Kapusta – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie kapusty w dietach odchudzających

Kapusta to jedno z tych warzyw, bez którego nie wyobrażamy sobie tradycyjnej, polskiej kuchni z bigosem i gołąbkami na czele. Jest niezwykle zdrowa, niskokaloryczna, a do tego można z niej przygotować mnóstwo pysznych dań, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

Słów kilka o kapuście

Kapusta to 38 gatunków roślin, z których wiele stało się przysmakiem ludzi na całym świecie. Są to rośliny jednoroczne i dwuletnie, dziko występują najczęściej w klimacie umiarkowanym. W Europie pojawiła się dzięki Mongołom i Hunom, natomiast do Polski przywędrowała z Niemiec.

Odmiany kapusty

Do najpopularniejszych odmian kapusty, spotykanych na straganach i w sklepach, należą kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta włoska oraz kapusta pekińska. Każda z nich jest źródłem witamin i minerałów, które wspomagają funkcjonowanie organizmu.

Czy kapusta jest kaloryczna?

Wbrew obiegowym opiniom kapusta nie zawiera dużo kalorii. Żadna jej odmiana nie przekracza wartości 30 kcal w 100 g. Kapusta biała ma właściwości, które mogą powodować wzdęcia, dlatego pamiętaj, aby nie gotować jej pod przykryciem i do potrawy dodawać majeranek i kminek. Do tego warzywo zawiera dużą dawkę ułatwiającego trawienie błonnika, a dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu nie powoduje nagłych skoków poziomu cukru we krwi.

Jedz kapustę na zdrowie!

Warzywo w różnych odmianach jest świetnym źródłem wartościowych składników, które wspaniale wpływają na nasze zdrowie. Kapusta to witaminy, które potrzebne są do właściwego funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. 100 g kapusty białej pokrywa aż 80% zapotrzebowania na witaminę K, która bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Kapusta czerwona ma właściwości antynowotworowe dzięki zawartych w niej antocjanach. Zawiera także dużo witaminy A, która ma wpływ na kondycję naszego wzroku. Kapusta pekińska to wartości odżywcze, które także doskonale wpływają na Twoje zdrowie. Przede wszystkim dostarcza dużej dawki beta-karotenów chroniącego przed drobnoustrojami. Jest też źródłem witaminy A, B1, B2 oraz C. Nie można zapomnieć także o kapuście kiszonej, która zawiera enzymy wspomagające trawienie oraz mnóstwo bakterii probiotycznej. Sok z kiszonej kapusty nie tylko wspomaga układ trawienny, ale także moczowy. Natomiast sok z kapusty świeżej korzystnie wpływa na wątrobę, a płukanie nim gardła pozwala na przyspieszenie gojenia stanów zapalnych. Podobne właściwości posiada także sok z kapusty czerwonej, który ma nieco delikatniejszy smak.

Zastosowanie kapusty w diecie

Kapusta jest jednym z głównych warzyw, które należy wykorzystywać podczas diety odchudzającej Kwaśniewskiego. Opiera się ona na spożywaniu wysokobiałkowych i mięsnych potraw. Kapusta kiszona jest natomiast wykorzystywana w diecie pięciu przemian, gdzie zakwalifikowano ją jako smak drewna. Występuje także w diecie South Beach, która oparta jest na eliminowaniu z menu produktów wysoko przetworzonych oraz węglowodanów.

Wykorzystanie kapusty w zdrowej kuchni

Do codziennego menu warto włączyć sok z kapusty. Można łączyć go z innymi warzywami, aby wzbogacić jego smak i wartości odżywcze. Kapusta wspaniale nadaje się do przygotowania z niej lekkich sałatek i surówek. Warto też eksperymentować w kuchni i wykorzystać kapustę pekińską np. do wykonania leniwego kaszotto.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz