Minerały w Twojej codziennej diecie – których nie może zabraknąć?

Minerały to związki organiczne, które stanowią około 4% masy naszego ciała. Ich obecność w organizmie jest absolutnie niezbędna dla jego prawidłowego funkcjonowania. Ponieważ nasz organizm nie jest w stanie ich sam wytwarzać, ich podstawowym źródłem jest codzienna dieta. Posiłki, które spożywamy każdego dnia, powinny być tak skomponowane, by mogły dostarczać wszystkich potrzebnych minerałów i innych składników odżywczych w ilościach pokrywających dzienne zapotrzebowanie organizmu. Niestety nie zawsze nasza dieta jest na tyle zbilansowana, by w całości zapewniała nam owe składniki odżywcze potrzebne do prawidłowej pracy poszczególnych narządów. W takiej sytuacji musimy sięgnąć po witaminy i minerały w postaci suplementów diety, które uzupełnią wszystkie niebezpieczne dla zdrowia niedobory. Które z nich są najważniejsze?

Minerały w organizmie człowieka

Minerały w organizmie pełnią szereg ważnych funkcji. W całym ustroju wyróżnia się 46 różnych związków, z czego aż 30 jest absolutnie niezbędnych dla naszego dobrego samopoczucia i prawidłowego funkcjonowania. Poza minerałami, równie istotną rolę pełnią witaminy. Specjaliści zgodnie twierdzą, że aby należycie dbać o swoje zdrowie, każdego dnia powinniśmy dostarczać do organizmu aż 114 różnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach.

Wszystkie witaminy i minerały potrzebne nam każdego dnia powinny znaleźć się w spożywanych przez nas posiłkach. Minerały dzielą się na mikroelementy, obecne w organizmie w śladowych ilościach oraz makroelementy, na które zapotrzebowanie jest zdecydowanie większe. Najważniejsze mikroelementy w organizmie to: chrom, selen, jod, fluor, cynk, żelazo, mangan i miedź. Natomiast do grupy niezbędnych makroelementów należą: sód, magnez, potas, wapń, chlor, fosfor.

Minerały dla organizmu – za co odpowiadają i dlaczego są aż tak ważne?

Zarówno makroelementy, jak i mikroelementy w organizmie człowieka pełnią wiele ważnych funkcji i odpowiadają za przebieg wielu istotnych procesów, dlatego ich obecność jest absolutnie niezbędna. Witaminy i minerały wchodzą w skład niektórych płynów ustrojowych, uczestniczą we wszystkich procesach zachodzących w organizmie, odpowiadają za prawidłową pracę narządów i wchodzą w skład ich komórek. Dla przykładu, potas odpowiada za funkcjonowanie układu nerwowego, wapń buduje nasze zęby i kości, żelazo odpowiada za naszą odporność, magnez wspomaga pracę serca, cynk natomiast odpowiada za nasz wzrost. Przytoczone przykłady to zaledwie niewielka część wszystkich funkcji, jakie pełnią minerały.

Tak jak zostało wspomniane, naturalne witaminy i minerały powinny trafiać do naszego organizmu wraz ze spożywanymi posiłkami. Aby tak się stało, musimy wiedzieć, w których produktach występują najważniejsze minerały. Wapń w diecie znajdziemy w takich produktach jak mleko i przetwory mleczne oraz warzywa liściaste. Źródłem magnezu są orzechy, czekolada, warzywa zielone i otręby. Potas występuje w produktach pełnoziarnistych, mleku, owocach (banany, melon, pomarańcze) i warzywach (pomidory, szpinak, fasola). Selen w diecie to przede wszystkim produkty pełnoziarniste, jajka, ryby i mięso.

Bez trudu można zauważyć, że dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych wymaga dobrej, wartościowej diety, której stosowanie nie zawsze jest proste i wykonalne. Warto pamiętać, że niekiedy składniki odżywcze, występujące naturalnie w artykułach spożywczych, z różnych przyczyn nie są odpowiednio przyswajane przez organizm. Skutkiem takiej sytuacji są niedobory poszczególnych składników, przez które może zostać zakłócona praca całego organizmu. Aby zapobiec powstawaniu niedoborów należy stosować suplementy diety zawierające witaminy i minerały potrzebne do zachowania zdrowia i dobrej kondycji.

W zależności od potrzeb organizmu można sięgać po cynk w tabletkach lub magnez w tabletkach, jak Chela Mag B6, zawierający dodatkowo witaminę B6 wspomagającą przyswajalność magnezu. Nie bez powodu to właśnie magnez nazywany jest „pierwiastkiem życia”. Bierze on udział w ogromnej liczbie procesów zachodzących w organizmie, dlatego też jego niedobór może objawiać się na wiele sposobów, od nadpobudliwości nerwowo-mięśniowej, przez próchnicę zębów, depresję, zaburzenia snu, mdłości, na kołataniu serca, nadciśnieniu i zespole metabolicznym kończąc.

Chcąc chronić się kompleksowo, możemy też wybrać cały zestaw witamin i minerałów, którego skład będzie odzwierciedlał nasze indywidualne zapotrzebowanie zgodne z płcią i wiekiem (na przykład minerały dla dzieci). Pamiętajmy, aby suplementowanie wdrażać z ostrożnością, ponieważ nadmiar witamin i minerałów może być tak samo niebezpieczny dla naszego zdrowia, jak ich niedobór.

Tylko u nas!

  • Styl życia

    Urazy stawu łokciowego – poznaj ich przyczyny i sposoby leczenia

    Nie daj się urazom stawu łokciowego-sprawdź co możesz zrobić.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Czy fitness odchudza?

    Sprawdź, czy ćwiczenia pomagają w odchudzaniu!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Czym jest trening funkcjonalny i kto powinien go wdrożyć?

    Poznaj już dziś zalety treningu funkcjonalnego!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz