Dieta Kwaśniewskiego – na czym polega dieta optymalna dr Jana Kwaśniewskiego?

Chcesz schudnąć, ale lubisz jeść? I to nie byle jak, ale tłusto i kalorycznie? A gdyby tak zrezygnować z owoców, kaszy i ryżu na rzecz omletów, golonki i śledzia w śmietanie? Choć trudno w to uwierzyć, właśnie taki jadłospis zaleca dr Kwaśniewski w swojej kontrowersyjnej diecie. Jeszcze trudniej uwierzyć w to, że ta dieta naprawdę działa!

Dieta dr Kwaśniewskiego od lat wzbudza wiele kontrowersji zarówno wśród dietetyków, jak i samych zainteresowanych zrzuceniem zbędnych kilogramów. Ten specyficzny rodzaj diety znacząco różni się od tych, które znamy i uznajemy za zdrowe i skuteczne. Mimo to ustalone przez Jana Kwaśniewskiego zasady i jadłospisy pomogły setkom osób zrzucić zbędne kilogramy i poprawić stan zdrowia.

Na przekór schematom – historia diety optymalnej

W 1968 roku polski lekarz, specjalizujący się w medycynie fizykalnej i balneoklimatologii, ustalił proporcje żywieniowe białka, tłuszczu i cukru, które stały się podstawą nowej diety. W początkowym etapie proporcje te, wyrażone w gramach, powinny wynosić: 1,0 : 2,5-3,5 : 0,5. Później należy zmniejszyć ilość spożywanego białka. Dieta Kwaśniewskiego, nazywana przez zwolenników dietą optymalną, zakłada ograniczenie do minimum ilości węglowodanów. Podstawą prawidłowego żywienia według dr Kwaśniewskiego jest spożywanie odpowiednio dobranych rodzajów tkanek zwierzęcych.

Co jeść, a czego nie

Zgodnie z zasadami diety optymalnej należy spożywać trzy posiłki dziennie. Najważniejszymi produktami w jadłospisie są jaja, sery, produkty mleczne, tłuste mięsa, podroby, majonez, śmietana i masło. Węglowodany ograniczamy do minimum – w ciągu całego dnia możesz dostarczyć ich organizmowi maksymalnie 50 g, czyli np. dwie cienkie kromki pieczywa. Raz na jakiś czas możesz uzupełnić dietę niskocukrowymi warzywami, takimi jak pomidory, ogórki czy kapusta. Natomiast produkty zakazane to m.in. cukier (w tym wszelkiego rodzaju słodycze), sól, miód, owoce i przetwory owocowe, kasze, pieczywo, ryż, potrawy mączne, ziemniaki, groch itp. Produkty tłuste można spożywać bez ograniczeń, należy też dużo pić, oczywiście bez cukru.

Plusy diety

Osoby, które konsekwentnie diety przestrzegły, zazwyczaj są zgodne – żywienie optymalne naprawdę działa. Jeśli więc chcesz zrzucić parę zbędnych kilogramów, a przy tym nie rezygnować z tłustego jedzenia – to propozycja doskonała dla Ciebie. Co więcej, wiele osób zauważyło też poprawę samopoczucia, a nawet stanu zdrowia, co z drugiej strony jest rzeczą raczej oczywistą przy utracie nadwagi. Pozytywnym aspektem tej diety jest eliminacja soli i słodyczy. Proponowany przez Jana Kwaśniewskiego jadłospis dostarcza też odpowiedniej ilości białka.

Minusy diety

Niestety, dieta Kwaśniewskiego ma wielu przeciwników, w tym lekarzy i dietetyków. Jej zasady są zupełnie sprzeczne z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia w Polsce. Wielu specjalistów przestrzega przed stosowaniem takiego jadłospisu, ponieważ nie dostarcza on wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Duża ilość jaj może wpływać negatywnie na poziom “złego” cholesterolu we krwi, a co za tym idzie, zwiększyć ryzyko miażdżycy. Zdaniem specjalistów wyeliminowanie węglowodanów ma niekorzystny wpływ na zdrowie – dostarczają one bowiem błonnika i cennych minerałów. Owszem, jest to dieta skuteczna, ale z pewnością nie jest dla tych, którzy chcą się zdrowo odżywiać.

Jadłospis Kwaśniewskiego – co jeść?

Plan żywieniowy dr Kwaśniewskiego z pewnością nie będzie tym, czego spodziewasz się po typowej diecie. Zacznijmy od śniadania: to doskonała pora na jajka! Niech to będzie jajecznica z dwóch jaj na boczku, albo omlet. Do tego herbata, oczywiście bez cukru. Na obiad: grillowane roladki wieprzowo-wołowe, kapuśniak, golonka albo duszone żeberka na smalcu. Kolacja to pora na galaretkę z nóżek wieprzowych, placki albo twaróg ze śmietaną i szczypiorkiem. Do tego pomidor, ogórek i sałata. Nic, tylko jeść i chudnąć!

Tylko u nas!

6 komentarzy na “Jak skutecznie spalać kalorie podczas treningu?

  1. natalia

    Wiem z doświadczenia, że gdy robię bieżnie czy lajtową czy interwały to bardzo ważne jest bym była ubrana od stóp do głów. Pociłam się jak świnia ale za to efekty są wtedy lepsze. Też jest ważne żywienie przy spalaniu tych kalorii , każda dieta jest inna i zależy od tego czy jesteśmy na redukcji czy masie.

  2. wenezuela

    Bardzo ale to Bardzo ważna jest rozgrzewka. Rozgrzany silnik wiecej pociągnie niż taki dopiero co zapalony na -20 stopni. kiedyś nie robiłam właśnie ani rozgrzewek ani rozciągania po treningu . To był ból po treningu a na dodatek , zakwasy przez kolejne 4 dni.

  3. Krystian

    Mnie rozbija na kawałki chwila gdy przychodzi świeżak na siłownie i chce koksować jak kulturysta. No ludzie opanujcie się . Czy jak uczyliście się jeździć na rowerze to najpierw do samochodu weszliście. Odchudzanie czy trenowanie trzeba zaczynać z głową powoli.

  4. beemowska

    Chciałabym czasem na bieżni tak pobiegać ale stawy mi nie pozwalają. raczej takie lekkie treningi u mnie wchodzą w rachubę. Głownie spędzam na dietach najwięcej czasu . Może znacie jakąś fajną dietkę , gdzie można coś słodkiego ale nie szkodliwego zjeść , są takie w ogóle ?

Dodaj komentarz