Laktoowowegetarianizm – czym charakteryzuje się ta dieta?

Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna. Część osób decyduje się na nią ze względu na przekonania, część z powodu lepszego samopoczucia po odstawieniu mięsa. Jednak wegetarianizm niejedno ma imię, a każda z odmian kieruje się innymi zasadami, dotyczącymi spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest laktoowowegetarianizm. Dowiedz się, czym charakteryzuje się ta dieta i jakie są jej efekty.

Laktoowowegetarianizm – dieta na jajkach

Jak każdy rodzaj wegetarianizmu, także laktoowo- nie dopuszcza do spożycia mięsa. Do tej grupy należą zarówno czerwone mięsa, jak i drób. Oczywiście wykluczone są także ryby i wszystkie owoce morza. W przeciwieństwie do innych odmian, można jednakże spożywać inne produkty pochodzenia zwierzęcego, dlatego dieta laktoowowegetariańska nazywana jest najlżejszą odmianą wegetarianizmu.

Laktoowowegetarianizm dopuszcza spożywanie mleka i produktów mlecznych, a także jajek i miodu. Miód można jeść w zasadzie bez ograniczeń, podobnie jak jajka – to one są głównym źródłem białka w tej diecie. Większy problem jest z mlekiem i jego przetworami. Nabiał często zawiera podpuszczkę, która jest produktem ubocznym pozyskiwanym w czasie uboju zwierząt. Tego rodzaju sery i serki nie są dopuszczone. Ponieważ laktoowowegetarianizm nie pozwala także na spożywanie żelatyny odzwierzęcej, należy uważać również na jogurty, serki homogenizowane, serki kanapkowe, topione, galaretki, budynie i tym podobne desery.

Laktoowowegetarianizm a laktowegetarianizm

Te dwa pojęcia, chociaż są ze sobą tak blisko brzmieniowo, oznaczają coś zupełnie innego. Nazwa obu diet zawiera przedrostek lakto, który po łacinie oznacza mleko. Obie diety dopuszczają więc spożycie mleka i jego przetworów. Jednak kolejny przedrostek – owo, oznaczający jajka, jest tylko w jednej nazwie. Dieta laktowegetariańska nie dopuszcza ich spożycia pod żadną postacią, także w chlebach, ciastach, ciastkach czy innych wypiekach.

Dieta laktoowowegetariańska a zdrowie

Jak każda dieta wegetariańska, także ta może być stosowana przez ludzi w każdym wieku. Nawet sportowcy, dzieci i kobiety w ciąży czy karmiące piersią mogą ją stosować. Należy jednakże prowadzić ją rozsądnie i konsekwentnie, bardzo rozważnie planować posiłki, robić badania poziomu minerałów i witamin a także jeść zróżnicowane posiłki. Kluczem jest odpowiednie zbilansowanie jadłospisu.

Osoby będące na diecie laktoowowegetariańskiej mogą być narażone na niedobory takich składników jak witaminy B i D (zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży), a także żelaza i cynku. Należy więc tak planować posiłki, by laktowowegetariański jadłospis dostarczał tych wszystkich składników. W przypadku poważnych niedoborów, można je suplementować środkami chemicznymi.

Laktoowowegetarianizm zasłynął jako dieta chroniąca zdrowie. Okazuje się, że osoby, które stosują ją konsekwentnie przez dłuższy czas rzadziej o 29% chorują na choroby serca. Podobno zachorowania na raka są także niższe o 18% niż w przypadku osób „wszystkożernych”. Dieta wegetariańska znacznie zmniejsza także ryzyko zachorowania na cukrzycę. I chociaż nie jest to stricte dieta odchudzająca, gwarantuje także mniejsze problemy z nadwagą i otyłością. Co więcej, laktoowowegetarianie mają większą gęstość kości, rzadziej chorują na osteoporozę i nie dotykają ich stany zwyrodnieniowe kości i stawów.

Jeśli chodzi o laktoowowegetarianizm, jadłospis może być bardzo zróżnicowany. Lista produktów, których nie można spożywać jest dość wąska, więc z pewnością każdy znajdzie coś co będzie mu smakowało. Potrawy wegetariańskie mogą być bardzo smaczne, a przy tym niezwykle wartościowe pod względem odżywczym.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz