Dieta paleo – schudnij, jedząc jak Twoi przodkowie

Zwolennicy diety paleo obiecują, że jest to najzdrowszy jadłospis świata i że za jego stosowanie nasz organizm będzie nam prawdziwie wdzięczny, co zaprocentuje utratą zbędnych kilogramów. Ich zdaniem jest to jedyna dieta, która odpowiada dokładnie na naturalne potrzeby naszego ciała i pozwala na jedzenie tego, do czego jest ono przyzwyczajone od zawsze. Od zawsze – czyli odkąd na ziemi pojawił się człowiek!

Dieta paleo inaczej nazywana dietą ludzi pierwotnych lub dietą paleolityczną zakłada, że nasi przodkowie z epoki kamienia łupanego nie cierpieli na popularne w późniejszych okresach choroby zwane cywilizacyjnymi takie jak: nowotwory, cukrzyca i dysfunkcje serca. Byli szczupli i wysportowani, a ich narządy wewnętrzne funkcjonowały poprawnie. By więc być szczupłym i zdrowym, należy odżywiać się jak człowiek jaskiniowy.

Powyższe założenia mogą bawić i brzmieć co najmniej dziwacznie, ale nie są one do końca pozbawione sensu. Loren Cordain, twórca diety podkreśla bowiem, że w diecie paleo nie chodzi o to, by jeść dosłownie to, co jedli jaskiniowcy, ale raczej, by nie jeść tego, czego oni nie jedli. W założeniu nie ograniczamy ilości spożywanego jedzenia, ale zwracamy dużą uwagę na jakość posiłków, po które sięgamy.

Paleolit – co to znaczy?

Paleolit to najdłuższy etap rozwoju ludzkości, jedna z prehistorycznych epok trwająca ok. 3 mln. lat. Jest to czas przed rewolucją agrarną, która miała znaczący wpływ na sposób odżywiania człowieka, gdyż wprowadziła do jego codziennego jadłospisu zboża. Lekarze i badacze związani z dietą paleo, dowodzą, że długość trwania paleolitu wpłynęła na organizm ludzki, który przez ten czas zdążył przyzwyczaić się do tego sposobu odżywiania. A jaki to sposób?

Przede wszystkim należy pamiętać, że dieta paleo to raczej styl życia a nie specjalistyczny jadłospis. Unikamy rozwiązań, które mogą nam zaszkodzić, kierując się w wyborze wytycznymi, dyktowanymi przez historię człowieka. Rezygnujemy przede wszystkim z żywności wysokoprzetworzonej. I tu na drodze eliminacji odpada nam nabiał, ponieważ na przestrzeni wieków został on w ogromnym stopniu zmodyfikowany, co potwierdza fakt szerzących się alergii. Co więcej w diecie paleo eliminujemy produkty związane z osiadłym trybem życia człowieka takie jak: zboża, rośliny strączkowe, ziemniaki, sól. Stawiamy na te produkty, które kojarzą się z naturą i zbieractwem w tym:

  • Owoce
  • Warzywa
  • Bakalie
  • Ryby i mięso
  • Zioła
  • Jaja

Zasady zdrowego odżywiania w diecie paleo

Oczywiście obowiązują! Nie jest więc tak, że w obrębie wymienionych produktów można wszystko. Jeśli jemy bakalie, to oczywiście z umiarem, jeśli rybę – to pieczoną nie smażoną. Mięsa wybieramy chude, a do jaj nie dodajemy kalorycznych dodatków. Należy pamiętać przy tym także o dobrych olejach i pełnowartościowych oliwach oraz o kontroli jakości warzyw i owoców.

Kontrowersje wokół diety paleo

Przeciwnicy diety zwracają uwagę na to, że mimo wszystkich swoich zalet, idea powrotu do korzeni w zakresie sposobu odżywiania może mieć także negatywny wpływ na nasze zdrowie. Przede wszystkim jedzenie, które jemy dzisiaj i to nawet to postrzegane za jak najbardziej naturalne w rzeczywistości odbiega od swoich dawnych odpowiedników. Warzywa i owoce są hodowane w sztucznych warunkach i nie bywają już tak pełne składników odżywczych, jak w paleolicie. Mięso często zawiera szkodliwe elementy takie jak antybiotyki i hormony, którymi karmione są zwierzęta, za to zbyt duża jego ilość i to nawet najlepszej jakości, może doprowadzić do zakwaszenia organizmu.

Podsumowując, wygląda na to, że dieta pierwszych ludzi, może się nam przysłużyć, ale również być dla nas niewłaściwym wyborem. Jednak sama koncepcja wydaje się całkiem interesująca, a wprowadzona w życie w przemyślany sposób i poparta prawidłową suplementacją np. stosowaniem Therm Line’u firmy Olimp Laboratories może przysłużyć się również naszej sylwetce. Dieta paleolityczna może stać się dla nas i naszej rodziny sposobem na życie i jedzenie przez długie lata. Jednak, tak jak we wszystkim, tak również w przypadku tego jadłospisu należy zachować zdroworozsądkowe podejście, nie zapominać o podstawach i nie ocierać się o skrajności. Jeśli tak postąpimy, prawdopodobnie możemy stać się zarówno zdrowsi, jak i szczuplejsi!

Tylko u nas!

4 komentarzy na “Ból lędźwi – o czym świadczy i jak go wyeliminować?

Dodaj komentarz