Modne diety zagraniczne – jak odchudzają się obcokrajowcy?

Ile jest diet odchudzających? Bardzo dużo! Gdyby tak zacząć je wszystkie wymieniać z samych tylko nazw, przy końcu już dawno zapomnielibyśmy o tych wymienionych na początku. Jedne są mniej skuteczne, inne bardziej. Są też mniej i bardziej bezpieczne dla zdrowia. Dokładnie ta sama dieta na jedną osobę podziała doskonale, na inną… wcale! Jakie są najbardziej modne diety zagraniczne? Czym się charakteryzują? Zapraszamy do krótkiego przewodnika!

Dieta Dukana

Dieta Dukana to dieta proteinowa, czyli białkowa. Zakłada ona spożycie dużej ilości białek i jednoczesne mocne ograniczenie tłuszczów oraz węglowodanów. Dzieli się ona na trzy podstawowe fazy, takie jak: faza uderzeniowa, równowagi i utrwalenia.

Pierwsza z nich, faza uderzeniowa, polega na spożywaniu tylko i wyłącznie produktów białkowych, które cechują się niską zawartością tłuszczu. Konieczne jest picie dużej ilości płynów (dopuszcza się picie chudego mleka i napojów light). Ten pierwszy etap powinien trwać średnio 5-10 dni. Można jeść głównie chude mięso, ryby takie jak dorsz, tuńczyk, łosoś, owoce morza, a ponadto chudy nabiał i jajka.

W fazie równowagi do diety wprowadzamy warzywa. Nie jemy ich jednak codziennie, ale co drugi dzień (jeden dzień proteiny + warzywa, drugi dzień tylko proteiny i tak na przemian). Ten etap powinien trwać tak długo, aż uzyskamy wymaganą masę ciała. W fazie utrwalenia możemy włączyć owoce, ziemniaki, pieczywo pełnoziarniste. Jeden dzień powinien być dniem tylko proteinowym. Ile trwa faza utrwalania? Liczymy, ile kilogramów zrzuciliśmy. Na każdy kilogram przypada 10 dni fazy utrwalenia. Dieta jest bardzo popularna, ale wśród lekarzy nie ma szczególnie dobrej opinii, bo uważają oni, że bardzo szkodzi ona wątrobie i nerkom.

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge to dieta wymagająca dużego samozaparcia, bowiem jest dietą bardzo niskokaloryczną. Dopuszcza spożywanie nie więcej niż 400-500 kalorii dziennie! Jest to dieta dla tych, którzy muszą schudnąć szybko, np. przez zabiegami chirurgicznymi. Z racji tego, jest dość restrykcyjna, mogą się jej podjąć osoby, które poza nadwagą czy otyłością, nie borykają się z innymi poważnymi chorobami. Nie mogą z niej korzystać zatem np. osoby chore na cukrzycę typu I, po zawale i udarze, mające problemy z wątrobą czy nerkami.

Dieta polega głównie na jedzeniu posiłków z… saszetek. Gotowe produkty mają określoną ilość niezbędnych witamin, minerałów, tłuszczy, węglowodanów i białek. Można ją stosować pomocniczo w innych dietach lub samodzielnie. W czasie stosowania najlepiej być pod stałą opieką lekarza lub dietetyka. Dzięki diecie można chudnąć średnio 3 kg tygodniowo.

Dieta hollywoodzka

Dieta hollywoodzka także jest dietą niskokaloryczną, ale nie tak bardzo jak Cambridge. Dopuszcza się spożywanie około 1200-1500 kalorii dziennie. Oparta jest przede wszystkim na warzywach i owocach. Właśnie one stanowią posiłki w pierwszym tygodniu diety. Można jeść dużo świeżych ananasów, malin, truskawek, wiśni, brzoskwiń. W drugim tygodniu można włączyć chrupkie pieczywo, chude mięso, ryby. Tak samo postępujemy w trzecim tygodniu. Należy całkowicie wyeliminować kawę, alkohol, cukier, przyprawy takie jak sól, a początkowo tłuszcze zwierzęce. Trzeba pić dużo wody. Pomiędzy posiłkami owocowymi należy robić minimum godzinę przerwy, a pomiędzy posiłkiem owocowym i mięsnym co najmniej dwie godziny.

Dieta nie powinna trwać dłużej niż 4 tygodnie, bo pozbawiona jest wielu składników odżywczych, co może prowadzić do poważnych niedoborów w przypadku długotrwałego stosowania. Można schudnąć zazwyczaj do 6 kg w trzy tygodnie.

Dieta DASH

Dieta DASH jest nowoczesną dietą, która została opracowana przez amerykański Narodowy Instytut Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. Choć jej podstawowym celem jest obniżenie ciśnienia krwi, świetnie sprawdza się jako dieta odchudzająca. Zakłada jedzenie produktów pełnoziarnistych, takich jak np. makaron razowy, pieczywo, brązowy ryż.

Ważne jest jedzenie owoców (kilka razy w ciągu dnia), jedzenie chudych mięs, ryb (najlepiej gotowanych, grillowanych – unikamy smażenia), ograniczenie soli, a co za tym idzie, ograniczenie produktów wysokoprzetworzonych, które zawierają duże ilości soli. Trzeba zrezygnować ze słodyczy, alkoholu i pić co najmniej 1,5 litra płynów dziennie. Może to być woda lub świeży sok owocowy. Jest to dieta dobra dla zdrowia, bowiem jest dobrze zbilansowana, różnorodna (co zapobiega niedoborom cennych witamin i minerałów), pozwala tracić średnio 2-3 kg miesięcznie.

Inne diety

Inne modne diety, po które chętnie sięgają obcokrajowcy to np. dieta hiszpańska (około 1300 kalorii, łatwa w przygotowaniu, dopuszcza półprodukty, dużo mrożonych warzyw i owoców), dieta Andersona (jest to tzw. dieta niełączenia, w której nie można łączyć ze sobą białek i węglowodanów, można ją stosować np. tylko 2-3 tygodnie do uzyskania oczekiwanej masy ciała lub jako stałą dietę, nie jest restrykcyjna, nie liczymy kalorii, efekt jo-jo mało prawdopodobny), dieta OMG (dieta sześciotygodniowa, zakłada trzy posiłki dziennie do 3000 kalorii, specjalne ćwiczenia i… zimny prysznic dla zwiększenia metabolizmu).

Tylko u nas!

Jeden komentarz “Surowa dieta RAW – co warto wiedzieć?

Dodaj komentarz