Lecytyna – i zapominanie masz z głowy!

Codziennie naszemu mózgowi dostarczanych jest wiele bodźców. Dzięki temu ta skomplikowana maszyna nieustannie przetwarza informacje, część z nich magazynując, część zaś spychając na margines. Jednymi z najczęściej używanych przez ludzi określeń, które dotyczą mózgu, jest „nie mogę tego zapamiętać/nie mogę sobie przypomnieć”.

Bodaj najbardziej popularnym suplementem diety, który ma wzmocnić naszą pamięć, jest lecytyna. Sprawdza się ona szczególnie w okresach wytężonego wysiłku umysłowego, gdy nasza koncentracja jest osłabiona, zaś sytuacja wymaga od nas efektywnego i szybkiego przyswajania informacji.

Lecytyna została odkryta w połowie XIX w. przez Marice’a Gobleya. Jej nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza żółtko (lleci-thos). Organizm ludzki produkuje lecytynę w wątrobie, to związek z grupy fosfolipidów, otrzymywany z żółtek jaj lub ziaren soi.

Lecytyna uchodzi za jeden z najbardziej wszechstronnych i funkcjonalnych produktów w naszym ciele. Ta żółtobrunatna substancja występuje niemal w każdej komórce ciała, będąc istotnym składnikiem m.in. błon komórkowych. Do jej funkcji należy m.in. wspomaganie przemiany materii, jak również pełnienie istotnej funkcji składowej tkanki nerwowej i mózgu. Ponadto pełni jeszcze funkcję ochronną – jest swoistą barierą dla ścian żołądka, wpływa korzystnie na gospodarkę cholesterolową. Co więcej chroni wątrobę, jak również reguluje wykorzystywanie tłuszczów w organizmie.

Głównym budulcem lecytyny jest m.in. cholina, która powszechnie uznawana jest za prekursora acetylocholiny (przekaźnika impulsów pomiędzy komórkami nerwowymi, związanego z aktywnością umysłową, zdolnością koncentracji oraz procesami zapamiętywania, uczenia się, jak również pośrednika w przekazie sygnałów między komórkami nerwowymi a mięśniowymi). Jednak to nie wszystko! Właściwości egzogennej choliny są zdecydowanie szersze, bowiem podawana w ściśle kontrolowanych dawkach może przyczynić się do leczenia dysfunkcji układu nerwowego, takich jak np.:

  • choroba Alzheimera (choroba ośrodkowego układu nerwowego, która postępuje wraz z upływem czasu i działa na owy układ degenerująco),
  • pląsawica Huntingtona (choroba genetyczna atakująca ośrodkowy układ nerwowy),
  • ataksja (szereg objawów związanych z zaburzeniami koordynacji ruchowej ciała).

Żywność bogata w cholinę

PRODUKT ZAWARTOŚĆ CHOLINY w 100g
Żółtko jaja 682 mg
Wątroba wołowa 333 mg
Całe jajko 251 mg
Siemię lniane 79 mg
Pistacje 71 mg
Karp 65 mg
Masło orzechowe 63 mg
Kalafior 45 mg
Brokuł 18 mg

To właśnie cholina zapewnia lecytynie właściwości wspomagające i pobudzające układ nerwowy, jak również wzmacniające zdolność koncentracji oraz lepszego funkcjonowania pamięci. Najnowsze badania donoszą również o przypadkach efektywnego wykorzystania lecytyny jako środka wspomagającego leczenie schizofrenii i autyzmu.

Skład lecytyny stanowią m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe. Wspomagają one skutecznie gospodarkę organizmu związaną z transportem oraz usuwaniem z organizmu cholesterolu. Dzięki temu lecytyna może przyczyniać się do walki z miażdżycą oraz chorobami sercowo-naczyniowymi. Wyjaśnienie tego procesu jest niezwykle proste: tłumaczone jest to jej właściwościami emulgującymi, charakteryzującymi się możliwością rozbijania spożywanych tłuszczów i cholesterolu na mniejsze cząsteczki. Dzięki temu zmniejszone zostaje ryzyko blokady naczyń krwionośnych i powstawania zakrzepów.

