Grzyby są pyszne i… zdrowe

Przyjęło się twierdzić, że grzyby są pyszne, ale niekoniecznie zdrowe. To wcale nie musi być prawda, o ile przechowujemy, spożywamy i przyrządzamy je w odpowiedni sposób. Dowiedz się na ten temat więcej!

Kiedy zaczyna się sezon na zbieranie grzybów, amatorzy zarówno zbierania, jak i jedzenia tego przysmaku, są w pełni szczęścia. Niektórzy jednak nie rozumieją tych zapaleńców, panuje bowiem dość powszechna opinia, że grzyby, poza wyrafinowanym smakiem, który nie każdy lubi, są bezwartościowe dla naszych organizmów, a mogą być dla nich nawet niebezpieczne.

Grzyby nie są dobre dla małych dzieci, chorujących na nerki czy wątrobę i osób z wadliwym układem pokarmowym. Na pewno nie należy ich łączyć z alkoholem, bo ten ścina zawarte w nich białko i przeszkadza w trawieniu. Poza tymi wyjątkami smakiem grzybów można się cieszyć bez obaw o mityczną ciężkostrawność i brak innych, oprócz smakowych, zalet. Rzecz jasna pod warunkiem, że nie są to gatunki trujące. Przy tym zdecydowanie warto pamiętać o prawidłowym przyrządzeniu tego przysmaku – najlepiej służą nam ugotowane lub upieczone (w pierogach, uszkach, w śmietanie, w zupie itd.). Nie powinny wywołać żadnych problemów, jeśli tak je podamy, oczywiście zdrowym osobom. Grzyby, wbrew obiegowym opinią, są zdrowe, jeśli tylko skusimy się na jadalny gatunek. Jeśli sami nie znamy się na grzybach, warto kupować je od sprawdzonych grzybiarzy, którzy mogą pochwalić się atestem.

Grzyby zawierają od 80 do 90 ody, białko (m.in. aminokwasy egzogenne) i błonnik. Sporo w nich witamin A, B1, B2, D, PP. Grzyby najlepiej spożywać po ugotowaniu lub upieczeniu. A które są dla nas najcenniejsze? Przykładowo kurki zawierają tak samo dużo witamin jak drożdże. Borowiki i podgrzybki obfitują w witaminę D i minerały, np. miedź, cynk, jod, mangan i fluor. W kapeluszach tych gatunków znajdują się również olejki eteryczne, substancje aromatyczne, wiele enzymów i kwasów organicznych. Pieczarki i boczniaki to doskonałe zastępstwo dla mięsa, jeśli np. podamy je duszone, upieczone lub usmażone w panierce. Pieczarki należy kupować tylko jeśli są jędrne, soczyste i nie wyczujemy, że ich kapelusze są lepkie od wilgoci. Możemy je przechowywać do trzech dni, ale tylko w lodówce, zawinięte w papier. Boczniaki również powinny być jędrne i nie mogą rozpadać się pod wpływem dotyku. Słynne i luksusowe trufle to marzenie smakoszy, ale i spory wydatek. 1 kg to koszt nawet 3 tys. zł.

Pamiętaj! Jeśli nie jesteś doświadczonym grzybiarzem, zawsze zasięgaj porady w sprawie niepewnych egzemplarzy – możesz poprosić o poradę kogoś, kto lepiej się zna lub zajrzeć do atlasu grzybów. Kiedy kupujesz grzyby, bądź pewien, że ufasz sprzedawcy i nie płacisz za truciznę – najlepiej jeśli ma on przy sobie atest.

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Poronienie – trudny temat, którego nie można przemilczeć

    Dowiedz się więcej o traumatycznym momencie w życiu kobiety - poronieniu.

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Ryż biały, brązowy i basmati – wartości odżywcze i zastosowanie w dietach odchudzających

    Poznaj odmiany ryżu i zobacz ile zawiera wartości odżywczych!

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Produkty zdrowe tylko z pozoru – czego musisz się wystrzegać?

    Zdrowa żywność - czy na pewno? Dowiedz się, na co uważać, robiąc zakupy.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz