Jak uniknąć strat składników odżywczych? Proste wskazówki

Z pewnością często przygotowując posiłki dokładnie myjesz, obierasz i kroisz warzywa, aby wszystkie razem wrzucić do garnka. Pozwala to zaoszczędzić czas i jest praktyczne przy wszelkich daniach jednogarnkowych takich jak np. zupa, jednak postępując w ten sposób pozbawiasz posiłki cennych witamin.

Poniżej przedstawiamy 10 praktycznych porad, które pomogą zminimalizować utratę składników odżywczych. Korzystając z nich poprawisz jakość swoich posiłków, a włożony wysiłek zwróci się w przyszłości!

  1. Unikaj przechowywania warzyw w miejscach w których wietrzeją i więdną, ponieważ to pozbawia je witaminy C.
  2. Im mniej krojenia i obierania przed gotowaniem tym lepiej! Warzywa gotowane w całości zachowują więcej składników mineralnych. Im drobniej je pokroisz, tym bardziej narażasz na uwalnianie się enzymów utleniających, oraz wypłukiwanie witamin i składników mineralnych.
  3. Wodę, w której gotujesz, używaj do przygotowywania sosów. Najlepiej jednak gotować na parze, warzywa zachowają więcej składników odżywczych.
  4. Zrezygnuj z sody i nie rozgotowuj warzyw ponieważ przyczynia się to do niszczenia tiaminy i witaminy C.
  5. Aby zachować witaminę A zawartą w tłuszczach, przechowuje je pod przykryciem w chłodnym miejscu. W ten sposób unikniesz także jełczenia.
  6. Światło niszczy witaminę B, dlatego przechowuj mleko tak aby nie miało do niego dostępu, szczególnie jeśli korzystasz ze szklanych butelek.
  7. Chłodne miejsca są doskonałe do przechowywania soków owocowych – zapobiegniesz niszczeniu witaminy C. Pamiętaj także, aby dokładnie je zamknąć.
  8. Tlen działa destrukcyjnie na witaminę C, dlatego nie mieszaj zbyt często przygotowywanych potraw.
  9. Do gotowania świetnie sprawdzi się szybkowar lub mikrofalówka.
  10. Warzywa gotuj do momentu miękkości umożliwiającej wbicie widelca – to zupełnie wystarczy, przegotowane stracą wiele walorów.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz