Grupy krwi – czy to ważne jaką masz grupę?

Grupa krwi to nic innego jak zestaw antygenów zawartych w ciałkach czerwonych krwi. To, jaką grupę odziedziczyliśmy, uwarunkowane jest genetycznie i wypływa ze sposobu odżywiania oraz stylu życia naszych przodków. Rodzaj grupy krwi warunkuje nasze gusta żywieniowe, wpływa na nasze zdrowie oraz na układ immunologiczny organizmu, dlatego tak ważna jest jej znajomość. Jakie grupy krwi wyróżniamy i jak powinna wyglądać dieta według grupy krwi? Spróbujmy to ustalić.

Jakie są grupy krwi?

Badanie grupy krwi polega na wyróżnieniu dwóch rodzajów antygenów A i B znajdujących się na powierzchni czerwonych ciałek krwi. Jeżeli u danej osoby występują antygeny typu A, jej grupa krwi to A. Analogicznie sytuacja wygląda z antygenami typu B. Natomiast, kiedy w czerwonych krwinkach występują obydwa antygeny jednocześnie, wówczas grupa krwi określana jest jako AB. W przypadku nie stwierdzenia obecności antygenów w czerwonych ciałkach krwi, mamy do czynienia z grupą 0.

Grupa krwi a dieta – zależność genetyczna

Choć nie brakuje sceptyków lekceważących zależność taką jak dieta a grupa krwi, faktem jednak jest, że odziedziczona grupa krwi w dużej mierze wynika ze sposobu odżywiania i rodzaju dominujących w diecie naszych przodków produktów. Według badań, pierwszą grupą krwi występującą na Ziemi była grupa 0. W pradawnych czasach w diecie królowało mięso. Z tego powodu grupa 0 była dominująca.

Z czasem, kiedy ludzie nauczyli się uprawiać rośliny i włączyli jej do swojej diety, pojawiła się grupa A. Do powstania grupy B doszło w trakcie migracji ludności ze stref najbardziej gorących do łagodniejszych, umiarkowanych. Najmłodszą, bo liczącą „zaledwie” 1500 lat jest grupa AB. Występuje ona stosunkowo najrzadziej i powstała w wyniku połącznia kodu genetycznego osób z grupą A i B.

Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi!

Jedzenie według grupy krwi stało się niedawno bardzo popularne i jego zwolenników wciąż przybywa. Dieta według grupy krwi stosowana jest przez nich nie tylko jako forma zdrowego odżywiania, zgodnego z indywidualnymi uwarunkowaniami genetycznymi, ale także jako bardzo skuteczna forma… odchudzania! Jej głównym założeniem jest zależność pomiędzy tempem spalania kalorii oraz potrzebami pokarmowymi danej osoby, a jej grupą krwi. Rzeczywiście, jak zaobserwowano, jedzenie zgodnie z grupą krwi pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów, jednocześnie zdecydowanie zmniejszając ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Jakie produkty spożywcze przypisane są poszczególnym grupom krwi?

  • Grupa 0 – w tej grupie krwi powinny dominować przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, a więc wszystkie rodzaje mięs (szczególnie czerwone), drób oraz ryby i owoce morza. W diecie osób z grupą 0 nie może zabraknąć warzyw (kapusty włoskiej, brokułów, szpinaku, papryki czerwonej) oraz bananów. Najmniej tolerowane są produkty zbożowe.
  • Grupa A –osoby z tą grupa krwi swój jadłospis w dużej mierze powinny opierać na produktach pochodzenia roślinnego, przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania mięsa oraz jego przetworów. W skład diety powinny wchodzić warzywa i owoce (śliwki, wiśnie i ananasy).
  • Grupa B – właściwa dieta dla tej grupy krwi powinna bazować na produktach mlecznych, jajkach oraz mięsie. Dodatkowo zaleca się spożywanie zielonych warzyw.
  • Grupa AB – osoby z tą grupą krwi powinny spożywać duże ilości ryb i owoców morza, mleka i jego przetworów oraz zielonych warzyw. Najlepszym owocem dla tej grupy krwi są ananasy. Niezalecane jest natomiast spożywanie mięsa, szczególnie wieprzowiny i wołowiny.

Tylko u nas!

6 komentarzy na “Jak skutecznie spalać kalorie podczas treningu?

  1. natalia

    Wiem z doświadczenia, że gdy robię bieżnie czy lajtową czy interwały to bardzo ważne jest bym była ubrana od stóp do głów. Pociłam się jak świnia ale za to efekty są wtedy lepsze. Też jest ważne żywienie przy spalaniu tych kalorii , każda dieta jest inna i zależy od tego czy jesteśmy na redukcji czy masie.

  2. wenezuela

    Bardzo ale to Bardzo ważna jest rozgrzewka. Rozgrzany silnik wiecej pociągnie niż taki dopiero co zapalony na -20 stopni. kiedyś nie robiłam właśnie ani rozgrzewek ani rozciągania po treningu . To był ból po treningu a na dodatek , zakwasy przez kolejne 4 dni.

  3. Krystian

    Mnie rozbija na kawałki chwila gdy przychodzi świeżak na siłownie i chce koksować jak kulturysta. No ludzie opanujcie się . Czy jak uczyliście się jeździć na rowerze to najpierw do samochodu weszliście. Odchudzanie czy trenowanie trzeba zaczynać z głową powoli.

  4. beemowska

    Chciałabym czasem na bieżni tak pobiegać ale stawy mi nie pozwalają. raczej takie lekkie treningi u mnie wchodzą w rachubę. Głownie spędzam na dietach najwięcej czasu . Może znacie jakąś fajną dietkę , gdzie można coś słodkiego ale nie szkodliwego zjeść , są takie w ogóle ?

Dodaj komentarz