Okresowy post, czyli kilka słów o Intermittent Fasting

okresowy post

Różnego rodzaju diety stanowią wyzwanie współczesnego świata – popularność rozmaitych sposobów komponowania codziennego menu sprawia, że można zagubić się w gąszczu propozycji żywieniowych. Jest wiele diet, które poza niezaprzeczalnymi korzyściami zdrowotnymi, generują skutki uboczne oraz ryzyko wywołania w organizmie niepożądanych zmian – jak niedożywienie czy niedobór witamin.

Okazuje się, że istnieje jednak dieta, pozbawiona tego ryzyka. To Intermittent Fasting, czyli okresowy post, który w ostatnim czasie zyskuje sporą popularność. Na czym polega i jakie korzyści niesie dla zdrowia?

Intermittent Fasting – dieta czy styl życia?

Specyficzną cechą, charakteryzującą omawiany sposób żywienia są tak zwane okna czasowe, w których należy przyjmować zbilansowane i racjonalnie skomponowane posiłki. Pozostały czas przeznaczony jest na głodówkę, a więc nie można w nim spożywać żadnych posiłków. Dopuszczalne są jednak napoje niskokaloryczne – herbata bez cukru, kawa z niewielką ilością mleka oraz woda z cytryną. Dzięki kilku wariantom tego sposobu żywienia każdy ma szansę zoptymalizować interwały czasowe do codziennych obowiązków oraz potrzeb organizmu. Okresowy post można zatem wprowadzać w różnych proporcjach, jednak najpopularniejsze sposoby to:

  • jednodniowy post – oznacza on, że w jednym, wybranym dniu tygodnia należy pościć, a więc nie spożywa się żadnych posiłków, wyłącznie wymienione powyżej napoje. Można także wprowadzić poszczenie co drugi dzień,
  • godzinowy cykl postu – określony interwał czasowy, a więc okno żywieniowe może trwać około sześciu godzin. Jest to pora w ciągu dnia, w której należy spożywać wartościowe posiłki. Okres postu z kolei trwa od 16-20 godzin.

post okresowyPrzy długich interwałach postu warto tak zorganizować posiłki, aby większa część okresu niejedzenia przypadała na noc – wtedy można zasnąć, zanim poczuje się głód i post nie jest bardzo uciążliwy. Pierwszy posiłek spożywa się zazwyczaj w godzinach południowych, co może okazać się trudne dla osób, które cenią wysokowartościowe śniadania – warto zatem tak zaprojektować schemat żywienia, aby odpowiadał on indywidualnym preferencjom.

Jakie rezultaty przynosi okresowy post?

Z pewnością pomaga zrzucić nadmiar kilogramów! Jeśli ktoś próbował już wielu polecanych diet odchudzających, które nie przyniosły oczekiwanych efektów, powinien zdecydować się na okresowy post. Pozwala on skutecznie schudnąć i – co bardzo ważne – ogranicza ryzyko pojawienia się efektu jo-jo!

odchudzanie

Ponadto, Intermittent Fasting umożliwia dostosowanie sposobu odżywiania do wymogów konkretnego organizmu. Wystarczy podążać za własnymi potrzebami, wsłuchać się w organizm i odczytać płynące z niego wskazówki, aby zaprojektować okna czasowe w doskonały sposób. Dzięki temu organizm będzie otrzymywał pokarm w czasie, kiedy naprawdę go potrzebuje.

Oczywiście nie należy popadać w skrajności – warto pamiętać, że interwały czasowe są orientacyjne, a ich celem jest ułatwienie zaplanowania codziennego jadłospisu. Minimalne odstępstwa od reguły są dopuszczalne, w każdej diecie należy bowiem zachować rozsądek.

928

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    L-karnityna niezastąpiona w walce o piękną sylwetkę

    Dowiedz się, czym jest i jak działa L-karnityna.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Urazy stawu łokciowego – poznaj ich przyczyny i sposoby leczenia

    Nie daj się urazom stawu łokciowego-sprawdź co możesz zrobić.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

    Okres wiosenno – letni to wzmożony czas aktywności na siłowniach. Jedna część osób zaczyna swoją przygodę z treningiem, druga – wchodzi na wyższy poziom zaawansowania. Często największą przeszkodą progresu jest wpadnięcie w nadmierną rutynę. Plan treningowy trzeba modyfikować aby na nowo bodźcować ciało do postępu. W poniższym artykule przedstawię 3 propozycje modyfikacji treningowych które urozmaicą... Czytaj dalej »

    czytaj więcej

Jeden komentarz “Jak urozmaicić trening siłowy? Trzy sposoby dodatkowego bodźcowania organizmu

Dodaj komentarz