Dieta CRON – co musisz o niej wiedzieć?

Dieta CRON ma bardzo długą tradycję. Stosuje się ją nie tyle w celu zrzucenia zbędnych kilogramów, co raczej utrzymania zdrowia i zapobiegania starzeniu się. Jest to niskokaloryczna dieta, która zakłada spożywanie produktów o najwyższej zawartości składników odżywczych i mineralnych. Dowiedz się, na czym dokładnie polega i jakich efektów możesz się spodziewać po jej zastosowaniu.

Dieta CRON – zdrowa dieta odchudzająca

Teoria powstała w wyniku długotrwałych badań przeprowadzanych na myszach. Walfordowie zaobserwowali, że myszy, przyjmujące o 50% mniej kalorii od ich zapotrzebowania, ale odpowiednio dużo składników odżywczych żyły znacznie dłużej niż grupa kontrolna, która nie miała odmierzanych porcji jedzenia.

Z tej teorii powstała dieta CRON, która zakłada, że należy zjadać niskokaloryczne produkty o bardzo wysokiej zawartości składników odżywczych i mineralnych. Ten sposób odżywiania się ma wydłużyć nam życie i sprawić, że będziemy zdrowi przez długi czas. Według tej teorii każdy ma swój set-poit, czyli specyficzną wagę, poniżej której powinien zejść. Dopiero wtedy dieta CRON jest maksymalnie efektywna.

Niskokaloryczne i kaloryczne jedzenie w diecie CRON

Lekarze zalecający dietę CRON najczęściej ustawiają zapotrzebowanie kaloryczne na poziomie 1800 kcal, chociaż jest to zależne od wielu czynników. Najczęściej oznacza to około 80% zapotrzebowania dziennego i jest wypadkową wzrostu, wagi, płci i przyzwyczajeń kulinarnych. W praktyce dieta opiera się na trzech posiłkach, chociaż ich ilość można modyfikować. Jednakże, w ciągu dnia można tylko raz zjeść kaloryczne jedzenie, które uzupełnia się kilkoma bardzo ubogimi w kalorie przekąskami.

Produkty, dozwolone do jedzenia, muszą być zasobne w składniki odżywcze, a także w sole mineralne czy błonnik. Zaleca się także przyjmowanie suplementów. Naukowcy wyszczególniają kilka produktów, które powinny zajmować szczególne miejsce w diecie. Jest to kombu, zarodki pszenicy, otręby, drożdże piwowarskie, odtłuszczone mleko w proszku, niektóre grzyby, soja i tofu.

Posiłki w tej diecie można robić samodzielnie, komponując je z dozwolonych produktów. Powinny być jednak bardzo starannie zaplanowane, wraz z obliczeniem ilości składników odżywczych i witamin, które dostarczą organizmowi. W Sieci pojawiły się specjalne programy, ułatwiające rozplanowanie posiłku i podpowiadające, jakich produktów należy użyć.

Jak zdrowo schudnąć? – efekty diety CRON

Pierwszym efektem diety ma być zejście poniżej set-point, czyli wagi optymalnej. Liczba kilogramów do zrzucenia jest ustalana na początku drogi, jeszcze przed rozpoczęciem programu żywieniowego i wynosi ona około 90-80% progu set-point. Określa się go, mierząc skórne otłuszczenie ciała, przy pomocy specjalistycznego przyrządu, przygotowanego przez twórców diety, Walforgów. Można także wykorzystać dane zebrane z dokładnej wagi, pokazującej stan otłuszczenia organizmu.

Set-point ma być wypadkową genów, budowy ciała i przyzwyczajeń z dzieciństwa. Określa wagę, jaką trzymalibyśmy, jedząc w stu procentach zgodnie z naszym zapotrzebowaniem kalorycznym. Celem pierwszego etapu diety jest zejście poniżej tego punktu o 10-20 procent.

Gdy zaplanowana waga zostanie osiągnięta, należy dalej kontynuować jedzenie zgodne z dietą CRON. Dzięki temu można utrzymać zdrowie i wydłużyć czas życia. Jedzenie wyłącznie produktów o dużej zawartości substancji odżywczych wpłynie pozytywnie na kondycję całego ciała, poprawi działanie przewodu pokarmowego, układu krwionośnego, wzmocni kości i system odpornościowy.

1 039

Tylko u nas!

  • brzoza pylenie
    Styl życia

    Wiosna – uwaga na pyłki brzozy

    Osób uczulonych na pyłki brzozy w Polsce jest tylko nieznacznie mniej niż osób mających alergię na pyłki traw. Jak sobie radzić z tą nieprzyjemną dolegliwością?

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Mleko – krowie, bawole, owcze, kozie, kobyle – rodzaje mleka i jego zastosowanie w dietach odchudzających

    Mleko - poznaj jego właściwości.

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Kreatyna – co powinieneś o niej wiedzieć?

    Poznaj jeden z najskuteczniejszych suplementów diety!

    czytaj więcej

2 komentarzy na “Kreatyna – co powinieneś o niej wiedzieć?

  1. malzonka

    Moj mąż brał kreatyne gdy bardzo intensywnie trenował,. Na złe mu nie poszło takie stosowanie ale co to daje to ja nie powiem. Bo on miał tego bardzo dużo w szufladzie i sie sama gubiłam co do czego mu służy

Dodaj komentarz