Menopauza – na jakie zmiany warto się przygotować?

lek. Jacek Kostrzewa (ginekolog):

Menopauza to trudny czas w życiu większości kobiet. Myśląc o menopauzie, myślimy zazwyczaj o zatrzymaniu miesiączki, o uderzeniach gorąca czy wahaniach nastroju. Wszystko to się zgadza, ale to nie jedyne zmiany, na które kobieta musi się przygotować. Warto przybliżyć sobie temat przekwitania, zanim jeszcze wejdzie się w ten okres życia, bo dzięki temu ma się szansę lepiej zrozumieć zachodzące w ciele zmiany. Można też lepiej się na nie przygotować, a co za tym idzie, skuteczniej walczyć z negatywnymi objawami.

Czym jest menopauza?

Menopauza, choć nie należy do najprzyjemniejszych, jest absolutnie naturalnym etapem w życiu każdej kobiety. Następuje ona najczęściej pomiędzy 45. a 55. rokiem życia, ale z różnych przyczyn może wystąpić zarówno wcześniej, jak i później. Menopauza, która związana jest z procesem starzenia się kobiety, nazywana jest fizjologiczną czy też naturalną.

Tak zwana menopauza przedwczesna, która występuje przed 40. rokiem życia, może być spowodowana różnymi czynnikami. Jednym z nich jest leczenie farmakologiczne – przykładowo chemioterapia. Może ona być wywołana także takimi chorobami jak cukrzyca czy choroba tarczycy. Jeszcze inną przyczyną przedwczesnej menopauzy są zabiegi chirurgiczne – wycięcie jajników wraz z jajowodami. W takim przypadku mówimy o menopauzie pooperacyjnej.

Niezależnie od tego, czy menopauza wystąpiła naturalnie czy też spowodowały ją choroba, leczenie farmakologiczne lub operacja, objawy, jakie jej towarzyszą, są zazwyczaj bardzo zbliżone do siebie.

Menopauza następuje po zakończeniu ostatniej w życiu miesiączki. Ten okres przejściowy pomiędzy wiekiem prokreacyjnym, a rozpoczęciem procesu starzenia się, trwa zazwyczaj od roku do dwóch lat. W tym czasie ustaje czynność gonad. Ustaje jajnikowa synteza estrogenów i progesteronu. To właśnie spadek poziomu estrogenu powoduje najbardziej charakterystyczne objawy menopauzy.

Menopauza – objawy, które mogą wystąpić

To, jak kobieta przechodzi menopauzę, jest bardzo indywidualną kwestią. Są kobiety, które przechodzą ten czas stosunkowo łagodnie, ale nie można liczyć na to, że znajdzie się w tym gronie „szczęściar”. Dlatego też warto już teraz poznać najczęstsze zmiany, z którymi być może przyjdzie się borykać.

Objawy menopauzy od strony naczynioruchowej to głównie wspomniane już uderzenia gorąca, nocne poty oraz bóle głowy. Mogą one mieć różne nasilenie i występować z różną częstotliwością. Bardzo charakterystycznymi zmianami są zmiany na psychice, które pociągają za sobą między innymi chroniczne uczucie zmęczenia, wahania nastrojów, depresję czy ogólną drażliwość. W okresie menopauzy mogą pojawić się też problemy z pamięcią i koncentracją. Często występują zaburzenia snu i spadek libido.

Bardzo niekomfortowe dla kobiety mogą być zmiany w obrębie narządów płciowych. Tutaj najczęściej pojawiają się takie objawy jak zanikowe zapalenia pochwy, suchość pochwy, zapalenie dróg moczowych, świąd okolic intymnych. Wszystko to może pociągać za sobą dyspareunię, tj. dysfunkcję seksualną, która objawia się odczuwaniem bólu podczas zbliżeń intymnych. Inne możliwe objawy menopauzy to bóle krzyża, kości, stawów, zmniejszenie elastyczności skóry, uczucie mrowienia.

Jak przeciwdziałać objawom menopauzy?

Kobiety w okresie menopauzy często sięgają po różnego rodzaju środki farmakologiczne. Decydują się na HTZ (hormonalną terapię zastępczą) i inne terapie hormonalne, a także na leki antydepresyjne. Z całą pewnością nie powinno się podejmować jakichkolwiek działań bez konsultacji z lekarzem i bez wykonania stosownych badań.
Warto pamiętać jednak o tym, że bardzo dobre efekty można osiągnąć, stosując znacznie bardziej naturalne środki, wśród których, dzięki świetnemu doborowi naturalnych składników wyróżnia się Menopauzin. W skład preparatu wchodzą: ekstrakt izoflawonów sojowych, ekstrakt z szyszek chmielu, witaminy D, E, B6, wapń, kwas foliowy, chrom oraz biotyna. Tak skomponowany skład zapewnia zachowanie zdrowia skóry i włosów, utrzymanie mocnych kości oraz zmniejszenie zmęczenia. Polecany jest kobietom w okresie menopauzy.

To, jak przejdzie się przez menopauzę, w dużej mierze zależy od postawy, sposobu życia, nawyków. Jest to czas, w którym szczególnie należy o siebie zadbać, nieco się porozpieszczać. Choć nie zawsze jest to możliwe, unikanie stresu jest konieczne, bowiem wzmaga on poty i obniża tolerancję ciepła. Warto też ograniczyć kawę i alkohol, które nasilają uderzenia gorąca. Dieta powinna być lekkostrawna. Nie musimy odmawiać sobie wszystkich przyjemności, ale ograniczenie słodyczy i tłustych potraw jest wskazane.

I ponad wszystko pamiętajmy o aktywności fizycznej. Basen, bieganie, jazda na rowerze czy aerobik – nieważne, na co postawicie, ważne, aby aktywność była regularna i przynosiła satysfakcję. Ćwiczenia polepszają nie tylko kondycję i figurę, ale także samopoczucie!

Tylko u nas!

  • Leksykon produktów

    Kapusta – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie kapusty w dietach odchudzających

    Kapusta - poznaj jej właściwości.

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Choroby cywilizacyjne – jaki związek mają z odżywianiem?

    Dowiedz się jaki związek ma odżywianie z chorobami cywilizacyjnymi.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak przygotować się do treningu w upalne dni? Poznaj podstawowe zasady bezpieczeństwa

    Trening podczas upalnego dnia - sprawdź jak się przygotować.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz