Dieta cytrynowa – na czym polega lemon detox diet?

Doskonale oczyszcza organizm z toksyn i pozwala szybko zrzucić zbędne kilogramy – nawet 10 kg w niecałe 2 tygodnie! Jednak stosowana przez dłuższy czas dieta cytrynowa może przynieść organizmowi więcej szkody niż pożytku. Jeśli więc chcesz skorzystać z tej kuracji, dobrze się zastanów lub nieco ją zmodyfikuj.

Znana już od 50 lat i wciąż bardzo popularna – dieta lemoniadowa ma swoich zwolenników i przeciwników. Nie da się ukryć, że cytryna pozytywnie wpływa na organizm. Jednak zanim zdecydujesz się na lemon detoks, poznaj jego mocne i słabe strony.

Geneza diety

Autorem diety cytrynowej jest amerykański specjalista w dziedzinie medycyny naturalnej Stanley Burroughs. Celem stworzonego przez niego jadłospisu jest przede wszystkim oczyszczenie organizmu z toksyn. Najważniejszym produktem lemon detox diet jest cytryna – owoc, który zwiększa produkcję żółci, dzięki czemu oczyszcza wątrobę z toksyn. Choć dieta ta nie jest polecana przez lekarzy i dietetyków, cieszy się sporą popularnością. Stosowała ją m.in. Beyonce.

Zasady lemon detox diet

Kuracja cytrynowa wymaga odstawienia wszelkiego rodzaju pokarmów stałych. W ciągu 12 dni trwania diety nie możesz sobie pozwolić nawet na jeden owoc lub kromkę chleba. Pijesz wyłącznie 2,5 litra, czyli 10 szklanek lemoniady dziennie. Podstawą diety jest woda i cytryna. Do tego syrop klonowy, który ma dostarczyć potrzebnej energii, jak również imbir bądź pieprz cayenne, które działają przyspieszająco na przemianę materii.

Dieta cytrynowa – efekty i korzyści

Lemon detox diet konsekwentnie stosowana przez 12 dni spełnia swój podstawowy cel – doskonale oczyszcza organizm z toksyn, poprawia wygląd cery i włosów, a także samopoczucie. Detoks cytrynowy pozwala schudnąć nawet 10 kg w 12 dni. Jeśli więc chcesz zrzucić zbędne kilogramy na jakąś szczególną okazję, to dieta idealna dla Ciebie.

Kuracja cytrynowa – skutki uboczne

Niestety, zarówno lekarze, jak i osoby po diecie cytrynowej potwierdzają, że ta kuracja może przynieść organizmowi więcej szkody niż pożytku. Pozbawienie się na 12 dni pokarmów stałych może spowodować problemy z perystaltyką jelit, bóle głowy, biegunki, a nawet omdlenia. Jeśli chcesz skorzystać z tej kuracji, zapomnij o normalnym funkcjonowaniu, np. chodzeniu do pracy czy na zajęcia – osłabiony organizm nie będzie w stanie wykonywać zwykłych czynności, takich jak skupienie się na konkretnym zadaniu.

Kuracja cytrynowa ma złe opinie także ze względu na bardzo często występujący efekt jo-jo. Lekarze i dietetycy podkreślają bowiem, iż utrata wagi na diecie cytrynowej nie jest spowodowana spalaniem tłuszczu, ale spalaniem mięśni (ze względu na zbyt małą ilość białka) oraz utratą wody. Organizm pozbawiony pokarmów stałych nie jest w stanie odłożyć niezbędnych składników odżywczych, wypłukują się też witaminy. Choć na krótką metę lemon detoks poprawia wygląd skóry, na dłuższą go pogarsza – cały organizm jest bowiem osłabiony, skóra traci swoją elastyczność i matowieje.

Dieta cytrynowa – jadłospis

W przypadku diety oczyszczającej cytrynowej trudno mówić o jakimkolwiek jadłospisie. Jednak bardzo ważne jest prawidłowe przygotowanie lemoniady, którą będziesz pić przez 12 kolejnych dni. Do 3/4 szklanki wody źródlanej wlej 2 łyżki soku z cytryny – oczywiście świeżo wyciśniętego. Dodaj płaską łyżkę syropu klonowego oraz szczyptę pieprzu cayenne. Ze względu na niekorzystny wpływ diety cytrynowej na organizm, niektórzy decydują się nieco ją zmodyfikować – dodając do lemoniady np. tylko jeden posiłek dziennie lub wprowadzają do diety warzywa i owoce.

620

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Zumba – czy warto zapisać się na zajęcia?

    Nie wiesz, co zrobić z czasem wolnym? Mamy dla Ciebie propozycje!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Składniki odżywcze – czym są i jakie być powinny, by Twoje odżywianie było prawidłowe?

    Składniki odżywcze-dowiedz się więcej!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo?

    Boisz się efektu jo-jo? Nasz Ekspert podpowie Ci, jak go uniknąć!

    czytaj więcej

2 komentarzy na “Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo?

  1. Mama Krzysia

    Mój sekret : Nasz układ pokarmowy ma dobowy rytm. Zaczyna „pracę” rano a kończy o zmierzchu . I nawet jeśli wole jeść wieczorem , on nie zmieni nawyków. Dlatego lepiej siadać do stołu , gdy układ pokarmowy działa . Łatwiej wtedy zachować szczupłą sylwetkę . Dlatego ja wolę jeść unormowane posiłki , wtedy nie ma efektu jojo

  2. hrabiaw hrabiaw

    Po pierwsze odchudzać się nie dietą, ale stałą zmianą nawyków żywieniowych. I ćwiczyć
    Potwierdzam działa. Nie liczę kalorii (nigdy nie liczyłem) po prostu jem zdrowo i jestem aktywny fizycznie. Waga się trzyma od 2 lat

Dodaj komentarz