Kasza gryczana – wartości odżywcze i zastosowanie w dietach odchudzających

Kasza gryczana w ostatnich latach szturmem powróciła na polskie stoły. Niegdyś jeden z ważniejszych dodatków do codziennych posiłków na lata stracił popularność, by znów pojawić się i podbić serca wszystkich miłośników zdrowej żywności. Właściwości kaszy gryczanej sprawiają, że powinna się ona stać składnikiem dobrze zbilansowanej diety.

Jak powstaje kasza gryczana?

Ciemnobrązowe ziarenka kaszy gryczanej pozyskiwane są z gryki, czyli rośliny z rodziny rdestowatych. Nie jest więc produktem zbożowym, tak jak inne rodzaje kasz. Pochodzi z Azji Wschodniej i Środkowej i jest na dużą skalę produkowana także w Polsce, zwłaszcza na Lubelszczyźnie.

Rodzaje kaszy gryczanej

Wyróżnia się dwie główne odmiany produktu. Najchętniej wybieranym rodzajem jest kasza gryczana prażona o charakterystycznym posmaku goryczki. Kasza gryczana niepalona, zwana także kaszą gryczaną białą jest nieco mniej popularna i charakteryzuje się delikatnym smakiem i większą zawartością składników odżywczych, co może spodobać się tym, którzy nie przepadają za pierwszą z odmian.

Kasza gryczana – kalorie

Kasza gryczana gotowana to 92 kalorie w 100 g produktu prażonego, jest więc to wartość porównywalna z innymi kaszami. Do tego kasza gryczana ma błonnik, który stanowi aż 10% jej składu. Dzięki temu doskonale wpływa na trawienie poprawiając perystaltykę jelit. Jest także pomocą podczas diet redukcyjnych, dając uczucie sytości na długi czas.

Kasza gryczana – źródło zdrowia

Właściwości kaszy gryczanej sprawiają, że jej spożywanie przynosi mnóstwo korzyści dla zdrowia. Duża zawartość potasu pozytywie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, dlatego włączenie do jadłospisu kaszy polecane jest osobom borykającym się z problemem nadciśnienia. Kasza gryczana jest także bogatym źródłem witamin z grupy B, które wspomagają przede wszystkim prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W produkcie znajdziemy także dużą dawkę doskonale przyswajalnego białka, co wyróżnia ją z pośród innych kasz. Cennymi składnikami są także przeciwutleniacze, które poprawiają kondycję organizmu chroniąc go m.in. przed chorobami nowotworowymi. 100 g kaszy gryczanej palonej pokrywa także aż 70% dziennego zapotrzebowania na magnez oraz miedź.

Kasza gryczana prażona w dietach

Ze względu na dużą zawartość błonnika kasza gryczana polecana jest osobom dbającym o szczupłą sylwetkę. Jej właściwości sprawiają, że często włączana jest do zdrowych diet mających na celu poprawienie kondycji organizmu. Polecana jest m.in. w stosowaniu diety DASH, gdzie zakwalifikowano ją jako doskonałe źródło energii i błonnika. Jest także nieodłącznym składnikiem diety pięciu przemian, gdzie występuje w tzw. grupie ognia i stanowi jeden z podstawowych produktów.

Jak ugotować kaszę gryczaną, aby była smaczna i zdrowa?

Gotowanie kaszy gryczanej jest bardzo proste, warto jednak pamiętać o odpowiednich proporcjach. Na jedną miarkę kaszy przypadają dwie miarki wody. Gotujemy ją pod przykryciem na małym ogniu przez około 20 min. PO upływie czasu warto pozostawić pozostałą wodę do wchłonięcia, aby nie utracić cennych składników. Kaszę gryczaną można podawać jako dodatek do codziennych posiłków. Świetnym pomysłem może być także przygotowanie wyśmienitego kaszotto z grzybami lub sezonowymi warzywami. Smakuje przepysznie, a do tego jest zdrowe!

Tylko u nas!

4 komentarzy na “Najlepsze pomysły na aktywne spędzanie wolnego czasu

  1. Natalia Biernatka

    Bardzo lubię spędzać czas z dzieckiem w sposób aktywny. Można iść na rolki, rower etc. My wybieramy raczej spacery nad jeziorko. Potem wypozyczamy kajak na 1h i sobie tak pływamy. Dzięki temu można lepiej poznać swoje dziecko bo wiadomo, ze z wiekiem się ono zamyka a bardziej otwiera na równieśników.

Dodaj komentarz