Ogórek- wartości odżywcze i zastosowanie ogórków w odchudzaniu

Ogórek w swoim zielonym garniturku jest warzywem, które kochają Polacy! Kto wyobraża sobie tradycyjny, niedzielny obiad bez mizerii lub spotkanie rodzinne bez ogórka kiszonego na zagryzkę? Oprócz walorów smakowych zielone warzywo jest także niezwykle zdrowe. Jego spożywanie może przynieść wiele korzyści dla organizmu.

Skąd ogórek przywędrował do Polski?

Ogórki najprawdopodobniej pochodzą z Indii i znane były mieszkańcom tych rejonów już ponad 3000 lat temu. Warzywem zajadali się także starożytni Grecy oraz Rzymianie. W Europie Środkowej ogórek pojawił się dzięki francuskiemu królowi Ludwikowi XIV, który rozpoczął jego szklarniową hodowlę. Popularność nowego przysmaku szybko dotarła do Polski, gdzie do dzisiaj jest to jedno z najchętniej uprawianych w przydomowych ogródkach warzyw.

Odmiany ogórków

Wśród ogórków można wymienić trzy główne odmiany. Pierwsza z nich to warzywa gruntowe, które charakteryzują się chropowatą skórką i rozmiarem sięgają nawet 15 cm. Ogórek szklarniowy to odmiana, która na sklepowych półkach dostępna jest cały rok. Warzywo takie jest długie i posiada gładką, intensywnie zieloną skórkę. Wśród ogórków zielonych można wyróżnić także korniszony, które są niewielkich rozmiarów i doskonale nadają się do marynaty.

Czy ogórki są kaloryczne?

Zielone warzywo składa się głównie z wody, co sprawia, że jest niezwykle lekkostrawne i zawiera niewielką ilość wartości energetycznych. 100 gramów ogórka zielonego to kalorie na poziomie zaledwie 15. Średniej wielkości ogórek małosolny ma 10 kalorii. A ile kalorii ma ogórek kiszony? Niewielkie warzywo zawiera mniej niż 10 kcal, co sprawia, że z powodzeniem mogą zajadać się nim także osoby przebywające na diecie odchudzającej.

Ogórek – witaminy i właściwości zdrowotne

Spożywanie tego warzywa wychodzi na zdrowie każdemu! Dzięki zawartym w nim związkom alkalizującym ogórek ma właściwości skutecznie odkwaszające, a także pomaga w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Poza tym w produkcie znajduje się sporo witaminy C wzmacniającej układ odpornościowy. Najwięcej znajduje się jej w skórce, szczególnie w ogórkach kiszonych. Delektując się smakiem warzywa dostarczysz sobie dawkę witaminy A pozytywnie wpływającej m.in. na wzrok oraz witamin z grupy B.

Ogórek – warzywo polecane w dietach odchudzających

Właściwości ogórka sprawiają, że jest on idealną przekąską dla osób na diecie. Występuje m.in. w diecie DASH, jako jeden ze składników należących do 8 grup zalecanych do spożycia pokarmów. Można włączyć go do jadłospisu w postaci orzeźwiającego soku z ogórka. Dzięki małej kaloryczności i wartościom odżywczym, dbając o swoją sylwetkę, możesz bez strachu delektować się smakiem ogórków w każdej postaci.

Pyszne dania z ogórków

Można jeść je solo, można przyrządzić z nich pyszną mizerię, zakisić lub zamarynować. Z ogórków możesz zrobić mnóstwo smacznych potraw na każdą okazję. Wspaniałym pomysłem na lekkie, letnie danie będzie zrobienie chłodnika. Ogórek konserwowy może pojawić się natomiast w oryginalnym tatarze z bakłażana. Pachnącego, zielonego warzywa nie może zabraknąć także w wiosennych sałatkach z nowalijek. Pamiętaj, aby nie łączyć ogórka z pomidorem, gdyż związki zawarte w zielonym warzywie niszczą witaminę C z pomidorów.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Regularne posiłki – na czym polega moc regularnego jedzenia?

    Dowiedz się, czemu warto jeść regularnie!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Zdrowa i pyszna zawartość koszyka piknikowego – przygotuj dietetyczny prowiant

    Zdrowy wypad za miasto? Zobacz, jak to osiągnąć!

    czytaj więcej

4 komentarzy na “Zdrowa i pyszna zawartość koszyka piknikowego – przygotuj dietetyczny prowiant

  1. hoi

    Uwielbiam takie pikniki . Pamiętam jak z opiekunką się tak często wybierałyśmy za czasów mojej podstawówki. Piekny krajobraz, jezioro i równiez zdrowe jedzenie, ponieważ ona była z zawodu dietetyczką. Nie mogła innego prowiantu pakować 😛

Dodaj komentarz