i stawów, płaskostopie.

Dermatologiczne

Rogowacenie ciemne, brodawki starcze, odparzenia.

Żołądkowo-jelitowe

Stłuszczenie wątroby, refluks żołądkowo-jelitowy, kamica pęcherzyka żółciowego.

Psychospołeczne

Poczucie izolacji i dyskryminacji, bulimia, depresja.

 Inne

Zwiększone ryzyko raka piersi i innych nowotworów, proteinuria.

Jak sprawdzić czy dotyczy cię ten problem?

Najlepiej zmierzyć obwód talii, będący swoistym „papierkiem lakmusowym” ilości tłuszczu trzewnego i ryzyka powikłań związanego z otyłością.

Kobiety:

  • 80 cm = wzrost ryzyka powikłań
  • > 88 cm problemy zdrowotne

Mężczyźni:

  • 94 cm = wzrost ryzyka powikłań
  • 102 cm problemy zdrowotne

Suplementy diety na odchudzanie

Warto pamiętać, że suplementy diety nie zastąpią zdrowego stylu życia – one mają jedynie za zadanie wspomagać proces odchudzania. Do dnia dzisiejszego nie wynaleziono jeszcze cudownej substancji, za sprawą której moglibyśmy spożywać wszystko, czego dusza zapragnie, bez negatywnych konsekwencji. Priorytetem w kwestii wymarzonej sylwetki winna być dla nas w pierwszej kolejności odpowiednio zbilansowana dieta oraz zwiększona dawka aktywności fizycznej. Dopiero po zastosowaniu tych środków można sięgnąć po preparaty wspomagające odchudzanie.

W aptekach są obecnie dostępne (do wyboru) tabletki przyczyniające się do spadku potrzeby łaknienia, redukujące wchłanianie tłuszczu czy też przyspieszające metabolizm. Poza doskonale nam znanymi składnikami, takimi jak zielona kawa, herbata, kofeina, chrom czy L-karnityna, producenci wzbogacają suplementy diety o inne składniki aktywne, które krótko opisane zostały poniżej.

  1. Gurmar (Gymnema sylvestre) – ziele pochodzące z Indii, które wykorzystywane było już 2000 lat temu na „słodki mocz”. Jego głównym składnikiem jest mieszanina triterpenowych glikozydów, funkcjonujących pod zbiorczą nazwą kwasu gymnemowego. Wyniki badań wykazały, iż korzystnie wpływa on na homeostazę glukozy, zwiększa aktywność enzymów odpowiedzialnych za spalanie cukrów, jak również przyczynia się do korekcji zmian metabolicznych w mięśniach, wątrobie czy nerkach. Ponadto, Gymnema Sylvestre posiada także właściwości znieczulające kubki smakowe na języku, dzięki czemu nie odczuwamy słodkiego smaku pożywienia, a nawet czystego cukru.
    Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) gurmar w znacznym stopniu redukuje łaknienie i apetyt na słodycze.
  2. Morwa biała (Morus alba) – to drzewo z rodziny morwowatych, popularne w medycynie naturalnej i ziołolecznictwie od wieków. Występuje w klimatach od tropikalnego do umiarkowanego, a do Europy sprowadzono ją w XI w. Z uwagi na zawartość substancji aktywnych w liściach morwy, rośnie zainteresowanie ich wykorzystaniem w medycynie. Morwa biała działa hipoglikemizująco, głównie z uwagi na zawarte w jej liściach substancje aktywne. Dzięki nim hamowany może być rozkład węglowodanów złożonych (np. skrobi) do cukrów prostych (glukozy), które wchłaniają się do krwi. Z badań klinicznych przeprowadzonych przez Mudrę i współpracowników jasno wynika, że efektem spożycia wodnych ekstraktów z liści morwy z sacharozą (75 g) jest obniżenie poziomu glikemii poposiłkowej u osób zdrowych oraz u chorych na cukrzycę, i to już po upływie 120 minut od momentu podania naparu. Z kolei inni badacze potwierdzili, że alkaloidy z ekstraktów z liści morwy przyczyniają się do absorbcji glukozy z przewodu pokarmowego.
    Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), dzięki morwie białej możliwe jest utrzymanie prawidłowego poziomu metabolizmu węglowodanów w organizmie.
  3. Garcinia cambogia to owoc drzewa tamaryndowca. Występuje w Afryce, Malezji i Indiach, lecz jego działanie docenia się na całym świecie. Dowodzi tego wiele badań, dotyczących zdolności odchudzających owego tropikalnego owocu. Aktywnym składnikiem Garcinii jest kwas hydroksycytrynowy (HCA), znajdujący się w skórce owocu. Zgodnie z doniesieniami naukowymi, HCA przyczynia się do hamowania przemiany węglowodanów i odkładania się ich w postaci tkanki tłuszczowej. Co więcej, zapewnia naszemu mózgowi wzrost poziomu serotoniny – neuroprzekaźnika redukującego apetyt. W czasopiśmie naukowym Journal of International Medical Research w 2000 r. opublikowano niezwykle interesujące badanie, unaoczniające właściwości odchudzające Garcinii. Osobom z nadmiarem tkanki tłuszczowej podawano przez okres 12 tygodni 300 mg dawki dziennej ekstraktu z rośliny. W grupie osób poddanych badaniu, które otrzymały suplement, potwierdzono utratę wagi na wysokim poziomie, porównując te dane z grupą kontrolną (3,5 kg vs 1,2 kg). W przypadku przyjmowania Garcinii warto robić to między posiłkami tak, aby niepotrzebnie nie redukować jej wchłaniania. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) kwas hydroksycytrynowy (HCA) hamuje syntezę tłuszczów i ich odkładanie w organizmie.

Wszystkie wymienione składniki znajdziesz w produktach z serii Therm Line ®.

Źródło:
1. WHO. Obesity: Preventing and Managing the Global Epidemic. WHO/NUT/NCD/98.1 Report of a WHO consultation on Obesity, Geneva, 1998.
2. Mudra M., Ercan-Fang N., Zhong L. i wsp.: Influence of mulberry leaf extract on the blood glucose and breath hydrogen response to ingestion of 75 g sucrose by type 2 diabetic and control subjects. Diabetes Care 2007; 30: 1272- 1274.
3. Lee J., Chae K., Ha J. i wsp.: Regulation of obesity and lipid disorders by herbal extracts from Morus alba, Melissa officinalis, and Artemisia capillaris in high-fat diet-induced obese mice. J. Ethnopharmacol. 2008; 115: 263-270.
4. E Thom (2000) A Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Trial of a New Weight-reducing Agent of Natural Origin. The Journal of International Medical Research 28:229-233

Tylko u nas!

  • Fitness

    Fitness w domu – w jakie sprzęty warto się zaopatrzyć?

    Sprawdź w jakie sprzęty warto się zaopatrzyć podejmując ćwiczenia w domu.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Znaczenie wysportowanych pośladków w zdrowej sylwetce

    Nie tylko wyglądają, ale też pełnią ważne funkcje - sprawdź jakie!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Zdrowe, mrożone koktajle – sprawdź, jak przetrwać upały!

    Pomysł na pyszny i letni koktajl - sprawdź już dziś!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz