Nadwaga po czterdziestce – jak sobie z nią radzić?

Wstrząsające wyniki badań w Wielkiej Brytanii z 2008 r. dowodzą, że do 2050 r. otyłość stanie się problemem dotyczącym osób w każdym wieku. W przygotowanym raporcie prognozowano wzrost występowania otyłości w tym okresie. Wyniki nie pozostawiają złudzeń: do 2050 r. aż 60% wszystkich mężczyzn, 50% kobiet i 25% dzieci poniżej 16 roku życia będą stanowić osoby otyłe.

Naukowcy uważają, że obecnie mamy do czynienia z pandemią otyłości, którą bada się jako odrębną jednostkę chorobową. Wiele osób propagujących różne metody odchudzania, takich jak dietetycy, rozszerza kompetencje w zakresie rozmów motywacyjnych, doradztwa i terapii kognitywno-behawioralnej. Wszystko po to, aby zwiększyć skuteczność podjętych działań i wyjść naprzeciw oczekiwaniom pacjentów, dotyczącym redukcji tkanki tłuszczowej. Również farmaceuci nie pozostają obojętni na potrzeby chorych, oferując w aptekach liczne środki farmakologiczne, będące środkiem wspomagającym.

Nadwaga = otyłość?

O otyłości mówimy wtedy, gdy stan zdrowia osoby chorej może znacząco pogorszyć się na skutek nadmiernego przyrostu tkanki tłuszczowej. Do określania odpowiednich parametrów służy Body Mass Index, dzięki któremu na podstawie wzrostu i wagi określić można zawartość tłuszczu w organizmie. Wszystkie kalkulatory możecie Państwo znaleźć na stronie: http://obk.pl/kalkulatory/

KLASYFIKACJA INDEKSÓW MASY CIAŁA I RYZYKA DODATKOWYCH CHORÓB

KLASYFIKACJA

BMI (kg/m2)

RYZYKO DODATKOWYCH CHORÓB

Niedowaga

< 18,5

Niskie (zwiększone ryzyko innych problemów klinicznych)

Waga prawidłowa

18,5 – 24,9

Przeciętne

Nadwaga

25,0 – 29,9

Zwiększone

Otyłość kl. I

30,0 – 34,9
Umiarkowane

Otyłość kl. II

35,0 – 39,9
Znaczne

 Otyłość kl. III

 >40,0
Chorobliwa otyłość

Choć BMI cieszy się dużą popularnością, jeśli chodzi o ocenę zagrożeń zdrowotnych związanych z otyłością, warto również zwrócić uwagę na inną – według badań – metodę, tj. stosunek obwodu talii do obwodu bioder.

OBWODY TALII JAKO PROGNOSTYK ZAGROŻEŃ ZDROWOTNYCH

OBWÓD TALII

MĘŻCZYŹNI

KOBIETY

Zwiększone ryzyko

> 93 cm
> 79 cm

Znacznie zwiększone ryzyko

> 101 cm
> 87 cm

STOSUNEK OBWODU TALII DO BIODER

Zwiększone ryzyko

> 0,99
> 0,86

Wiele osób, których dotyczy problem otyłości, zrzucają to na karb genetyki, mówiąc o uwarunkowaniach organizmu do nadmiernego przyrostu tkanki tłuszczowej. Choć prawdą jest, że w przypadku niektórych osób taka zależność istnieje, wciąż podstawową przyczyną otyłości pozostaje spożywanie nadmiernej ilości energii. Przy czym podkreśla się w takich sytuacjach konieczność zmiany nawyków żywieniowych, jak również rozpoczęcie ćwiczeń. W przypadku rzeszy osób dużą rolę odgrywają również czynniki psychologiczne, takie jak: lęk, depresja i sytuacje stresowe w pracy.

Warto jednak, by każdy z nas miał na uwadze skutki zdrowotne, które wynikają z otyłości. Już redukcja wagi rzędu 10% może wiązać się z pozytywnymi konsekwencjami zdrowotnymi u osób otyłych np.: spadkiem ciśnienia krwi, poprawą lipidogramu i poziomów cukru we krwi.

Otyłość osób starszych

Proces starzenia wiąże się z ubytkiem beztłuszczowej masy mięśniowej, co w znacznym stopniu związane jest z maskowanie ubytków dużą ilością tkanki tłuszczowej. Co gorsza, proces ten, doprowadzający do otyłości, może powodować większą podatność na urazy i unieruchomienia.

thermline40

Płeć a odchudzanie?

Okazuje się, że na efekt odchudzania w dużej mierze wpływa płeć. „Pokrzywdzone” są w tej sytuacji kobiety, gdyż redukcja tkanki tłuszczowej u mężczyzn przebiega szybciej. Ma to związek z wyższą masą wyjściową i aktywnością tkanki mięśniowej, której mężczyźni posiadają więcej.

