Dlaczego powinieneś popracować nad ruchomością górnej części ciała, jeżeli dużo siedzisz?

mgr Joanna Palka (trener przygotowania motorycznego):

Siedzący tryb życia to już niestety codzienność. Subiektywnie na pewno czujesz, że nie wpływa to na Ciebie dobrze. Zdarza Ci się odczuwać w ciągu dnia ból i sztywność karku, ramion czy dolnej części pleców. Ćwicząc na siłowni, widzisz, że ruch nie pomaga, a wręcz nasila dolegliwości. Dlaczego tak się dzieje? Powodem może być usztywnienie górnego odcinka kręgosłupa i w konsekwencji utrata kontroli nad odcinkiem dolnym.

Budowa kręgosłupa, czyli: jak to działa?

Nasza jedna z najważniejszych części szkieletu, kręgosłup jest strukturą o 2 rodzajach krzywizn. Posiada dwie wklęsłe części – lordozę lędźwiową ( 5 kręgów) i szyjną ( 7 kręgów), oraz wypukłe: naturalną kifozę piersiową (12 kręgów) i kość krzyżową. Poszczególne segmenty mają określony zakres ruchomości przód-tył oraz rotacji. Z powodu swojej budowy i roli odcinek szyjny ma największe możliwości rotacyjne, zaraz za nim odcinek piersiowy. Ma to związek z funkcją górnej połowy ciała. Kiedy wykonujemy ruch głową np. spoglądamy, czy coś znajduje się z boku, na poziomie kręgów szyjnych zachodzi rotacja. Także w przypadku sięgania po coś, co jest obok i obracanie lub prozaiczne przewracanie się z pleców na brzuch bazują na ruchu rotacyjnym czasami z komponentem wyprostu w odcinku piersiowym kręgosłupa. Czynności na bazie rotacji oraz wyprostu w życiu codziennym jest dużo. Wyprost w odcinku piersiowym wykorzystujemy także przy podnoszeniu prostych rąk nad głowę. Jak widać ten rejon ciała stworzony jest do ruchu. Przede wszystkim w kierunku wyprostu i rotacji.

Wpływ siedzącego trybu życia na postawę

Teraz wyobraź sobie sylwetkę osoby siedzące przy biurku: głowa wysunięta do przodu, odcinek piersiowy nadmiernie zaokrąglony, lordoza lędźwiowa spłaszczona i w tej pozycji przebywamy 6-8 godzin. Nic dziwnego, że, jak próbujemy zrobić jakikolwiek inny ruch, jesteśmy zesztywniali. Niemożność wykonania prawidłowo przysiadów lub wyciskań nad głowę na siłowni napawa nas frustracją, gdyż nie wiemy, czemu mamy z tym problem. Dodatkowo ćwiczenia takie wzmagają ból barku, szyi czy lędźwi.

Nie musisz iść na siłownię, żeby tak się poczuć, wystarczy że nosisz zakupy i staje się to dla Ciebie trudne. W każdym z tych przypadków przyczyną problemów jest zbyt mały zakres ruchu. Z czasem zmienia się trwale postawa i sylwetka – powstają kompensacje, które na dłuższą metę będą powodować dalsze problemy.

  1. Powiedzmy to prościej: Odcinek piersiowy kręgosłupa poprzez długie siedzenie i utrzymywanie zgarbionej postawy sztywnieje w takim ułożeniu.
  2. Ogranicza się ruchomość w kierunku wyprostu i rotacji a na tych ruchach bazuje większość aktywności dnia codziennego i ćwiczeń sportowych.
  3. W efekcie w sąsiadujących segmentach kręgosłupa i barkach oraz biodrach zaczynają się wytwarzać kompensacje np. nadmierne pogłębienie lordozy lędźwiowej oraz zbyt często wykorzystywanie przeprostu w tym odcinku.
  4. Słabną mięśnie posturalne np. niestabilny odcinek lędźwiowy, to słabe mięśnie brzucha.Gdy mamy słabe mięśnie posturalne ciężko nam siedzieć w wyprostowanej pozycji i koło się zamyka.

Taki jeden element rujnuje sylwetkę. Dlatego warto zadbać o codzienne mobilizowanie swojej górnej części ciała do wyprostu i rotacji. Najlepiej gdy włączymy to w rozgrzewkę i połączymy z ćwiczeniami oddechowymi.  Ciekawskim polecam śledzenie postów bo najlepsze ćwiczenia dla siedzących na pewno się pojawią.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Gluten – czym jest i na czym polega dieta bezglutenowa?

    Czym jest celiakia, wyjaśnia nasz dietetyk. Przeczytaj koniecznie!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Metody pomiaru tkanki tłuszczowej w organizmie – która jest najbardziej wiarygodna?

    Która z metod pomiaru tkanki tłuszczowej jest najbardziej wiarygodna? Sprawdź!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Najlepsze ćwiczenia ujędrniające ciało

    Dowiedz się jakie ćwiczenia ujędrnią Twoje ciało!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz