Karczoch – poznaj dobroczynne działanie tego warzywa

Karczoch zwyczajny (Cynara scolymus) to niezwykle interesująca roślina, która wcale nie jest tak zwyczajna, jak wskazuje na to jej nazwa… Co wiemy o karczochu i co koniecznie powinniśmy o nim wiedzieć? Warzywo to ma niezwykle dobroczynny wpływ na ludzki organizm, dlatego warto przyjrzeć się mu nieco bliżej.

Karczoch – co to takiego?

Karczoch należy do gatunku wieloletniej rośliny zielnej. Naturalny rejon jego występowania to Morze Śródziemne, ale już od dłuższego czasu uprawiany jest do różnych celów zarówno w Ameryce Północnej, jak i w całej Europie.
Łodyga karczocha rośnie maksymalnie na wysokość około 2 metrów. Jego liście mają szerokość do 30 cm i długość do 70 cm, są wyraźnie ząbkowane i posiadają zaostrzony szczyt. Kwiaty karczocha są fioletowe, otoczone łuskowatymi liśćmi, tworzą kuliste kwiatostany. Karczoch swoim wyglądem przypomina nieco oset, zaś w smaku zbliżony jest do szparagów.

Zastosowanie karczocha

Ma on zastosowanie dość wszechstronne, bowiem wykorzystuje się go zarówno w kosmetyce, zielarstwie i gastronomii – karczoch jest jadalnym warzywem. Warto poznać go bliżej jako roślinę leczniczą.

Preparaty lecznicze przygotowuje się głównie z liści karczocha. Zawierają one między innymi: cynarynę, inulinę, związki mineralne, a także kwasy fenolowe, jak kwas chlorogenowy. Karczoch ma właściwości detoksykujące (oczyszcza i odtruwa organizm), wspiera prawidłowe procesy trawienia, układ pokarmowy oraz wątrobę, redukuje poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Karczoch na różne problemy

Preparaty z karczocha, jak na przykład Karczoch Premium, polecane są wszystkim tym, którzy pragną zadbać o właściwą, wydajną pracę wątroby. Jedna kapsułka zażyta w trakcie posiłku uzupełnia codzienną dietę. Po preparat warto sięgać także wtedy, gdy stosujemy leki, ciężkostrawną dietę lub pijemy alkohol.

Jak zostało już wyżej wspomniane, ekstrakt z liści karczocha zawiera: cynarynę, inulinę, związki mineralne, kwasy fenolowe. Cynaryna jest głównym składnikiem aktywnym. Wspomaga ona procesy trawienne (ma działanie żółciopędne) i chroni wątrobę, obniża cholesterol, jest antyoksydantem. Przyspiesza ona metabolizm i doskonale sprawdza się w przypadku częstych zaparć. To zaledwie kilka z jej bardzo wielu zalet.

Karrczoch Premium

Kwas chlorogenowy jest silnym przeciwutleniaczem (antyoksydantem). Wskazuje się na jego właściwości zarówno przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne, jak i przeciwwirusowe. Nie można zapomnieć także o tym, że karczoch zawiera magnez, żelazo, wapń, potas, fosfor, witaminy z grupy B, witaminy A, C, E.

Istotnym składnikiem jest również inulina. Wspomaga ona utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Sam karczoch jak i preparaty stworzone na jego bazie polecane są osobom chorującym na cukrzycę. Inulina wykazuje działanie bardzo podobne do błonnika. Pęcznieje ona w żołądku pod wpływem wody, dlatego też eliminuje uczucie głodu. A co równie ważne, jest ona prebiotykiem, co oznacza, że ma bardzo pozytywny wpływ na mikroflorę jelitową.

Karczoch w kosmetyce

Jeśli chodzi o wykorzystanie karczocha w kosmetyce, często występuje on jako składnik kremów, toników, płynów oczyszczających skórę i maseczek. Produkty kosmetyczne z karczochem polecane są szczególnie osobom borykającym się z takim problemem jak cera trądzikowa.

Ze względu na swoje działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, wyciąg z karczocha wpływa na zahamowanie rozwoju mikroorganizmów, które są odpowiedzialne za zmiany trądzikowe. Przyspiesza on także proces gojenia owych zmian. Po preparaty z ekstraktem z karczocha warto sięgnąć w przypadku łojotokowego zapalenia skóry, łuszczycy czy egzemy.

Tylko u nas!

3 komentarzy na “Dieta w ciąży – jak się odżywiać w tym szczególnym czasie?

  1. Pani Dietetyk

    Moj przykladowy jadlospis wyglada tak:
    1. rano przed praca kawalek chleba pelnoziarnistego z serem i pomidorem/szynka i pomidorem lub tost z dzemem + inka
    2. w pracy- miska Kellogs Speckal K z mlekeim lub jogurtem (special k wspomagaja przemiane materii) , na lunch kanapka z pieczywa pelnoziarnistego lub salatka z pomodorow i ogorkow
    3 . obiad- ryba grillowana,ziemniaki,surowka( lub zapiekanka ziemniaczana lub papryka faszerowana , zupy , meksykanskie tortille z warzywami i kurczakiem itp)
    4 . podwieczorek- cos slodkiego (kawalek ciasta lub czekolady)
    poza tym w ciagu dnia owoce, surowa marchew do przegryzienia, pije tez duzo wody mineralnej
    W weekendy na sniadanie jajecznica na boczku badz jajka gotowane .
    Taka fit mamuśka z Pani Dietetyk 😛

  2. Maja Kurzejka

    Pamiętać trzeba by Twoja dieta była zróżnicowana i kolorowa.
    Nie jedz za dwoje, a dla dwojga to bardzo ważna zasada.
    Jedz małe porcje za to często i oczywiście dużo pij.
    Okres ciąży i karmienia piersią do dobry czas na zmianę nawyków żywieniowych.
    Może i wyjdzie nam taka dieta na dobre 🙂

  3. Maria p

    Na początku ciąży myślałam, że sama dam radę ogarnąć te wszystkie zasady żywienia w ciąży. Gdzie nie czytałam kogo nie spytałam zawsze były jakieś mniejsze lub większe różnice. Trafiłam w końcu na taki jadłospis pregna.com.pl/prawidlowa-dieta-w-ciazy bo zauważyłam że był najlepiej zbilansowany pod względem dostarczania różnych składników. Mnie ta dietka na dobre wyszła, mnie i maluchowi oczywiście 😉

Dodaj komentarz