Dieta lekkostrawna – jak ułożyć jadłospis?

Przeważnie słowo „dieta” kojarzy się z nam z restrykcyjnymi zasadami żywieniowymi, z ograniczaniem ilości przyjmowanego pokarmu, z odmawianiem sobie ulubionych przysmaków po to, aby móc zachwycać smukłą i nienaganną sylwetką. Ale dieta ma służyć nie tylko temu, aby ciało wyglądało dobrze. Przede wszystkim ma sprawić, że nasz organizm będzie lepiej funkcjonował. I właśnie do tego dąży dieta lekkostrawna.

Czym jest dieta lekkostrawna?

Jest to sposób żywienia przeznaczony dla osób po szpitalnej rekonwalescencji, po poważnych zabiegach operacyjnych, osób w podeszłym wieku, ale przede wszystkim tym, którzy cierpią na problemy związane z jelitami i błonami śluzowymi żołądka, którym bardzo wiele produktów żywnościowych zalega na żołądku, powodując różnego rodzaju problemy zdrowotne. Ideą takiego żywienia jest to, aby składało się ono z produktów łatwo przyswajalnych przez każdy organizm, które nie powodują żadnych problemów z trawieniem. Jest to o wiele lepszy sposób na uregulowanie pracy jelit niż wszelkie tabletki czy kropelki…

Urozmaicenie to podstawa

W każdej diecie najczęściej „dobija” brak urozmaicenia. Siłą rzeczy posiłki stają się przewidywalne i nudne. Istnieje ryzyko, że przez to wcześniej czy później osoba stosująca taki sposób żywienia, znudzi się i powróci do starych nawyków żywieniowych, niekoniecznie dobrych. A do tego nie powinno się dopuścić. Dlatego dania lekkostrawne mogą być nawet bardzo zróżnicowane, dzięki czemu rutyna do jadłospisu się nie wkradnie. Na szczęście, produktów lekkostrawnych nie brakuje na rynku, więc doprawdy jest z czego układać dietę lekkostrawną.

Jedz do woli!

Oczywiście, do każdej diety trzeba podchodzić z głową i nie przesadzać w żadną stronę. Wiadomo – są produkty, których można używać, oraz takie, które są zabronione. Co zalicza się do tej pierwszej grupy? Znajdziemy tam jasne, czerstwe pieczywo, drobne kasze, makarony, chude wędliny i mięsa, ryby, warzywa takie jak: marchewka, buraki, dynia, kabaczek, groszek, fasolka szparagowa, cykoria, sałata, pomidory bez skórki. Nie może również zabraknąć owoców takich jak: jabłka, truskawki, brzoskwinie, pomarańcze, banany. Owoce najlepiej jeść bez skórki, która mogłaby zalegnąć na żołądku. Można rozkoszować się zupą ziemniaczaną, jarzynową, pomidorową czy barszczem czerwonym. Miłośnicy słodkości mogą pałaszować miód i dżemy, jak również kisiele i musy z owoców. A do tego oczywiście nieodłączna woda mineralna niegazowana.

Wystrzegaj się jak ognia

Jeśli naprawdę chcemy wprowadzić produkty lekkostrawne do swojego menu, to musimy z niego wyeliminować takie produkty jak chleb razowy czy żytni, tłuste wędliny, mięsa takie jak gęś, kaczka, baranina. Niewskazane są również węgorze, karpie czy łososie. Czas pożegnać się z topionymi serkami czy domowej roboty smalcem. Mimo, że warzywa i owoce są zdrowe, to dań lekkostrawnych nie skomponujemy z gruszek czy czereśni, jak również z kapusty, cebuli, ogórków, kalarepy czy rzodkiewki. Zła wiadomość również dla amatorów tortów, lodów, czekolady – ewidentnie kłócą się one z założeniami diety lekkostrawnej. Podobnie jak alkohole, napoje gazowane, mocna kawa czy herbata.

Już wiemy, co można, a czego nie można. Teraz podpowiedź co do tego, co idealnie nada się na lekkostrawny obiad. Otóż, zaserwować można krupnik z kaszy jęczmiennej. A na drugie danie idealnym lekkostrawnym jedzeniem będą klopsiki drobiowe w sosie koperkowym, a do nich gotowana marchewka oraz ryż. Czymże byłby jednak obiad bez deseru? Świetnie sprawdzi się w tej roli jabłko pieczone z dżemem z dzikiej róży, polane sosem waniliowym. Smacznego!

Tylko u nas!

4 komentarzy na “Pięciu wrogów udanego treningu

Dodaj komentarz