Optymalny plan redukcji tkanki tłuszczowej zawsze powinien wiązać się z włączeniem do diety składników bogatych w błonnik pokarmowy, gdyż zapewniają one uczucie sytości. Drakońskie diety nigdy nie odniosą pożądanego efektu na dłuższą metę, gdyż trudno wyegzekwować od samego siebie długotrwałego ich przestrzegania. Nasz organizm zaprogramowany jest tak, aby w okresach, które traktuje jako głodzenie się, zmuszać właściciela do poszukiwań pożywienia. Posiłki powinny zatem być tak zbilansowane, aby ani nie zapewniać uczucia nadmiernej sytości, ani niedostatku.

Krótkotrwałe diety wskazane są jedynie w sytuacji zagrożenia życia. Na dłuższą metę zaleca się zmianę nawyków żywieniowych na stałe.

Niestety, ale szybka i znacząca redukcja masy ciała wiąże się najczęściej z ubytkami w organizmie wody i tkanki mięśniowej. To objaw bardzo niebezpieczny, szczególnie jeśli chodzi o kobiety, posiadające niższą zawartość tkanki mięśniowej w organizmie. Cel każdej diety powinien być zgoła odwrotny – redukcja tkanki tłuszczowej oraz utrzymanie (stymulacja) tkanki mięśniowej.

Warto także pamiętać, że ogólne zalecenia dla populacji ludzkiej zawierają rekomendację związaną z aktywnością fizyczną przez większość dni tygodnia, i to przez minimum 30 minut dziennie. Poniżej zamieszczamy 10 zaleceń, przyczyniających się do znacznej redukcji masy ciała.

  • Przestrzegaj regularności, jeśli chodzi o konsumpcję posiłków. Nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której pojawia się uczucie głodu bądź nadmiernej sytości.
  • Zredukuj porcje jedzenia, które dotychczas spożywałeś/łaś i konsumuj je wolno oraz dokładnie.
  • Wzbogać dietę o produkty bogate w błonnik, zapewniają bowiem w większym stopniu uczucie sytości.
  • Jeżeli masz nieodpartą pokusę zjedzenia czegoś, odpowiedz sobie na pytanie „czy to na pewno odpowiednia pora na konsumowanie?”
  • W razie niepewności odczekaj 15 min.
  • Pragnienie najlepiej gasić jedynie wodą, bez dodatków smakowych.
  • Zwracanie uwagi na porcje, które wkłada się na talerz, zapobiega przejedzeniu się.
  • Koniecznym jest włączenie w codzienny harmonogram działań aktywności fizycznej, wspomagającej proces odchudzania i mającej dobroczynny wpływ na nasz organizm.
  • Gdy masz olbrzymią ochotę odstąpić od postanowień dotyczących spożywania posiłków, zrób to jedynie wtedy, gdy pokusa będzie naprawdę silna.
  • Ważne jest, aby mimo drobnych niepowodzeń nie zaniechać starań – tylko w ten sposób można odnieść sukces.

Choć coraz więcej mówi się o otyłości wśród ludzi młodych, biologicznie problem ten często dotyczy osób po 40 roku życia, szczególnie w przypadku ograniczenia przez nie aktywności fizycznej. Ma to związek ze spowolnieniem procesu metabolizmu w organizmie. Osoby takie narażone są częstokroć na nadmierne wykorzystywanie silnych środków odchudzających – ma to związek z oczekiwaniami szybkiej redukcji tkanki tłuszczowej. Racjonalizacja w tej materii jest niezwykle ważna, tym bardziej, że branża farmaceutyczna dostarcza coraz więcej środków bezpiecznych, których stosowanie, wraz ze zbilansowaną dietą i wysiłkiem fizycznym, może zapewnić pożądany efekt, bez narażania zdrowia. Poniżej zamieszczamy sprawdzone, naturalne i skuteczne składniki suplementów diety, wspomagające proces odchudzania.

ZIELONA HERBATA

Wszyscy dietetycy podkreślają zgodnie, że spożywanie zielonej herbaty przyczynia się do utrzymywania optymalnej masy ciała, wpływa korzystnie na zahamowanie procesów związanych z odkładaniem się tkanki tłuszczowej, zaś dzięki zawartości polifenoli, zwanych również katechinami (stanowią one około 30% masy liści tej rośliny), korzystnie wpływa na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Galusan epigallokatechiny (EGCG) to jeden z najważniejszych składników zielonej herbaty.

Badania trwające dwanaście tygodni, przeprowadzone na ochotnikach, którzy spożywali bogatą w katechiny esencję z zielonej herbaty, wykazały u grupy poddanych eksperymentowi pod tym okresie redukcję masy ciała i ilości tkanki tłuszczowej. Z kolei badanie przeprowadzone na szczurach i myszach, poddanych działaniu diety wysokotłuszczowej, udowodniło, że u osobników przyjmujących katechiny stwierdzono zmniejszenie procesu odkładania się tkanki tłuszczowej w wątrobie i trzewiach. Jeszcze inne przeprowadzone badania doprowadziły do wysnucia wniosku, że podanie szczurom EGCG zapewniało redukcję tkanki tłuszczowej podskórnej od 40 do 70%. Wyżej opisane przypadki udowadniają że EGCG może przyczynić się do zredukowania tkanki tłuszczowej oraz zapobiegania tworzenia się nowej.

