Jak ugasić pragnienie – co pić a czego nie pić w czasie upałów?

Upalne dni powodują zwiększone zapotrzebowanie organizmu na wszelkie płyny. Organizm traci ogromne ilości wody, a te trzeba na bieżąco uzupełniać, aby nie dopuścić do odwodnienia, bo to może mieć fatalne skutki zdrowotne. Co powinniśmy pić w czasie letnich upałów, by ugasić pragnienie?

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na napoje sięga nawet 2,5 l, a upał może jeszcze to zwiększyć. Ilość płynów, które należy dostarczać do organizmu oszacowana jest na podstawie danych dotyczących dziennej utraty wody z organizmu. Niestety wraz z nią tracimy też wiele cennych witamin i składników mineralnych, a, aby nasze ciało mogło właściwie funkcjonować i być źródłem naszego dobrego samopoczucia, wraz z płynami musimy też uzupełniać ich braki. Napój na upalne dni powinien zatem spełniać wiele wymagań. Musi odpowiednio nawadniać organizm, dostarczać niezbędne witaminy, mikroelementy i sole mineralne oraz powinien nam smakować, bo otaczające nas smaki i aromaty wpływają niezwykle korzystnie na nasze samopoczucie.

Woda mineralna

W upalne dni bardzo dobrze pić wodę mineralną. Po jaką wodę sięgać? Najlepszą wodą jest ta średniozmineralizowana, zawierająca od 500 do 1500 mg różnych składników mineralnych. Woda niskozmineralizowana, czyli zawierająca mniej niż 500 mg/l substancji mineralnych, będzie jeszcze bardziej wypłukiwała cenne składniki z naszego organizmu, a z kolei ta wysokozmineralizowana jest raczej produktem leczniczym, który zdrowemu człowiekowi nie jest potrzebny.

Picie wody mineralnej jest szczególnie polecane z uwagi na fakt, że głównymi składnikami, które tracimy, chociażby pocąc się, są sód i chlor, a w znacznie mniejszym stopniu potas, magnez i wapń. Woda mineralna wysokosodowa też nie rozwiąże tego problemu, dlatego poleca się lekkie wzbogacanie zwykłej wody mineralnej plasterkiem cytryny, listkiem mięty i szczyptą soli.

Napoje izotoniczne na upalne dni

To też bardzo dobry sposób, aby zapewnić właściwe nawodnienie organizmu w upalne dni. Choć zwykle napoje izotoniczne polecane są głównie sportowcom, którzy w czasie treningów tracą ogromne ilości wody, elektrolitów i innych cennych składników, to każdy powinien po nie sięgać, gdy na dworze panuje niemiłosierny upał. Izotoniki mają niską zawartość cukru, co oczywiście jest ich plusem, nawadniają organizm i dostarczają mu niezbędnych mikro i makroelementów. Śmiało należy z nich korzystać w czasie letnich, górskich wycieczek, gdy biegamy lub jeździmy na rowerze i w każdej sytuacji, gdy żar leje się z nieba.

Inne napoje na upały

W czasie gorących dni warto sięgać po sok pomidorowy, szczególnie ten schłodzony jest pyszny. Sok z pomidorów zawiera duże ilości potasu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. W upalne dni warto też sięgnąć po herbatę miętową, która podawana na zimno, świetnie chłodzi organizm. Podobne działanie będzie miała zielona herbata z cytryną, bo ta z kolei jest też bogatym źródłem antyoksydantów.

Dużą przyjemnością jest picie soków wyciskanych ze świeżych owoców z dodatkiem drobno pokruszonego lodu. Takie soki doskonale podnoszą komfort termiczny, ale także są źródłem witamin i innych cennych składników.

Napoje, których lepiej unikać

Kawa na upalne dni to nie jest dobre rozwiązanie. Kofeina zawarta w kawie podnosi ciśnienie, zadziała moczopędnie, więc wystąpi kolejna utrata wody, magnezu i potasu. Jeśli musisz napić się kawy to zdecyduj się na chłodne latte lub na wariant bezkofeinowy.

Napoje gazowane i energetyki zawierają ogromne ilości cukru i kofeiny. Wypłukują z organizmu wszystko to co cenne, gaszą pragnienie na chwilę, tak aby wróciło ono po paru minutach ze zdwojoną mocą. W upalne dni organizm reaguje też źle na napoje zawierające alkohol. Dlatego latem powinno się pić niewielkie ilości lekkich alkoholi tylko wieczorem, gdy temperatura otoczenia nie jest już tak wysoka. Szklanka chłodnego piwa lub kieliszek wina do kolacji nie powinny nam zaszkodzić.

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Najczęstsze przyczyny słabych, zniszczonych włosów – jak im zaradzić?

    Poznaj sposoby na zdrowe i piękne włosy!

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Płatki owsiane – wartości odżywcze i zastosowanie owsianki w odchudzaniu

    Poznaj zalety spożywania płatków owsianych.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Jeden komentarz “Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

Dodaj komentarz