Dieta Montignaca – na czym polega i czy warto ją stosować?

Dieta… Ileż to razy myśleliśmy o przejściu na dietę, ile razy już na jakiejś nawet byliśmy, a tu nagle… Diety (a przynajmniej większość z nich) mają to do siebie, że trzeba wiele samozaparcia, aby wytrwać. Szczególnie w przypadku bardzo rygorystycznych diet nietrudno jest o chwile zwątpienia, które często zresztą ostatecznie prowadzą do poddania się. A jak jest w przypadku takiej diety, jak dieta Montignaca? Na czym ona polega i czy w ogóle warto ją stosować?

Dieta Montignaca – podstawowe informacje

Nazwa diety pochodzi oczywiście od nazwiska jej twórcy, Michela Montignaca. Jak każda dieta, i ta ma za zadanie spowodować spadek i uregulowanie masy ciała. Najważniejszą informacją dot. metody opracowanej przez Montignaca jest to, że jest ona dietą niskoglikemiczną, a zatem zakłada spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG). Ale o tym szerzej za chwilę.

Dieta Montignaca opinie ma bardzo różne. Zawsze znajdą się zarówno zwolennicy, jak i krytycy. Co ciekawe, Montignac nie posiadał wykształcenia medycznego. Pracował on w przedsiębiorstwach farmaceutycznych, stąd też miał dostęp do różnych wyników badań, na podstawie których opracował swoją dietę. Jeszcze jedną ciekawostką jest, że sam był otyły, dlatego tak interesował się tym tematem. Ponoć to właśnie na swojej diecie zrzucił 15 kg w 3 miesiące.

Na podstawie analizy badań uznał on, że otyłość w dużej mierze wiąże się z funkcjonowaniem trzustki. I jak sam niejednokrotnie podkreślał, chudnięcie na jego diecie jest jedynie „efektem ubocznym”, a najważniejszym jej celem jest uregulowanie pracy trzustki, uregulowanie metabolizmu oraz poziomu cukru we krwi. Przy diecie tej raczej niemożliwe jest schudnięcie poniżej właściwej wagi.

Dieta Montignaca – etapy

Cała dieta podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy, w zależności od planowanych efektów i sytuacji wyjściowej. Jest to czas na oczyszczenie organizmu. Właśnie w tym etapie następuje chudnięcie. Nie jest to jednak dieta rygorystyczna, dlatego też nie trzeba szczególnie liczyć kalorii i wyrzekać się wszystkiego.

Najważniejsze jest, aby stosować produkty o wspomnianym już niskim indeksie glikemicznym (tj. do 50). Tak zwane dobre węglowodany (IG 22-35) łączyć można z tłuszczami, zaś węglowodany o IG 35-50 można łączyć wyłącznie z warzywami i białkiem. Śniadanie powinno składać się z węglowodanów, obiad z białka i tłuszczów, zaś kolacja z białek z tłuszczami lub białek z węglowodanami.

W drugim etapie najważniejsze jest utrzymanie zdobytej wagi. A możliwe to będzie dzięki wprowadzeniu na stałe diety Montignaca. Twórca diety nie odrzuca całkowicie pewnych „grzeszków” żywieniowych – dopuszcza raz na jakiś czas odrobinę alkoholu czy mały deser.

Dieta Montignaca – zasady

Aby móc w pełni świadomie podjąć decyzję o tym, czy decydujemy się na dietę czy też nie, musimy poznać jej podstawowe zasady. Oto one:

  • Spożywamy trzy posiłki w ciągu dnia – żadnego nie pomijamy.
  • Możemy jeść wyłącznie pełnoziarniste pieczywo – tylko rano.
  • Jemy warzywa bogate w błonnik.
  • Nigdy nie łączymy owoców z innymi produktami – jemy je samodzielnie, najlepiej na czczo.
  • Przerwy pomiędzy posiłkami powinny wynosić minimum 3 godziny.
  • Wykluczamy całkowicie cukier i słodzone napoje.
  • Rezygnujemy z kawy i herbaty, a przynajmniej mocno je ograniczamy.
  • Pijemy duże ilości wody w ciągu dnia.
  • Nie łączymy produktów o wysokim IG z tłuszczami.
  • Eliminujemy z diety ryż i ziemniaki.
  • Eliminujemy wszystkie produkty węglowodanowo-tłuszczowe, takie jak m.in. awokado, wątróbka czy czekolada.

Mówimy diecie „tak” czy „nie”?

W przypadku takiej diety jak dieta Montignaca efekty są stosunkowo dobre i istnieje spora szansa na to, że utrzymają się długi czas – o ile oczywiście będziemy trzymać się wytycznych. Dieta uznawana jest za zdrową i bezpieczną, ponieważ nie wymusza głodówki i trwa długi czas. Chudniemy bezpiecznie, tzn. średnio 1-1,5 kg tygodniowo. W związku z tym istnieje małe prawdopodobieństwo efektu jo-jo. Same założenia diety, w tym dot. spożywania produktów o niskim indeksie glikemicznym, są jak najbardziej słuszne.

Jak jednak zauważa wiele osób, najlepsze efekty dieta przynosi przy większej nadwadze. Ponadto, zdaniem wielu jest to dieta dość droga ze względu na proponowane w przepisach składniki, a przygotowanie dań jest nierzadko skomplikowane. Tabele IG niestety nie obejmują też bardzo wielu produktów, które w Polsce są najczęściej spożywane (twórca diety był Francuzem). Wprowadzenie diety może początkowo przysporzyć pewnych trudności, w związku z koniecznością ciągłego liczenia IG.

Z racji tego, że dieta nie powinna zaszkodzić zdrowiu, bo uwzględnia różnorodność, a co za tym idzie, nie prowadzi do niedoboru ważnych składników odżywczych, warto ją wypróbować. O ile tylko jesteśmy przygotowani na stałą zmianę stylu życia i odżywiania.

Warto również pamiętać o tym, że tak naprawdę żadna dieta nie zapewni zdrowia, dobrego samopoczucia i świetnej kondycji, jeśli nie włączymy na stałe do naszego stylu życia odpowiedniej dawki aktywności fizycznej.

Tylko u nas!

  • Fitness

    Jak skutecznie spalać kalorie podczas treningu?

    Żeby Twój trening był skuteczny!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Witaminy i minerały w Twojej codziennej diecie – które są Ci niezbędne?

    Witaminy - sprawdź, które są ci najbardziej potrzebne!

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Ryż biały, brązowy i basmati – wartości odżywcze i zastosowanie w dietach odchudzających

    Poznaj odmiany ryżu i zobacz ile zawiera wartości odżywczych!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz