Dieta w ciąży – jak się odżywiać w tym szczególnym czasie?

Na temat diety w ciąży panuje wiele mitów. Podobno kobieta w ciąży może jeść co chce, ile chce, spełniać swoje żywieniowe zachcianki i w ogóle jak najbardziej sobie w tym czasie dogadzać. Tylko czy to rzeczywiście prawda i czy nie będzie żałowała takiego postępowania już po urodzeniu dziecka?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że kobieta w ciąży wcale nie musi jeść za dwoje. Taka ilość jedzenia może prowadzić do problemów z trawieniem i może pozostawić pamiątkę w postaci nadmiernych kilogramów, których ciężko się będzie pozbyć po ciąży. Wystarczy, żeby kobieta w ciąży jadła dla dwojga, bo zapotrzebowanie kaloryczne zwiększa się stopniowo. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie nie wzrasta wcale, w drugim trymestrze zwiększa się o 360 kcal, a w trzecim o 475 kcal w stosunku do zapotrzebowania kalorycznego sprzed ciąży.

Zdrowa dieta w ciąży

Mimo że zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży niewiele rośnie, to sprawa z zapotrzebowaniem na witaminy i minerały ma się zupełnie inaczej. Dlatego tak ważna jest zdrowa dieta. Ciąża powoduje zwiększone zapotrzebowanie na składniki mineralne i o tym należy pamiętać. Dieta powinna być bogata w świeże owoce i warzywa, powinno się też zwracać uwagę na jakość pożywienia – wysokogatunkowe tłuszcze czy mięso.

Żeby uchronić się przed skutkami zmiany metabolizmu i wzrostu poziomu cukru we krwi w czasie ciąży należy pamiętać o regularnych porach posiłków. Regularne jedzenie i pilnowanie, żeby w diecie znalazły się dobre jakościowo węglowodany może uchronić przed atakami wilczego głodu, a nawet zmniejszy ryzyko wystąpienia cukrzycy ciężarnych. Kontrolującym swój apetyt kobietom rzadziej też zdarzają się ciążowe niezdrowe „zachcianki”.

Przyrost wagi w ciąży

Pomimo tego, że w ciąży nie należy się przejadać to należy też bezwzględnie unikać diet odchudzających! W ciąży po prostu należy przytyć. W zależności od sylwetki, waga w ciąży powinna wzrosnąć o 11-17 kg. Oczywiście nie są to stałe ramy i to lekarz prowadzący ciążę może dokładniej określić czy wzrost wagi jest odpowiedni.

Czego nie jeść w ciąży?

Mając na uwadze dobro dziecka powinno się wykluczyć z diety kwasy tłuszczowe trans, które mogą przenikać bezpośrednio do łożyska i powodować zaburzenia rozwoju płodu. Kwasy tłuszczowe trans można znaleźć w różnego rodzaju przetworzonej żywności, czekoladkach, wafelkach i w ogóle we wszystkich produktach, do których dodano utwardzone tłuszcze roślinne.

Oprócz kwasów tłuszczowych trans z diety w ciąży należy też całkowicie wykluczyć surowe jaja, mięso i ryby, a więc na ten szczególny czas pożegnać się z koglem-moglem, sernikiem na zimno, tatarem, szynką parmeńską czy sushi. Oczywiście też w ciąży absolutnie zakazane jest spożywanie alkoholu, nawet w małych ilościach.

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na sery pleśniowe, które mogą zawierać bakterie Listeria, wątróbkę (witamina A, której bogatym źródłem jest wątróbka, w dużej ilości może być toksyczna dla płodu) i herbaty ziołowe, których działanie może być zbliżone do działania leków. A co z kawą w ciąży? Nie ma bezwzględnego zakazu picia kawy, ale warto ograniczyć się do dwóch dziennie.

Dbając o prawidłowy rozwój dziecka należy włączyć do swojej diety produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega, które zawarte są w rybach morskich, orzechach czy dobrych olejach.

Przestrzegając tych kilku zasad, ograniczając spożycie przetworzonych produktów i zwiększając ilość wartościowej żywności z dużą zawartością witamin i minerałów dajemy swojemu dziecku szansę na lepszy start w życie, a sobie lepsze samopoczucie w ciąży i szybszy powrót do swojej sylwetki już po urodzeniu dziecka.

infografika ciąża

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Zaburzenia potencji – jakie są ich przyczyny i sposoby leczenia?

    Poznaj już dziś przyczyny i metody leczenia problemów z erekcją.

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Gluten – czym jest i na czym polega dieta bezglutenowa?

    Czym jest celiakia, wyjaśnia nasz dietetyk. Przeczytaj koniecznie!

    czytaj więcej
  • bieganie na wiosnę
    Fitness

    Wiosenny jogging – jak się nie przeziębić?

    Jogging to samo zdrowie. Ale co zrobić, gdy za oknem gdzieniegdzie widać resztki śniegu, a niezbyt wysoka temperatura nie zachęca do ruszenia się spod ciepłej kołdry? Poza tym wiosna to czas, gdy pojawiająca się wszędzie wilgoć sprzyja mnożeniu się różnego rodzaju bakterii. Jak zatem biegać wiosną, by się nie przeziębić? Warto biegać nawet wtedy, gdy... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Dodaj komentarz