Dieta skandynawska – odkryj jej właściwości

Jeżeli zastawiasz się na wyborem pełnowartościowej diety, która wpłynie bezpośrednio na Twój wygląd, zdrowie i ogólne samopoczucie, pomyśl o diecie skandynawskiej. Dlaczego? Dlatego, że dieta łącząca kuchnię norweską, duńską oraz szwedzką to bogactwo mikroelementów, błonnika, oraz witamin potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dieta skandynawska na dzień dzisiejszy jest uznawana przez dietetyków za jedną z bardziej wartościowych diet na świecie. Bardzo często porównywana jest także do popularnej i modnej w ostatnim czasie diety śródziemnomorskiej.

Ludność krajów skandynawskich cieszy się nienagannym zdrowiem, ponieważ bazuje ona na produktach jak najmniej przetworzonych i na tym, co jest znakiem rozpoznawczym tych rejonów, które są bogate między innymi w ryby, dziczyznę i mięso renifera. Wspomniane kraje skandynawskie różnią się delikatnie wykorzystywanym zasobem produktów spożywczych ze względu na uwarunkowania terenowe. Jednakże są to kuchnie bardzo zbliżone do siebie pod względem codziennego menu.

Różnice w diecie krajów skandynawskich

Fundamentami kuchni skandynawskiej są diety takie jak: dieta norweska, duńska oraz szwedzka. Różnice w sztuce kulinarnej krajów skandynawskich są w stanie obrazowo przedstawić kluczowe produkty wykorzystywane w diecie.

W kuchni norweskiej znajdziemy potrawy bazujące głównie na produktach takich jak: łosoś, dorsz i pstrąg, mięso renifera, jelenia, głuszca, dzika oraz jagnięcia. W diecie norweskiej przepisy na tradycyjne potrawy są ogólnodostępne. A w nich odnajdziemy krok po kroku, jak przyrządzić wybrane danie. W taki sposób, za pomocą diety norweskiej menu staje się automatycznie bogatsze.

Kuchnia duńska, zwana powszechnie kuchnią hygge, będzie charakteryzowała się znakomitymi pulpecikami zwanymi frikadeller, bazowym pieczywem pełnoziarnistym oraz znanymi nam w menu polskim ziemniakami. W kuchni skandynawskiej przepisy na duńskie potrawy są bardzo urozmaicone, na co warto zwrócić uwagę.

Z kolei kuchnia szwedzka to różnorodność dań oraz przystawek, w których znajdziemy kiszonego śledzia, kotlety köttbullar, łososia czy pierogi nadziewane farszem ziemniaczanym. Przepisy diety skandynawskiej naprawdę dają gwarancję wyszukanych smaków.

Większość produktów spożywczych stosowanych w powyższych kuchniach dostępna jest w polskich sklepach. Dlatego bez problemu jesteśmy w stanie podjąć się wyzwania przejścia na dietę skandynawską, zyskując tym samym alternatywę zdrowej i w pełni wartościowej diety.

Walory smakowe kuchni skandynawskiej

Odmienność smaków tradycyjnych potraw diety nordyckiej jest atutem dla osób, które decydują się na kuchnię tego typu. Dobrze przyprawione dania, przyrządzane od setek lat w krajach skandynawskich trafnie przypadają do gustu polskich zwolenników smacznego i zdrowego żywienia. Owoce i warzywa przyrządzane w odmienny, a czasami nawet zaskakujący dla nas sposób, np. jeżyny czy borówki będące bazą sosów do mięs, czy marynaty z kiszonych ogórków albo kapusty na słodko, są świetną odskocznią od smaków, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Choć kuchnia skandynawska kojarzy się nam głównie z rybami, co oczywiście jest bardzo trafnym skojarzeniem, ma do zaoferowania znacznie więcej.

Mocne strony diety skandynawskiej

Najmocniejszą stroną kuchni skandynawskiej będzie z pewnością jej wartościowość. Przede wszystkim jest ona w kwasy tłuszczowe omega 3 mające ogromny wpływ na kondycję naszego organizmu, jak również na samopoczucie, tudzież zachowanie na dłużej młodego wyglądu. Co więcej, kwasy tłuszczowe omega 3 mają bezpośredni wpływ na obniżenie poziomu trójglicerydów. Działają też przeciwnowotworowo.

Osoby mające problemy z sercem powinny zadbać o codzienną porcję produktów spożywczych zawierających naturalnie kwasy omega 3, ponieważ to właśnie one powodują, iż u osób uwarunkowanych genetycznie względem zachorowań na serce zmniejsza się ryzyko występowania takich problemów zdrowotnych. Poza tym częstość występowania schorzeń takich jak np. reumatoidalne zapalenie stawów dzięki kwasom ogranicza się znacząco. Doskonałym uzupełnieniem diety będzie także suplement diety Omega 3, który posiada w swoim składzie m.in. kwasy DHA, EPA oraz witaminę E.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz