Czy kofeina wspomaga odchudzanie?

Trudno jest znaleźć osobę, która nie rozpoczynałaby dnia bez filiżanki aromatycznej kawy. Czy kawa wspomaga odchudzanie? Zdania naukowców na ten temat są podzielone, a spór dotyczy głównie kofeiny i jej działania. Kofeina to substancja, która posiada właściwości pobudzające i można ją znaleźć nie tylko w kawie, ale również w herbacie (teina) oraz napojach gazowanych takich jak cola, a także w napojach energetycznych. Od niedawna kofeinę zaczęto dodawać również do preparatów wspomagających odchudzanie, a także do kosmetyków wyszczuplających.

Co to jest kofeina i jakie ma działanie?

Kofeina to alkaloid, stanowiący składnik ziaren kawy, kakaowca, owoców guarany i orzeszków cola. Nie kumuluje się w organizmie człowieka, a to oznacza, że ilość kofeiny w tkankach będzie proporcjonalna do stanu ich uwodnienia.

Kofeina – działanie

  • zmniejsza zmęczenie fizyczne, czyli pozwala wytrwać w wykonywaniu ćwiczeń na odchudzanie, ale też łagodzi zmęczenie psychiczne, co jest bardzo pomocne u osób, które stosują dietę niskokaloryczną;
  • pobudza korę mózgową do myślenia i koncentracji;
  • na krótko hamuje apetyt, ponieważ przyczynia się do wzrostu poziomu glukozy we krwi;
  • wpływa na produkcję dopaminy, co odczuwa się jako wzrost przyjemności;
  • przyspiesza przemianę materii;
  • zwiększa potrzebę oddawania moczu, czyli ma tzw. działanie diuretyczne (napoje zawierające kofeinę nie nawadniają organizmu, ale go odwadniają), dlatego ważne jest picie odpowiedniej ilości wody.

Poza tym kofeina ma zastosowanie w kosmetykach wyszczuplających, a jej działanie polega wówczas na poprawie krążenia w powierzchniowych warstwach skóry, co z kolei powoduje lepsze ukrwienie tkanki tłuszczowej. Dzięki temu stymuluje komórki do spalania tłuszczu.

Czy kawa naprawdę odchudza?

Warto wiedzieć, że kofeina przyjmowana w dawce powyżej 300 mg na dobę działa termogenicznie, a to jest właśnie wykorzystywane podczas odchudzania, aby można było zwiększyć ilość spalonych kalorii podczas wysiłku fizycznego. Lepszy efekt odchudzający zapewni kofeina zawarta w suplementach niż ta przyjmowana podczas tradycyjnego spożywania kawy. Dzieje się tak, ponieważ kofeina z kawy jest wchłaniana w mniejszych ilościach niż ta syntetyczna, która pochodzi z suplementów. Picie większej ilości kawy nie spowoduje utraty wagi, dlatego lepiej jej nie nadużywać. Jeśli zacznie się stosować suplementy z kofeiną, to warto zmniejszyć ilość wypijanej kawy oraz napojów, które zawierają kofeinę.

Jaki jest wpływ kofeiny na organizm?

Okazuje się, że wpływ tej substancji jest zmienny, ponieważ u osób wrażliwych może dojść do pobudzenia układu adrenergicznego – mogą pojawić się niepokój psychiczny i ruchowy, drżenie kończyn, bezsenność oraz kołatanie serca. Poza tym, jeżeli będzie się przyjmowało duże dawki kofeiny przez dłuższy czas, to może to doprowadzić do zmniejszenia efektów działania kawy, mogą też wystąpić objawy odstawienia, np. apatia, ból głowy, zmniejszenie koncentracji i osłabienie.

Osoby, które są uzależnione od kofeiny, nie będą potrafiły rozpocząć dnia bez filiżanki kawy, ponieważ organizm przyzwyczaił się do stałych dawek kofeiny. Dlatego, aby uzyskać taki sam efekt, potrzebne będą coraz większe dawki.

Kofeina wspomaga proces odchudzania, ale należy ją spożywać rozsądnie, razem z odpowiednio dobraną dietą oraz aktywnością fizyczną. Dopuszczalna dzienna dawka kofeiny nie powinna przekraczać 300 mg na dobę, a jest to równe spożyciu 2-3 kaw. Jednak kofeina sama w sobie nie sprawi, że schudniemy. Gdy będzie stosowana jako dodatek do ćwiczeń i diety, pomoże wytrwać w najtrudniejszych momentach, wtedy także przyczyni się do utraty dodatkowych kalorii. Nie wolno zapominać, że kofeina ma również działania niepożądane, a to oznacza, że trzeba ją stosować z umiarem.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz