Dekalog zdrowego żywienia

Tak wiele kłopotów ze zdrowiem bierze się ze złego odżywiania. A wystarczy przecież przestrzegać kilku prostych zasad, by nasz organizm nie buntował się.

  1. Ćwiczenia
    Codzienna porcja ćwiczeń (wystarczy godzina) to piękna figura, zdrowy umysł i lepsze trawienie. Po rutynowym treningu ciało jest rozgrzane, organizm dotleniony, a samopoczucie znacznie lepsze!
  2. Bogactwo zbóż
    Najlepiej, żeby podstawą Twojej diety były produkty zbożowe. Codziennie powinno się jeść 5 porcji pożywienia na bazie zbóż. Dostarczają one kalorii, a także witamin, błonnika i minerałów. Najlepsze są produkty zbożowe grubo przemielone, np. chleb razowy, ciemny ryż, kasze (gryczana, jaglana i jęczmienna).
  3. Mleko – zdrowie w szklance
    W codziennej diecie nie może zabraknąć mleka i jego przetworów, gdyż są to główne źródła wapnia – nieocenionego dla naszych zębów i kości. Jeżeli tolerujesz laktozę, nie odmawiaj sobie tego źródła witamin i minerałów.
  4. Mięso, jajka i ryby
    Powinno się spożywać do dwóch razy dziennie. To one zapewnią nam niezbędna porcję białka, ale są też źródłem, cynku, żelaza i witamin z grupy B. Warto jednak wybierać te gatunki mięs, które mają najmniej tłuszczu i często sięgać po ryby, bo dostarczają one niezwykle cennych kwasów omega-3 oraz witaminy D.
  5. Owoce i warzywa
    Trzeba je zjadać przynajmniej kilka razy dziennie, a warzyw nawet więcej niż owoców. Powinny być różne, świeże i umyte. Zawierają w bród witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów. Przy tym warto pamiętać, że owoce mają sporo cukrów prostych, więc nie można ich jeść do końca bez ograniczeń.
  6. Mniej tłuszczu
    Jeśli tłuszcz, to roślinny, ewentualnie z ryb lub orzechów. Najmniej w naszej diecie powinno być tego pochodzenia zwierzęcego. Należy unikać produktów zawierających izomery tłuszczów trans, czyli przede wszystkim słodyczy, jak np. ciastka, margaryny i różnego typu fast foodów.
  7. Ograniczenie słodkości
    Cukier zawarty w słodyczach i słodzonych napojach jest nie tylko tuczący, lecz także po prostu zupełnie pozbawiony jakichkolwiek wartości. Zamiast batona, lub cukierków, lepiej zjeść owoc. Co prawda również zawiera on cukry proste, ale przynajmniej wraz z nimi dostarcza naszemu ciału porcję witamin.
  8. Sól to zło
    Zamiast soli, lepiej używać ziół. Dzienna porcja kuchennej soli nie powinna przekraczać 1 łyżeczki. Nadmiar soli zatrzymuje wodę w organizmie i spowalnia procesy przemiany materii, utrudniając tym samym odchudzanie.
  9. Różnorodność to podstawa
    Nie powinno się jeść wciąż tych samych produktów, gdyż każdy z nich dostarcza innych cennych składników. W dobrym jadłospisie nie powinno zabraknąć pożywienia z żadnej grupy.
  10. Odrzuć słodzone soki
    Pij tylko, naturalne, świeżo wyciśnięte soki lub niegazowaną wodę. Napoje gazowanie i soki z kartonu często zawierają ogromne ilości cukru, od którego się tyje!

Tylko u nas!

Dodaj komentarz