Kreatyna – co powinieneś o niej wiedzieć?

Kreatyna to jeden z najlepiej rozpoznawalnych suplementów diety, a przy tym najbardziej skuteczny. Stosowana jest zarówno przez profesjonalnych sportowców jak i tych, którzy sportem zajmują się amatorsko. Pomaga zwiększyć masę mięśni, a także spalić tkankę tłuszczową. Suplementy diety z kreatyną cieszą się w związku z tym dużą popularnością. Co jeszcze warto wiedzieć o kreatynie?

Kilka faktów o kreatynie

Kreatyna na masę, ze względu na swoją skuteczność, wykorzystywana była w sporcie od połowy XX wieku, zaś
szczególnie od lat 90-tych jej popularność w tej dziedzinie stale wzrasta. Jej najważniejszym zadaniem jest zgromadzenie w tkance mięśniowej bardzo dużych pokładów energii, która może zostać w każdej chwili uwolniona. Im zawartość kreatyny w tkance mięśniowej jest większa, tym więcej nagromadzonej energii nadaje się do wykorzystania podczas treningu.

Kreatyna jest związkiem organicznym, który aż w 95% składa się dokładnie z takich samych fragmentów białka, jakie naturalnie występują w mięśniach człowieka. Pozostałe 5% kreatyny w ciele człowieka zawarte jest w niewielkich ilościach w mózgu, nerkach, jądrach oraz wątrobie. Białko kreatyna doskonale pozwala zwiększyć zdolność do intensywnego wysiłku fizycznego przez osobę, która je przyjmuje jako odżywki i suplementy. Co więcej, jej stosowanie pomaga także w dużo szybszej regeneracji mięśni pomiędzy treningami, dzięki czemu można zwiększać częstotliwość wykonywanych ćwiczeń i uzyskiwać tym samym lepsze efekty treningowe.

Ponadto, dobra kreatyna pomaga zwiększyć przyrost mięśni bez zwiększenia poziomu tkanki tłuszczowej, a także wspomóc spalanie podskórnej tkanki tłuszczowej bez spalania mięśni, co jest cechą szczególnie pożądaną w procesie odchudzania. Jej zastosowanie w walce ze zbędnymi kilogramami oczywiście powinno zostać wsparte zbilansowaną dietą oraz odpowiednio opracowanymi ćwiczeniami fizycznymi.

Kreatyna – działanie

Odżywki, suplementy diety z kreatyną oprócz wspomnianej budowy mięśni, pomagają również zwiększyć ich siłę i poprawić wydolność treningową. Poza tym, stosowane są nie tylko w diecie budującej tkankę mięśniową, ale bywają wykorzystywane z diecie odchudzającej ze względu na właściwości pozwalające na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Kreatyna ze względu na swoje organiczne pochodzenie, jest bardzo dobrze przyswajana przez organizm i pomaga ograniczać uszkodzenia mięśni w czasie ciężkich treningów.

Ponadto, doskonale ochrania komórki mózgowe, poprawiając pamięć i koncentrację. Jest w pełni bezpieczna dla osób zmagających się z problemem cukrzycy. Przyjmowana zgodnie z zaleceniami, jest bezpieczna dla organizmu i nie wywołuje skutków ubocznych. Unikać jej stosowania powinny wyłącznie osoby cierpiące na choroby układu krążenia lub choroby nerek.

Kreatyna – dawkowanie i stosowanie

Obecnie na rynku znaleźć można całe mnóstwo różnych preparatów zawierających kreatynę. Dostępna jest kreatyna w kapsułkach lub w formie sproszkowanej. Warto jednak przed zakupem wybranego produktu przyjrzeć się dokładnie temu, co zawiera. Najlepsza kreatyna na rynku to ta, która charakteryzuje się wysoką jakością składników. Dobre preparaty kreatynowe stosowane w celu redukcji tkanki tłuszczowej powinny dodatkowo zawierać inne substancje wspierające ten proces. Należą do nich między innymi chrom, kofeina, czy też ketony malinowe.

Dobrze, jeśli preparat z kreatyną dodatkowo będzie wzbogacony antyoksydantami i detoksykantami (np. ekstraktem z zielonej herbaty i kwasem hialuronowym) poprawiającymi wygląd skóry, włosów i paznokci narażonych na osłabienie w procesie odchudzania i wzmożonego wysiłku. W przypadku tego typu suplementów zalecana jest zazwyczaj dawka około 1 do 2 porcji tuż przed planowanym treningiem. Należy pamiętać, że najwięcej przyjmowanej kreatyny zostaje zmagazynowanych w mięśniach w pierwszych trzech dniach jej stosowania i właśnie wtedy jej dawka powinna być największa.

708

Tylko u nas!

2 komentarzy na “Kreatyna – co powinieneś o niej wiedzieć?

  1. malzonka

    Moj mąż brał kreatyne gdy bardzo intensywnie trenował,. Na złe mu nie poszło takie stosowanie ale co to daje to ja nie powiem. Bo on miał tego bardzo dużo w szufladzie i sie sama gubiłam co do czego mu służy

Dodaj komentarz