Dieta OleoKeto – czym się charakteryzuje?

Dieta OleoKeto, inaczej określana jako ketogenna, jest dietą niskowęglowodanową. Jej stosowanie wprowadza organizm w stan ketozy, w wyniku którego metabolizm węglowodanów zamieniany jest w metabolizm tłuszczy. Oznacza to, że do produkcji energii nie są wykorzystywane cukry, tylko powstałe w procesie spalania tłuszczy ciała ketonowe – stąd właśnie nazwa diety. Zgodnie z tymi zasadami dieta OleoKeto polega na dostarczaniu do organizmu dużych ilości tłuszczy, którymi są zastępowane węglowodany. W trakcie jej stosowania zaleca się spożywanie przede wszystkim tłuszczy nienasyconych pochodzenia roślinnego. Bardzo ważną zasadą stosowania owej diety jest zachowanie prawidłowej równowagi pomiędzy wszystkimi spożywanymi składnikami – węglowodanami, białkami i tłuszczami. Co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Dieta OleoKeto od podszewki

Wdrożenie do swojego sposobu odżywiania diety OleoKeto w większości przypadków wiąże się z koniecznością radykalnej zmiany swoich przyzwyczajeń żywieniowych. Przygotowywanie posiłków musi opierać się na konkretnych zasadach, w związku z czym wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu, ale też dysponowania konkretną wiedzą na temat podstaw diety.

Ponadto jej stosowanie, podobnie jak w przypadku każdej dość inwazyjnej diety, wymaga konsultacji lekarskiej, która ma na celu wyeliminowanie ewentualnych przeciwwskazań do jej wdrożenia. W wyniku spożywania mniejszych ilości węglowodanów organizm zaczyna czerpać energię z ciał ketonowych. Dotyczy to wyłącznie zdrowych komórek organizmu, a zwłaszcza komórek wchodzących w skład takich tkanek jak kora nerek oraz mięsień sercowy. Dlatego też przed zastosowaniem diety ważna jest ocena medyczna stanu organizmu.

Prawidłowo skomponowany jadłospis w diecie ketonowej powinien zostać dopasowany do indywidualnych potrzeb danego organizmu i uwzględniać różnice wynikające z takich czynników jak: wiek, płeć, rzeczywista masa ciała, prowadzony tryb życia, stopień aktywności fizycznej, dotychczasowe przyzwyczajenia żywieniowe oraz ewentualne choroby przewlekłe. Dietę OleoKeto można stosować na trzech poziomach określających stosunek tłuszczy do łącznej sumy białek i węglowodanów. W pierwszym wariancie niskowęglowodanowym wynosi on 2:1, w kolejnym bardzo niskowęglowodanowym 3:1, natomiast w ostatnim rygorystycznie niskowęglowodanowym 4:1.

Podstawowe zasady diety ketogennej

W diecie ketogennej zaleca się spożywanie 3 – 4 posiłków w ciągu doby, które powinny być zjadane w całości – w przypadku mniejszego zapotrzebowania należy wybrać posiłek o mniej zawartości kalorycznej, by móc bez przeszkód spożyć go w całości. Każdy składnik wykorzystywany podczas przygotowywania kolejnych posiłków powinien być dokładnie zważony z dokładnością do 1 g.

Dieta ketogenna należy do grupy diet mocno zróżnicowanych, dlatego do przygotowywania kolejnych posiłków powinny być wykorzystywane produkty pochodzące ze wszystkich grup: warzyw, owoców, nabiału, mięsa, produktów zbożowych. Podobnie jak w przypadku większości diet, nie wolno spożywać wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, takich jak słodycze, chipsy i inne słone przekąski.

Poza przestrzeganiem zasad dotyczących przygotowywania i spożywania posiłków bardzo ważne jest także odpowiednie nawadnianie organizmu w trakcie trwania diety. Ilość spożywanych płynów powinna zostać dostosowana do wartości spożywanych kalorii, zgodnie ze wzorem 1ml = 1kcal. Przykładowo: osoba spożywająca w ciągu doby 2000 kcal powinna wypijać 2 l wody.

Dla kogo?

Dieta ketogenna jest zalecana nie tylko tym, którzy chcą zredukować swoją masę ciała. Wykorzystuje się ją również jako metodę wspomagającą w leczeniu wielu chorób i schorzeń, m.in. padaczki, cukrzycy, niektórych chorób nowotworowych, chorób o podłożu neurodegeneracyjnym (choroba ALS, choroba Alzheimera i Parkinsona, udar).

Tylko u nas!

Dodaj komentarz