Dieta owsiankowa – jak działa?

dieta owsiana

Owsianka słynie z wysokiego poziomu wartości odżywczych, stanowi bowiem bogactwo aminokwasów i białka, a także witamin. Warto zatem wdrożyć płatki owsiane do swojej diety. Modnym i godnym zainteresowania pomysłem jest dieta owsiankowa, polegająca na okresowym spożywaniu posiłków, bazujących na płatkach owsianych. W tej diecie stanowią one fundament, na którym opiera się całość jadłospisu. Dieta ta generuje wiele korzyści dla organizmu, należy jednak stosować ją z rozsądkiem. Jak zatem działa dieta owsiana?

Jakimi wartościami cechują się płatki owsiane?

Owies, z którego produkowane są popularne płatki, okazuje się być skarbnicą witamin i składników mineralnych. Zawiera istotne dla funkcjonowania organizmu witaminy z grupy B – B1, która niweluje zmęczenie oraz rozdrażnienie emocjonalne oraz B6, mającą zbawienny wpływ na koncentrację oraz pamięć. W owsiance odnaleźć można również selen i magnez, wspomagające pracę układu nerwowego. Owies zawiera także witaminę E, uznawaną za witaminę młodości. Hamuje ona bowiem procesy starzenia i chroni komórki, jest bowiem skutecznym przeciwutleniaczem. Wraz z płatkami owsianymi organizmowi dostarczane są flawanoidy, wykazujące działanie antyoksydacyjne.

Owsianka zawiera także sporo błonnika, który obniża poziom cholesterolu i pełni rolę prebiotyczną, jak również spowalnia przyswajanie cukrów, ułatwiając jednocześnie wydalanie toksycznych i zbędnych produktów przemiany materii. Na dodatek w owsie znajdują się cenne, nienasycone kwasy tłuszczowe, których obecność w organizmie zapobiega miażdżycy oraz korzystnie wpływa na kondycję skóry.

Bez wątpienia warto zatem wdrożyć płatki owsiane do swojej diety – bogactwo witamin, wartości odżywczych oraz korzystny wpływ na zdrowie zachęcają do zapoznania się z możliwościami, jakie kreuje dieta owsiankowa.

owsianka

Warianty diety owsiankowej – jakie są sposoby jej stosowania?

Istnieją dwa sposoby wprowadzania diety owsianej.

  • Można wdrożyć ją w wybranym dniu tygodnia i powtarzać systematycznie przez określony czas. Jednodniowa dieta owsiankowa to najlżejsza forma omawianej diety. Ugotowana rano owsianka powinna wystarczyć na cały dzień – oprócz niej nie można się jeść nic innego! Płatki owsiane spożywane co kilka godzin powinny niwelować uczucie głodu, a świadomość, że dieta obejmuje wyłącznie jeden dzień z pewnością uskutecznia motywację.
  • Bardziej radykalna jest dieta długoterminowa – zazwyczaj trwa ona około dwóch miesięcy, wymaga zatem maksymalnego samozaparcia, ogromnej motywacji i silnej woli. W trakcie trwania diety owsianej koniecznie należy wyeliminować z jadłospisu produkty przetworzone i tłuste, alkohol i słodycze, a także przekąski, słodzone soki i produkty typu fast-food. Przebieg długoterminowej diety owsiankowej ma trzy fazy – w pierwszej, która trwa tydzień, płatki owsiane spożywane są około cztery razy dziennie, z chudym mlekiem lub jogurtem naturalnym, doprawione ziołami. Druga faza trwa miesiąc i daje możliwość włączenia do jadłospisu owoców i warzyw, jak również lekkostrawnych obiadów. W trzeciej, końcowej fazie, która obejmuje dwa tygodnie, można stopniowo wdrażać inne produkty – warunkiem jest ich lekkostrawność. Jeden z codziennych posiłków powinien jednak nadal bazować na płatkach owsianych.

dieta owsianka

Jak działa dieta owsiana na organizm?

Korzyści, płynące ze stosowania diety owsiankowej to przede wszystkim:

  • skuteczne odchudzanie – dieta ta jest bowiem lekkostrawna i pozwala na szybkie pozbycie się zbędnych kilogramów,
  • oczyszczenie organizmu – wysoka zawartość błonnika sprawia, że z organizmu efektywnie wydalane są zalegające toksyny,
  • dostarczenie organizmowi ważnych wartości odżywczych.

Nietrudno zauważyć, że dieta owsiana jest dość monotonna – z tego względu powinna być wdrażana jedynie okresowo oraz z rozsądkiem. Jest polecana dla osób zdrowych i w dobrej formie fizycznej, które pragną pozbyć się nadwagi i oczyścić organizm.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Żegnaj efekcie jojo!

    Sprawdź jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo.

    czytaj więcej
  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Nie masz własnego hobby? Odkryj co pobudza Twoje zmysły!

    Znajdź swoją pasję!

    czytaj więcej

2 komentarzy na “Nie masz własnego hobby? Odkryj co pobudza Twoje zmysły!

Dodaj komentarz