Lecytyna jest niezwykle istotna dla pracy wątroby: jej niedobór może powodować otłuszczenie tego organu, zaś badania pokazują, że dzięki leczniczym właściwościom doskonale wspomaga regenerację wątroby, nawet u alkoholików!

Działanie lecytyny

  • wspomaga zapamiętywanie i proces uczenia się
  • usprawnia zdolność koncentracji
  • pomaga niwelować stany depresyjne
  • zwiększa efektywność funkcji wątroby
  • korzystnie wpływa na transport tłuszczów
  • znacząco niweluje ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
  • zmniejsza możliwość występowania kamieni żółciowych
  • przyczynia się do regulacji i wchłaniania przez błony komórkowe tłuszczów i innych substancji odżywczych

Kto powinien wspomagać się lecytyną?

Lecytyna powinna służyć tym, którzy poddawani są długotrwałemu działaniu stresu, presji oraz od których wymagana jest koncentracja. Zaleca się ją również ludziom starszym, którzy narażeni są na występowanie schorzeń układu nerwowego. Dostarczanie organizmowi lecytyny w diecie wskazane jest zatem dla kobiet w ciąży i młodzieży w okresie nauki. Wzbogacić o nią dietę powinni również ci, którzy narzekają na obniżony wskaźnik koncentracji, są poddawani presji czasu oraz w których przypadku występują powikłania związane z funkcjonowaniem mięśni oraz układu nerwowego. O ile w przypadku seniorów zaleca się dostarczanie jej organizmowi w odpowiednich ilościach ze względu na choroby sercowo-naczyniowe, o tyle jej odpowiednia podaż zalecana jest także u chorych z zaburzeniami gospodarki lipidowej oraz zmagających się z problemem wyczerpania zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Nie stwierdzono skutków ubocznych w przypadku przyjmowania lecytyny pod kontrolą lekarza. Lecytyna jest szeroko dostępna, jako suplement diety znaleźć ją można w każdej aptece. Polecamy szczególnie Gold Lecytynę 1200 firmy Olimp Labs, która w jednej kapsułce zawiera aż 1200 mg lecytyny sojowej!

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Metody, dzięki którym na pewno nie schudniesz

    Przeczytaj artykuł i poznaj te metody.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Prawidłowa postawa ciała a szybkość uczenia się i efektywność pracy

    Czy postawa ciała ma aż takie znaczenie?

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Zbilansowany jadłospis – czyli jak schudnąć z głową?

    Odchudzaj się mądrze!

    czytaj więcej

5 komentarzy na “Zbilansowany jadłospis – czyli jak schudnąć z głową?

  1. natalia

    Oo tłuszcze właśnie wbrew pozorom są ważne. Sama się uczyłam, że odchudzanie bez nich nie jest skuteczne. Można np jeśc awokado , które ma w sobie zdrowe tłuszcze . Ten suplement u góry ma fajny skład. Sama go polecam klientkom , które chcą szybciej spalić kilogramy.

  2. beemowska

    o o o mam ten suplement , facet mi kupil jakies tydzien temu. narzekałam na za duzy cellulit ktory totalnie nie idzie zwalczyc cwiczeniami , bo nie sa tez jakies ciezkie a innych nie moge. I juz widze leciutką róznice na posladkach . skora ewidetnie jest gladsza.

  3. melkabelka

    Fajnie się udać do dietetyka po taki jadłospis. Wtedy jest pewność , że odchudzamy się z głową. Ja tak zrobiłam ale też ze względu na to iż nie znałam się na tym kompletnie. Taką diete mam rozpisaną na 12 tygodni i świetnie się w niej czuję. Czasem nawet bez kawy dzień przetrzymam.

Dodaj komentarz