Dieta cukrzycowa – co warto wiedzieć?

Cukrzyca to obecnie jedna z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych. Nie ma co ukrywać, nie jest to lekka przypadłość i zbyt późno zdiagnozowana lub zbagatelizowana, może doprowadzić do bardzo poważnych problemów zdrowotnych, a w najgorszych przypadkach, nawet do śmierci. Jednak to już zdecydowanie najczarniejszy scenariusz. Ludzie żyją z tą chorobą, aczkolwiek trzeba od razu podkreślić, że muszą pilnować diety w cukrzycy, ponieważ to bardzo ważny element, który może zarówno poprawić zdrowie, jak i pogorszyć.

Czym jest cukrzyca?

Warto na wstępie, w skrócie, opisać, na czym polega ta choroba. Otóż, najprościej mówiąc, cukrzyca jest chorobą, która pojawia się w sytuacji, kiedy trzustka nie jest w stanie produkować dostatecznej ilości insuliny. Tym samym zaburzony zostaje metabolizm cukrów w organizmie. Osoby chore na cukrzyce, czyli inaczej diabetycy, muszą kontrolować poziom cukru we krwi za pomocą specjalnego urządzenia, muszą również przyjmować insulinę oraz inne leki charakterystyczne dla tej choroby. To dla nich szansa na w miarę normalne życie. Ważny jest jednak jeszcze jeden aspekt – mianowicie wspomniana dieta cukrzycowa.

Co warto wiedzieć o diecie dla cukrzyka?

Wydawać by się mogło, że dieta dla cukrzyka musi odrzucić wszelkie cukry. Jednak nie jest to tak do końca prawda, bowiem każdy organizm, aby mógł prawidłowo funkcjonować, powinien otrzymywać wszystkie składniki odżywcze. Owszem, diabetycy muszą w swojej diecie ograniczyć spożycie łatwo przyswajalnych węglowodanów i produktów zawierających cukier, ale nie oznacza to, że dieta przy cukrzycy musi być bardzo monotonna i niesmaczna.

Wszystko da się jakoś pogodzić. Różnica polega na zastosowaniu, zamiast zwykłych cukrów, fruktozy. Jest to cukier owocowy, należący do grupy węglowodanów prostych. Ma on tę główną zaletę, że nie wchłania się tak szybko jak sacharoza. Tym samym, nie zwiększa bezpośrednio stężenia glukozy we krwi, a o to najbardziej muszą się martwić diabetycy.

Co może diabetyk?

Myśląc o diecie cukrzycowej, musimy wiedzieć, na czym powinna polegać. Otóż, podstawą jest wybieranie produktów o niskim indeksie glikemicznym – brzmi niezrozumiale, ale tylko początkowo. Nie wolno mylić tych produktów z produktami light. Wiele osób uważa, że dieta cukrzyka jest taka sama, jak dieta redukująca kilogramy. Owszem, nadwaga przy cukrzycy jest zagrożeniem, ale są pewne różnice. Co więc może spożywać osoba chorująca na cukrzycę?

W diecie diabetyka powinny znaleźć się produkty, które powoli podnoszą poziom cukru we krwi – zaliczamy do nich m.in. takie produkty jak: ogórki świeże i kiszone, cykoria, rzodkiewka, sałata, szczypiorek, szparagi, cebula, papryka, pomidory, kalarepa, kalafior, brokuły. Dobrą propozycją są również gruboziarniste kasze, razowe makarony, ciemne pieczywo.

Kategoryczne NIE!

Niestety, osoby, które stosują dietę cukrzycową, mogą zapomnieć o tłustym nabiale, wędlinach, wyrobach garmażeryjnych, słodzonych napojach. Ale – co może wydawać się nielogiczne – zawsze muszą mieć przy sobie coś słodkiego. Potrzebne będzie to w sytuacji, kiedy drastycznie spada poziom cukru, co poznaje się po zawrotach głowy, osłabieniu. Efektem tego może być nawet śpiączka cukrzycowa.

Dieta to nie wszystko

Wiadomo, że dieta cukrzyka to podstawa, aczkolwiek nie wolno zapominać również o innych aspektach zdrowego trybu życia. Diabetycy powinni spożywać 5 posiłków dziennie, wykazywać aktywność fizyczną, dostosowaną do swoich możliwości oraz wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. To, w połączeniu z odpowiednim odżywianiem, da dobre rezultaty.

Tylko u nas!

6 komentarzy na “Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

  1. natalia

    Fajnie , że coś takiego daliście. Niestety czasem (szczególnie kobiety) przychodzą na siłownie nie wiedzą co mają z sobą zrobić cykają fote w lustrze i mykają do domu. To nie siłownia a chęć popisania się. Jako trenerka personalna polecam to co wyżej napisali , jasno wyraźnie i na początek łatwe ćwiczenia.

  2. beemowska

    Ja myślałam , ze dni treningowe powinny być dzielone na partie ciała. Np nogi z plecami , brzuch z rękami etc. Z tego co widziałam to trenerzy tak robią ale mogę się mylić . jestem w tych sprawach dopiero miesiąc . Ekspertem się nie nazwę , a tutaj raczej piszą prawdę.

Dodaj komentarz