Fakty i mity na temat odżywiania – tego być może nie wiesz

Zdrowe odżywianie to obecnie temat wyjątkowo popularny. Żyjemy w XXI wieku, który jest wiekiem intensywnego rozwoju i coraz to większej samoświadomości. Chcemy dbać o zdrowie własne i naszych bliskich, dlatego zdrowa dieta to dla nas podstawa. Ale czy na pewno wszystko robimy tak, jak należy? Czy nie popełniamy nieświadomie sporych błędów żywieniowych?

Jeśli naprawdę chcemy wiedzieć, jak się zdrowo odżywiać, powinniśmy poznać najważniejsze fakty, jednocześnie obalając największe mity żywieniowe. Oto zaledwie kilka przykładów.

Soki są zdrowe – fakt czy mit?

Soki są zdrowe – to fakt, ale… Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy sokami, jakie zalegają na sklepowych półkach, a tymi, które samodzielnie przygotowujemy w domu. Jeśli decydujemy się np. na modną obecnie oczyszczającą terapię sokową czy też po prostu chcemy dostarczyć sobie dziennej porcji witamin i minerałów przy pomocy szklanki soku, raczej nie osiągniemy zamierzonego celu przy pomocy owych kupnych „wynalazków”.

Zdrowe odchudzanie wcale nie będzie takie zdrowe, jeśli każdego dnia będziemy bez umiaru dostarczać organizmowi cukru, konserwantów, sztucznych barwników i aromatów. Dokładne czytanie etykiet produktów to podstawa! Jeśli dany sok w jakikolwiek sposób budzi nasze wątpliwości swoim składem – zapewne słusznie. Ale i picie nadmiernych ilości zdrowych, samodzielnie przygotowanych soków nie jest dobre. Szklanka, maksymalnie dwie szklanki świeżo wyciśniętego soku dziennie w zupełności wystarczy. Pamiętajmy o tym, że co za dużo to niezdrowo – nadmiar witamin i minerałów jest tak samo niebezpieczny jak ich niedobór.

2 litry wody dziennie to niezbędne minimum – fakt czy mit?

Pozostańmy jeszcze przez chwilę w temacie napojów. Woda –źródło wszelkiego życia na Ziemi. Każda dobra dieta zakłada picie wody zamiast kawy, alkoholu czy kolorowych napojów gazowanych – to fakt. W końcu woda stanowi blisko 70 proc. masy dorosłego człowieka. Jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania wszelkich układów organizmu, zaspokaja pragnienie lepiej niż cokolwiek innego, zapobiega odwodnieniu, które prowadzi do poważnych zaburzeń, a nawet do śmierci, wspomaga oczyszczanie organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii, ale…

Przyjęło się powszechnie sądzić, iż musimy przyjmować 2 litry wody dziennie. Świadomie piszemy „przyjmować” zamiast „wypijać”, bowiem większość z nas zapomina o tym, że w ów dzienny bilans wlicza się także woda pochodząca z pokarmów. Ile wody w końcu powinniśmy pić? Mitem jest, że magiczne 2 litry i koniec kropka. Każdy organizm jest inny, każdy człowiek ma inne potrzeby.

Wodę trzeba pić bezsprzecznie, ale jeśli temperatura jest optymalna, nie wykonujemy ciężkiej fizycznej pracy, zjadamy dużo soczystych warzyw i owoców w ciągu dnia i przede wszystkim nie czujemy pragnienia – możemy wypić litr wody zamiast dwóch i wszystko będzie w porządku. Doskonałym wyznacznikiem tego, czy przyjmujemy odpowiednią ilość wody jest nasz mocz. Powinien on mieć kolor słomkowy. Jeżeli jest mocno ciemny, jest to objaw odwodnienia, jeśli natomiast jest zbyt jasny, przezroczysty, oznacza to, że pijemy za dużo wody, a to również nie służy naszemu zdrowiu.

Produkty typu light możemy jeść bez ograniczeń – fakt czy mit?

Tutaj bezsprzecznie i z pełną odpowiedzialnością możemy powiedzieć, że to MIT. Złe odżywianie nie polega wyłącznie na objadaniu się słodyczami czy daniami typu fast food. Nawet bowiem teoretycznie zdrowe, wartościowe produkty mogą szkodzić lub w najlepszym wypadku nie pomagać. Jeżeli stosujemy dietę po to, aby schudnąć, często jest tak, że objadamy się produktami light, bo uważamy, że mają zniewalająco małą ilość kalorii, więc nie zaszkodzą naszej figurze. To duży błąd – wystarczy porównać produkt light z jego tradycyjnym odpowiednikiem. Okazuje się wówczas, że niestety nie różnią się one od siebie bardzo mocno. Mają one mniejszą zawartość tłuszczu, ale już niekoniecznie kalorii.

Przejście na dietę jest równoznaczne z całkowitym zakazem jedzenia słodyczy – fakt czy mit?

Zdrowe odżywianie się z całą pewnością nie może być oparte o słodycze. Ociekające lukrem babeczki, torty i ciasta, batoniki – wszystko to kusi, ale też niestety stanowi prawdziwe bomby kaloryczne. Zajadanie się niemi bez opamiętania nie wpływa dobrze ani na nasze zdrowie, ani na nasz wygląd. Ale to nie tak, że podczas diety odchudzającej czy po prostu, jeśli chcemy odżywiać się zdrowo, nie możemy sobie pozwolić raz na jakiś czas na drobną słodką przekąskę. Gałka lodów, 2-3 kostki gorzkiej czekolady czy nieduży kawałek domowego ciasta nie wyrządzi nam krzywdy. Musimy jednak pamiętać o tym, aby po owe przekąski nie sięgać zbyt często.

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Mamo, chcę psa, czyli o rodzicielskich dylematach

    Pamiętaj, pies to człowiek rodziny!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Najlepsze ćwiczenia na boczki – wyglądaj pięknie w kostiumie!

    Spal tłuszczyk przed urlopem!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Bądź duży! 5 sposobów na naturalny przyrost masy mięśniowej

    Zobacz, jak skutecznie wypracować umięśnioną sylwetkę.

    czytaj więcej

2 komentarzy na “Bądź duży! 5 sposobów na naturalny przyrost masy mięśniowej

    • melkabelka

      Zgadza się , dobrze myślisz. Mięśnie odpoczywają wtedy rosną. Dlatego przerwa między treningami jest taka ważna. Do tego nie można za bardzo się forsować na siłowni czy innych treningach by nie nabawić się kontuzji. Pamiętajmy o rozgrzewce przed i rozciąganiu po siłowni.

Dodaj komentarz