Klasyka polskiej kuchni w dietetycznym wydaniu – czy to może smakować?

Kuchnia polska obfituje w przepisy na pyszne, tradycyjne potrawy, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Choć ich smak nie ma sobie równych i wciąż zachwyca nie tylko Polaków, ale także obcokrajowców, wśród dietetyków i osób propagujących zdrowy styl życia niektóre z polskich dań nie cieszą się pozytywną opinią. Wszystko za sprawą wysokiej kaloryczności. Dania kuchni polskiej w przeważającej większości są ciężkostrawne, obfitują w tłuszcz i węglowodany. Z całą pewnością nie można nazwać ich potrawami dietetycznymi. Czy to oznacza, że ci, którzy dbają o swoje zdrowie i smukłą sylwetkę, muszą całkowicie zrezygnować z dań charakterystycznych dla polskiej kuchni? Na szczęście nie. Wystarczy tylko nieco zmodyfikować niektóre przepisy i z ich pomocą przygotować dietetyczne dania, które będą nie tylko smaczne, ale przede wszystkim zdrowe.

Smaki kuchni polskiej…

Bigos, kapusta zasmażana, pierogi z omastą, smażony kotlet schabowy, golonka, a na deser słodki sernik lub ociekający lukrem pączek – brzmi apetycznie? Z pewnością. A to zaledwie niewielka część najpopularniejszych przysmaków charakterystycznych dla polskiej kuchni. Oprócz tego, że dania te mogą poszczycić się pysznym smakiem, któremu naprawdę trudno się oprzeć, niestety są także prawdziwymi bombami kalorycznymi. Spożywane sporadycznie, raczej nie zrujnują naszej smukłej sylwetki, jednak włączone na stałe do codziennej diety sprawią, że zachowanie prawidłowej wagi ciała będzie raczej niemożliwe do zrealizowania. Dlatego tradycyjne polskie przepisy kulinarne warto nieco zmodyfikować, zamieniając je w przepisy dietetyczne, z pomocą których przyrządzimy proste i lekkie dania.

Zdrowa kuchnia polska

Dania dietetyczne są naprawdę smaczne i z powodzeniem mogą nawiązywać do polskich tradycji. Wystarczy tylko odrobinę zmodyfikować tradycyjne receptury. Na początek klasyczny schabowy, bez którego wiele osób nie wyobraża sobie niedzielnego obiadu. Przepisy na dietetyczne dania zazwyczaj zalecają zamianę mięsa wieprzowego na drobiowe, ale sporadycznie można sobie pozwolić na spożywanie mięsa wieprzowego. Skupmy się jednak nie tyle na samym rodzaju mięsa, co na jego przygotowaniu. Zamiast soli użyjmy suszonych ziół, które doskonale zastąpią nam tradycyjną panierkę i wydobędą z mięsa pyszny smak. Smażenie w głębokim oleju lub smalcu zastąpmy pieczeniem w piekarniku. Schabowy w takim wydaniu jest mniej kaloryczny i dużo zdrowszy. Jak go przyrządzić, aby otrzymać pyszny i aromatyczny kotlet bez zbędnych kalorii? Oto prosty przepis na „zdrowego schabowego” w towarzystwie warzyw i ryżu:

  • schab wieprzowy bez kości 40g
  • marchew 50g
  • brokuły 50g
  • cukinia 50g
  • fasolka szparagowa żółta 40g
  • papryka czerwona 130g
  • czosnek 2 ząbki
  • por 30g
  • papryczka chili 1 mała sztuka
  • przyprawa do wieprzowiny 1 łyżeczka
  • ocet balsamiczny 2 łyżki
  • ryż brązowy 20g
  • oliwa z oliwek 1 łyżeczka

Schab należy dokładnie natrzeć przyprawą, przeciśniętym przez praskę czosnkiem oraz oliwą z oliwek. Zostaw go w tak przygotowanej marynacie na co najmniej 2 godziny w lodówce. Warzywa pokrój na kawałki podobnej wielkości i ułóż w naczyniu żaroodpornym. Na nich ułóż mięso. Przykryj i wstaw do nagrzanego piekarnika. Piecz w 180 stopniach około 30 minut. Po upływie tego czasu polej mięso octem balsamicznym. Piecz jeszcze 10 minut. Podawaj z ryżem i upieczonymi warzywami oraz powstałym w trakcie pieczenia sosem.

Kolejne danie dietetyczne na obiad w wersji „light” to zupa, czyli dla wielu osób bardzo ważny element całego posiłku. Tradycyjne polskie zupy to połączenie warzyw i wywaru mięsnego, których smak pogłębia tłusta śmietanka, często połączona z białą mąką – czyli znów niepotrzebne kalorie. Tymczasem wystarczy zrezygnować z bulionu mięsnego na rzecz warzywnego i na dobre pożegnać zasmażki, śmietanki oraz inne tuczące dodatki, by otrzymać proste dania dietetyczne, równie smaczne jak w wersji oryginalnej. A oto przepis na dobrze wszystkim znaną zupę ogórkową w „odchudzonej” wersji.

  • ogórek 200g
  • ziemniaki 100g
  • seler korzeniowy 30g
  • pietruszka, korzeń 40g
  • jogurt naturalny 25g
  • oliwa z oliwek 1 łyżeczka
  • koper 6g (1 łyżka)
  • pieprz biały mielony – szczypta
  • bułka grahamka 1/2 sztuki

Ziemniaki obierz, pokrój w kostkę, włóż do garnka i zalej 2 szklankami wody. Dodaj pokrojoną w kostkę pietruszkę i seler. Zagotuj. Ogórki obierz i pokrój w kostkę. Na patelni rozgrzej oliwę, dodaj ogórki i smaż kilka minut. Gdy warzywa w garnku zrobią się półmiękkie, dodaj podsmażone ogórki, przykryj i dalej gotuj na małym ogniu około 15 minut. Całość zmiksuj na krem (jeśli będzie zbyt gęsty dodaj wodę). Dopraw pieprzem oraz jogurtem. Dodaj posiekany koperek. Grahamkę pokrój w małą kostkę i zarumień na suchej patelni lub w piekarniku. Dodaj do zupy.
Pomysł na dietetyczne śniadanie, które też może pysznie smakować. Zamiast jajecznicy smażonej na masełku z dodatkiem bekonu lub szynki, wybierz jajecznicę z dodatkiem kropli oliwy z oliwek i dużej ilości świeżych warzyw. Dzięki temu Twoje śniadanie będzie smaczne, pożywne i przede wszystkim zdrowe. A oto przepis na jego przyrządzenie:

  • jajo 1 sztuka
  • białko jaja 1 sztuka
  • oliwa z oliwek 1 łyżeczka
  • cebula 25g
  • papryka czerwona 65g
  • pomidor 130g
  • pieprz czarny mielony – szczypta
  • przyprawa papryka czerwona – szczypta
  • szczypiorek 1 łyżka
  • chleb żytni

Rozgrzej oliwę i podsmaż posiekaną cebulę. Dodaj umytą i pokrojoną w paski paprykę i duś do miękkości przez kilka minut. Sparz pomidora, obierz ze skórki, pokrój na małe kawałki i dodaj do warzyw. Duś razem przez kolejne kilka minut, dodaj sól, pieprz i paprykę w proszku. Jajo i białko jaja wybij do miseczki, lekko wymieszaj i wylej na patelnię. Smaż aż do momentu ścięcia się jaj. Posyp szczypiorkiem. Podawaj z pieczywem.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz