Nadgarstek – mała rzecz, a… boli!

Pomimo tego że nadgarstek, a dokładniej staw promieniowo-nadgarstkowy, jest stawem stosunkowo niedużym, dolegliwości z nim związane bywają bardzo bolesne. W związku z funkcją, którą pełni oraz dużą ruchomością, kości nadgarstka, podobnie jak cały staw, są narażone na występowanie urazów, które mogą prowadzić do poważniejszych kontuzji. Wynikający z nich ból w nadgarstku bywa bardzo uciążliwy i niejednokrotnie dość mocno utrudnia nam wykonywanie codziennych czynności. Przyczyn jego występowania jest wiele. W zależności od charakteru, mogą wymagać podjęcia leczenia, a nawet interwencji chirurgicznej. Które choroby nadgarstka i urazy nadgarstka występują najczęściej?

Ból nadgarstka – przyczyny

Ból ręki w nadgarstku najczęściej wynika z nadmiernego przeciążenia, nadwyrężenia lub urazu. Występowanie tych dolegliwości wiąże się ze specyficzną budową nadgarstka. Tworzy go kilka mniejszych stawów oraz drobnych kości, mięśni i ścięgien, które połączone z nerwami, tworzą wyjątkowo delikatną strukturę, wrażliwą na przeciążenia oraz urazy, w tym także złamania i zwichnięcia. W wyniku ich wystąpienia, bardzo często pojawia się silny ból nadgarstka i kciuka, który w poważniejszych i bardziej skomplikowanych urazach może promieniować do kości przedramienia, a nawet do łokcia. Jeżeli uczucie bólu nie jest związane z żadnym urazem typu złamanie lub zwichnięcie, należy zwrócić uwagę, czy towarzyszą mu inne objawy, jak choćby ogólne zmęczenie lub podwyższona temperatura, które mogłyby wskazywać na wystąpienie chorób i schorzeń nadgarstka.

Urazy nadgarstka

Złamanie nadgarstka jest bardzo bolesnym urazem. Charakteryzuje się silnym bólem, który ulega nasileniu podczas próby dotknięcia stawu lub poruszenia ręką oraz widocznym, szybko powiększającym się obrzękiem. Niekiedy może pojawić się także krwiak. W tym przypadku konieczna jest interwencja chirurgiczna, połączona z całkowitym unieruchomieniem stawu. Złamanie nadgarstka wymaga rehabilitacji, która pomoże przywrócić całkowitą sprawność stawu. Rehabilitacja nadgarstka po złamaniu powinna zostać wdrożona dopiero po całkowitym zrośnięciu się kości. Silny ból wywołuje też zwichnięcie nadgarstka, jego skręcenie oraz nadwyrężenie. Aby przyspieszyć proces leczenie nadgarstka, można użyć stabilizatora nadgarstka, który pomoże unieruchomić staw i zapewni mu prawidłowe ułożenie, wspomagając powrót do pełnej sprawności.

Choroby nadgarstka

Cieśń nadgarstka to choroba występująca stosunkowo często. Do jej powstania przyczynia się długotrwały nacisk na nerw pośrodkowy, na skutek niewłaściwego ułożenia ręki, na przykład w wyniku długotrwałej pracy przy komputerze. Cieśń nadgarstka objawia się nie tylko silnym bólem nadgarstka i całej dłoni, ale również odczuciem mrowienia i drętwienia czterech pierwszych palców (z wyjątkiem najmniejszego palca dłoni). Charakterystycznym objawem zespołu cieśni nadgarstka jest też mocne osłabienie siły mięśni, co powoduje znaczne trudności w wykonywaniu wielu czynności związanych z codziennym funkcjonowaniem. Leczenie cieśni nadgarstka wymaga wdrożenia różnych metod. Ból towarzyszący zespołowi cieśni nadgarstka można zmniejszyć, wykonując specjalne ćwiczenia, których głównym celem jest zniwelowanie nieodpowiedniego nacisku.

Kolejnym schorzeniem wywołującym silny ból jest zapalenie nadgarstka. Zapalenie stawu nadgarstka najczęściej dotyczy całej grupy tkanek chrzęstno-więzadłowych i powoduje silny ból pojawiający się pod wpływem wykonywania ruchów angażujących część stawu w okolicy małego palca. Leczenia wymaga zarówno zespół cieśni nadgarstka, nadwyrężenie nadgarstka, jak i każdy inny rodzaj urazu lub choroby. W zależności od bezpośrednich przyczyn bólu nadgarstka, proces leczenia wymaga wdrożenia nieco odmiennych metod.

Zazwyczaj zaleca się maksymalne odciążenie stawu i jego unieruchomienie (przynajmniej częściowe), stosowanie zimnych okładów w przypadku pojawienia się opuchlizny, leczenie farmakologiczne, rehabilitację nadgarstka obejmującą zabiegi fizykoterapeutyczne, ćwiczenia manualne, terapię zajęciową i inne rodzaje ćwiczeń zalecane przez specjalistów. Poważniejsze urazy dodatkowo wymagają interwencji chirurgicznej.

Tylko u nas!

2 komentarzy na “Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo?

  1. Mama Krzysia

    Mój sekret : Nasz układ pokarmowy ma dobowy rytm. Zaczyna „pracę” rano a kończy o zmierzchu . I nawet jeśli wole jeść wieczorem , on nie zmieni nawyków. Dlatego lepiej siadać do stołu , gdy układ pokarmowy działa . Łatwiej wtedy zachować szczupłą sylwetkę . Dlatego ja wolę jeść unormowane posiłki , wtedy nie ma efektu jojo

Dodaj komentarz