Dieta bezglutenowa – poznaj ją od podszewki!

Do niedawna dieta bezglutenowa kojarzona była głównie z pacjentami cierpiącymi na celiakię. Obecnie produkty bezglutenowe cieszą się coraz większą popularnością, także wśród osób zdrowych, które jedynie ze względu na swoje samopoczucie chcą wyeliminować ze swojego jadłospisu gluten. Bezglutenowa dieta nie jest prosta w stosowaniu, ponieważ oprócz unikania spożywania produktów, w których dominuje ten składnik, z jadłospisu trzeba wykluczyć również te, w których został on ukryty pod inną postacią. Spróbujmy zatem poszukać odpowiedzi na pytanie, co jeść na diecie bezglutenowej, a jakich produktów unikać w czasie jej stosowania?

Czym jest gluten?

Zanim zaczniemy omawiać dietę bezglutenową, warto wyjaśnić, czym dokładnie jest gluten. Okazuje się, że pod tą nazwą nie jest ukryty jeden składnik, a cała grupa białek, których źródłem pochodzenia są zboża: jęczmień, żyto, pszenica, orkisz. Negatywne działanie na organizm człowieka wykazuje zwłaszcza jedno z nich – gliadyna. Pod wpływem wody białko to (znajdujące się w mące pszennej) zamienia się w klejącą masę, za sprawą której przygotowane z niej ciasto staje się elastyczne, bardzo dobrze rośnie podczas pieczenia i jest wyjątkowo smaczne. Niestety jego obecność w pokarmach dla wielu osób oznacza przykre konsekwencje zdrowotne.

Dieta bezglutenowa – jadłospis

Wiele osób zastanawia się, co jeść na diecie bezglutenowej. Rzeczywiście wybór produktów w diecie bezglutenowej bez elementarnej wiedzy z tego zakresu nie jest łatwym zadaniem, ponieważ zgodnie z jej założeniami dozwolone jest spożywanie wyłącznie żywności bezglutenowej. Tymczasem nawet jeśli dany produkt nie posiada w swoim składzie glutenu, może być on używany podczas jego produkcji. Dlatego najważniejszym elementem stosowania omawianej diety jest dokładne czytanie etykiet nawet tej żywności, która została oznaczona jako wolna od glutenu.

Przepisy bezglutenowe powinny przede wszystkim opierać się na takich produktach jak mąka kukurydziana, sojowa, ryżowa, gryczana, z prosa i kosmy ryżowej, ponieważ te rośliny naturalnie nie posiadają glutenu. Spożywać można również ziarna słonecznika, orzechy, sezam, ciecierzycę, siemię lniane, kaszę jaglaną. Ponadto w jadłospisie mogą występować jaja, ryby, mięso, warzywa, owoce, produkty mleczne. Bezpieczna alternatywa dla słonych przekąsek to pozbawione glutenu: popcorn, ciasteczka ryżowe, chipsy kukurydziane.
Przepisy na potrawy bezglutenowe mogą zawierać także zboża glutenowe, pod warunkiem, że zostaną one odpowiednio przetworzone. Warto jednak pamiętać, że różnego rodzaju mąki z natury pozbawione glutenu, jak na przykład mąka kukurydziana, mogą zostać zanieczyszczone tym białkiem w czasie mielenia w tym samym młynie, w którym mielone są zboża zawierające gluten… Dieta bezglutenowa podobnie jak i dieta bezmleczna nie może być kojarzona z dietą odchudzającą, a przygotowywane posiłki powinny zawierać odpowiednią wartość kaloryczną.

Dieta bezglutenowa – dla kogo?

Dieta bezglutenowa przeznaczona jest przede wszystkim dla osób cierpiących na celiakię, czyli najpoważniejszy rodzaj nietolerancji glutenu. W przypadku tego schorzenia organizm traktuje białko zbożowe, trafiające do organizmu wraz z pokarmem, jako rodzaj wrogich substancji. W wyniku takiej sytuacji dochodzi do uszkodzenia błony śluzowej jelit, czego konsekwencją są poważne schorzenia układu pokarmowego.
Na ten rodzaj diety powinny zdecydować się też osoby wykazujące nietolerancję pokarmową na gluten, która przybiera łagodniejszą formę niż wspomniana celiakia, ale wciąż wywołującą wiele uciążliwych dolegliwości, jak między innymi bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, nadmierne zmęczenie, a nawet depresje. W takim przypadku gluten nie wywołuje żadnych poważniejszych schorzeń, a jedynie wpływa na obniżone samopoczucie.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz