Jajka – jedz na zdrowie!

Niegdyś ostrzegano nas przed spożywaniem jajek. Dziś wiemy, że zawarte w nich witaminy i tłuszcze są dla nas bezcenne. Dowiedz się więcej o cennym działaniu jajek na Twój organizm.

Swego czasu uznawano, że spożywanie jajek jest jedną z głównych przyczyn miażdżycy. Jajka były uznawane za bombę cholesterolową i tłuszczową. Tymczasem sporej wielkości jajko ma średnio około 237 mg cholesterolu i 5,6 g tłuszczu, z czego aż 2,1 g to jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a około 1 g to wielonienasycone kwasy tłuszczowe typu omega-6 i omega-3. Są to tłuszcze, owszem, ale jak najbardziej zdrowe. Co istotne, wartość tłuszczów w jajku jest niezależna od rodzaju karmy, którą spożywają kury. Warto wiedzieć, że najpopularniejsze jajka kurze nie są bardzo kaloryczne – sporej wielkości jajko ma mniej więcej 80 kalorii.

Jajka zawierają ogrom cennych składników. Jedno duże jajko zawiera też 141 mg choliny, wchodzącej w skład lecytyny (składnik błon komórkowych) i sfingomieliny, czyli fosfolipidów, które są niezwykle istotne dla zdrowia człowieka. Lecytyna znajduje się we wszystkich komórkach ciała, biorąc udział w różnych procesach przemiany materii, znajduje się również w mózgu i tkance nerwowej. Odpowiada za normalizację stężenia cholesterolu i trój glicerydów we krwi.

Jaka są bardzo ważnym źródłem białka. Znajdziemy w nich wszystkie aminokwasy egzogenne, a więc te, których ludzki organizm nie syntetyzuje samodzielnie. W jajkach jest również dużo witamin A, D, E, K oraz z grupy B. Tuż pod skorupką gromadzi się ponadto witamina C. Mówi się, że żółtka są niezdrowe, bo zawierają dużo cholesterolu i tłuszczu. Ale w żółtku znajdziemy przede wszystkim beta karoten i luteinę, często stosowaną w suplementach diety kierowanych do osób chcących dbać o zdrowie swoich oczu. Wcale nie tak dużo w nich natomiast tłuszczu. Jaka są też bogate w żelazo, magnez, sód, potas, miedź, cynk, selen i wapń.

Gotowanie

Najwięcej wartości będą miały jajka poddane obróbce cieplnej w krótkim czasie. Gotowane więcej niż 10 minut będą o wiele uboższe w wartości odżywcze i bardziej ciężkostrawne.

Nie tylko od kury

  • Strusie – mają mniej cholesterolu i więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych niż jajka kurze. Aby zjeść je na twardo, trzeba gotować je ok. 2,5 godz. Do rozbicia skorupki przyda się wiertarka.
  • Gęsie i kacze – to jajka bardziej ciężkostrawne niż kurze. Ich żółtka są bowiem o wiele większe, więc mają więcej cholesterolu i tłuszczu. Najlepiej używać ich do wypieków.
  • Przepiórcze – górują nad jajkami kurzymi, jeśli chodzi o zawartość żelaza, miedzi, beta karotenu oraz witamin z grupy B. Ponadto zawierają więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, za to mają mniej cholesterolu. Natomiast warto pamiętać, że szybko się przypalają np. podczas smażenia.

Jaja tabela

Najsmaczniejsze i najzdrowsze będą jajka, które podaruje Ci rodzina czy przyjaciele, mieszkający na wsi i posiadający własną hodowlę. Jajka kupowane w sklepie można podzielić na 4 rodzaje, wszystko zależy od sposobu hodowli kur. Każdemu rodzajowi przypisany jest numer, który można sprawdzić na stemplach (pierwsza cyfra informuje o chowie). Jakie należy kupować? Oceń sam.

0 – produkcja ekologiczna
1 – z chowu na wolnym wybiegu
2 – z chowu ściółkowego
3 – z chowu klatkowego

Wybierz swój ulubiony rodzaj i jedz jajka na zdrowie!

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Jak chronić skórę przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych?

    Poradź sobie z wiatrem chłodem i promieniami UV!

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Winogrona- wartości odżywcze i zastosowanie winogron w odchudzaniu

    Sprawdź jakie korzyści płyną ze spożywania winogron.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Grypa a przeziębienie – jak je rozróżnić i na co zwrócić uwagę podczas leczenia?

    Nie daj się zwieść podobieństwom!

    czytaj więcej

7 komentarzy na “Grypa a przeziębienie – jak je rozróżnić i na co zwrócić uwagę podczas leczenia?

  1. kika33

    hm . ja nawet nie wiedzialam ,ze jest jakas roznica, zawsze faszeruje sie tymi samymi lekami czy to kaszel taki czy inny czy katar czy goraczka. widocznie zle robilam. teraz to ja raczej bede latac do lekarza dla pewnosci . bo tymi lekami to ja zoladek pewnie psuje sobie.

    • mezza_

      Aż dziwota , że tego nie czujesz . ja mam straszne samopoczucie gdy łapie mnie grypa. jak sama ja już rozpoznaje to wybieram się do najbliższego rodzinnego lekarza. Nie ma co czekać i się nad sobą użalać. Żadna choroba nie powinna z nami wygrywać.

  2. Liliana Łuk

    A ja ciągle na kaszel narzekam ;/ najgorzej jak złapie przeziębienie, rozpocznę trening i zaczyna się taki kaszel że udusić się ide. Z każdą chorobą ide do lekarza, ale tylko wtedy jak domowe sposoby nie pomagają. Na znienawidzony kaszel pije dicotuss ziołowy ( używam tylko naturalnych leków) i zazwyczaj po 3 dniach mija. Ale jakby było inaczej to szybko do lekarza

  3. mariola konieczna

    Jak ja nie lubię być chora, a znowu coś mnie dopadło ;/ na szczęście mam całą apteczkę leków i nie musze nigdzie wychodzić i mam nadzieję że 3-4 dni i będe na nogach 🙂 U mnie najgorszy jest kaszel suchy. Szukałam wszędzie specjalnych leków na ten rodzaj kaszlu ale pani lekarka powiedziała mi, że lepiej pić syrop na mokry i suchy kaszel. Od tamtej pory stosuję dicotuss i kaszel najszybciej mi mija 🙂

Dodaj komentarz