Co więcej, zaopatrywanie organizmu w katechiny zielonej herbaty i EGCG zapewnia efekt wzrostu zawartości tłuszczów kałowych. Ma to prawdopodobnie związek z hamowaniem przez nie jelitowego wchłaniania tłuszczów. Dzięki temu EGCG redukuje rozpuszczalność cholesterolu w kwasach żółciowych i zmniejsza jego wchłanianie, co przyczynia się do spadku trójglicerydów i cholesterolu we krwi.

Wyżej opisane działanie ekstraktów z zielonej herbaty nie wyczerpuje jej innych zalet, związanych z korzystnym wpływem na nasz organizm. Szereg badań udowodnił bowiem jej właściwości antyrakowe, przeciwmiażdżycowe czy antyneurodegradacyjne.

IMBIR

W Polsce imbir wykorzystywany jest głównie jako lekarstwo w przypadku problemów m.in. układu pokarmowego (na przykład jako lek przeciwwymiotny), jak również jako lek przeciwreumatyczny. Z kolei kultura arabska wykorzystuje go również jako afrodyzjak.

Jeszcze innym zastosowaniem imbiru jest jego funkcja związana z rozgrzewaniem organizmu i zapewnianiem efektu potności (szczególnie w medycynie Wschodu). Choć niewiele osób wiąże tę roślinę z odchudzaniem, z przeprowadzonych kilkukrotnie badań jasno wynika, że spożywanie wyciągu z imbiru wpływa korzystnie na metabolizm lipidów w organizmie. Składniki imbiru przyczyniały się również do hamowania wzrostu osoczowego i wątrobowego stężenia cholesterolu, dzięki zaburzeniom jego wchłaniania.

KAPSAICYNA

Innym związkiem, zapewniającym wzrost tempa metabolizmu, jest kapsaicyna, której spożywanie daje efekt wzrostu temperatury ciała, wynikający z uwolnienia się katecholamin, czyli adrenaliny i noradrenaliny z rdzenia nadnerczy.

SINTEROL

Warto również do środków wspomagających odchudzanie dodać Sinterol®, którego działanie opisywaliśmy już w niejednym artykule. Dzięki unikalnej i opatentowanej formule, w której skład wchodzi naturalny kompleks ekstraktów roślinnych, m.in. z pomarańczy, grejpfruta i guarany, zapewnia on nasilenie tempa przemian metabolicznych oraz intensyfikuje proces lipolizy. Istotna jest w składzie tej formuły niska zawartość kofeiny, będącej często przeciwwskazaniem dla wielu osób. Ponadto, Sinterol® stanowi uzupełnienie diety w przeciwutleniacze.

Podsumowanie

Pandemia otyłości na świecie musi spotkać się ze zdecydowanymi i pełnowymiarowymi działaniami ze strony człowieka. Najbardziej efektywne w walce z tą chorobą jest leczenie pacjenta z nastawieniem na uzyskanie i utrzymanie niedoboru energii. Jednak zaleca się podejście do każdej jednostki indywidualnie: tak, aby połączyć zbilansowaną dietę, aktywność fizyczną oraz wspomóc efekty naturalnymi i bezpiecznymi suplementami diety, takimi jak Therm Line® 40+, który w swoim składzie zawiera kilka przeciwutleniaczy, wspomagających nie tylko redukcję tkanki tłuszczowej, lecz także korzystnie wpływających na cały ludzki organizm.

Bibliografia:

1. Payne A., Barker H., Dietetyka i żywienie kliniczne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, str. 229 – 241
2. Peckenpaugh N. J., Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, str. 211 – 234
3. Agnieszka Piechal, Ewa Widy-Tyszkiewicz, Kamilla Blecharz-Klin, Imbir (Zingiber officinale) we współczesnej terapii, Przew Lek 2004; 5: 34-43
4. Całka J., Zasadowski A., Juranek J., Niektóre aspekty leczniczego działania zielonej herbaty, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLI, 2008, 1, str. 5 – 14
5. Olszewska J, Kapsaicyna – lek czy trucizna?, Kosmos 01/2010; 59:133-139.

Tylko u nas!

  • Fitness

    Najskuteczniejsze ćwiczenia po urazach kręgosłupa

    Sprawdź jakie ćwiczenia wykonywać, aby pozbyć się uporczywych bólów kręgosłupa.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Naturalne wsparcie dla tarczycy – poznaj moc morza

    Poznaj bliżej zaburzenia funkcjonowania tarczycy i metody zapobiegania chorób.

    czytaj więcej
  • Leksykon produktów

    Soczewica- wartości odżywcze i zastosowanie soczewicy w odchudzaniu

    Poznaj zdrowe właściwości soczewicy.

    czytaj więcej

Dodaj komentarz