Jak zadbać o właściwe nawodnienie latem?

mgr Monika Żórawska (dyplomowany dietetyk):

Nawodnienie jest niezwykle ważne dla organizmu człowieka nie tylko latem, ale o każdej porze roku. Zapotrzebowanie na wodę znacznie zwiększa się w upalne dni, kiedy temperatura na zewnątrz wzrasta.

Organizm człowieka w dużej części złożony jest z wody. Skład ciała człowieka uzależniony jest od wieku, płci, aktywności fizycznej i typu budowy. Największą zawartością wody w ciele charakteryzują się dzieci. Mężczyźni ze względu na fizjologię mają mniej tkanki tłuszczowej niż kobiety, a więcej wody. Osoby wysportowane również odznaczają się większą niż przeciętna zawartością wody w organizmie.

Nawodnienie organizmu latem

Zaleca się, aby w letnie miesiące wypijać przynajmniej 1,5-2 l płynów na dobę. Zwiększone zapotrzebowanie latem wynika z faktu, że organizm zużywa większe ilości wody w związku z termogenezą, czyli utrzymaniem ciepła w ustroju. Przy wysokiej temperaturze powietrza procesy chłodzenia ciała są bardziej wzmożone. Tracimy wodę w postaci wydzielanego potu i łoju. Częściej też oddajemy mocz, ponieważ procesy filtracji i oczyszczania również są bardziej wydajne. Wypicie tak dużej ilości płynów może wydawać się trudne, szczególnie dla osób, które nie mają nawyku picia wody. Dlatego warto podzielić sobie tę ilość na szklanki i nie zapominać o szklance wody do każdego z pięciu posiłków.

Przy wyborze wody najlepiej sięgać po mineralną lub stołową. Woda źródlana pozbawiona jest makro i mikropierwiastków. Zalecana jest dla dzieci i kobiet w ciąży oraz w okresie laktacji. Osoby cierpiące z powodu częstych skurczów mogą sięgać po wodę wzbogaconą w magnez, natomiast pacjenci z osteoporozą powinni wybierać wodę ze zwiększoną zawartością wapnia. Jeżeli jesteśmy na diecie redukcyjnej unikajmy wody gazowanej, ponieważ dwutlenek węgla w niej zawarty rozciąga ściany żołądka, co może nasilać uczucie głodu. Najbezpieczniej wybierać niegazowaną wodę średniozmineralizowaną, niskosodową.

Czym można zastąpić wodę?

Często słyszę pytanie, czy wodę można czymś zastąpić? Czy można wybierać soki lub herbatę zamiast wody? Niestety prawda jest taka, że nic nie nawodni ciała lepiej niż woda, ponieważ organizm człowieka nie składa się z herbaty, tylko z wody. Każdy słodki napój, tj. sok, kompot, słodzona herbata czy kawa będą traktowane przez organizm jak posiłek, ponieważ ze względu na zawartość węglowodanów mają swoją wartość energetyczną. Trzustka zmuszona jest wydzielić insulinę i muszą zostać uruchomione procesy trawienne, aby metabolizować te płyny. Czysta woda co prawda zatrzymuje się na chwilę w żołądku, ale jest bezkaloryczna i nie jest trawiona przez przewód pokarmowy, a jedynie wchłaniana w jelitach. Herbata i kawa dodatkowo są nieodpowiednie do poprawy nawodnienia organizmu, ponieważ zawierają teinę i kofeinę. Związki te powodują zatrzymywanie się wody zewnątrzkomórkowej w organizmie. Nie jest to zjawisko korzystne, ponieważ woda zewnątrzkomórkowa nie stanowi o ogólnym nawodnieniu organizmu, a jedynie gromadzi się w postaci zbędnych kilogramów. Jej obecność jest szczególnie widoczna u kobiet w tkance podskórnej w postaci pomarańczowej skórki tzw. cellulitu. Jeśli nie odpowiada nam smak wody, można dodać do niej listek mięty, plaster pomarańczy lub sok wyciśnięty z cytryny. Latem orzeźwi nas woda z kostkami lodu.

Dodam, że warto zacząć dzień właśnie od wypicia szklanki wody jeszcze przed śniadaniem.

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Podróże niekonwencjonalne – poznaj urban exploration

    Dowiedz się czym jest urban exploration!

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Prawidłowa postawa ciała a szybkość uczenia się i efektywność pracy

    Czy postawa ciała ma aż takie znaczenie?

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Ser biały – wartości odżywcze oraz zastosowanie twarogu w dietach odchudzających

    Ser biały-dowiedz się więcej o tym produkcie.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz