Oliwa z oliwek – właściwości odżywcze oliwy z oliwek i jej zastosowanie w dietach odchudzających

Dobra oliwa z oliwek to prawdziwy eliksir długowieczności. Jej wspaniałe działanie na organizm zostało docenione już dawno w basenie Morza Śródziemnomorskiego, gdzie drogocennego oleju dodaje się do większości potraw. Oliwa z oliwek również w naszej kulturze uznawana jest od lat za wartościowy dodatek do dań, którego spożywanie może doskonale poprawić funkcjonowanie naszego organizmu.

Jak olej z oliwek trafił na nasze stoły?

Drzewo oliwne to nieodłączna część europejskiej tradycji. Uprawiane jest prawdopodobnie od ponad 5500 lat. Dobroczynny wpływ jego owoców na zdrowie człowieka był opisywany już w Biblii. Również starożytni mieszkańcy kontynentu doceniali urok gajów oliwnych i wspaniałe właściwości oliwek.

Do Polski oliwa z oliwek przywędrowała wraz z chrześcijaństwem, jednak początkowo była używana jedynie w obrzędach liturgicznych. Na nasze stoły wprowadziła ją natomiast królowa Bona.
Wyróżnia się około 35 gatunków oliwki, a jej najpopularniejszą odmianę, oliwkę europejską, uprawia się w regionach o ciepłym klimacie.

Oliwa z oliwek – rodzaje

Ze względu na sposób tłoczenia oraz używany surowiec na sklepowych półkach można wyróżnić kilka odmian oleju. Najlepsza oliwa z oliwek to produkt uzyskiwany z pierwszego tłoczenia na zimno. Ma zielonkawy kolor i jest mętna, a jej działanie ma doskonały wpływ na zdrowie. Aby cieszyć się smakiem wybornego oleju na opakowaniach szukaj napisu oliwa z oliwek extra virgin.

Kolejną odmianą jest oliwa rafinowana, którą poddaje się obróbce termicznej, co wpływa na obniżenie jest właściwości prozdrowotnych. Często więc mieszana jest z extra virgin.

Najmniej drogocennych właściwości oliwy z oliwek znajdziesz w oleju produkowanym z wytłoczyn oliwnych. Oznacza to, że ciecz powstała z odpadów po pierwszym tłoczeniu i substancji chemicznych, które mają za zadanie wzbogacić jej smak.

Olej z oliwek – kaloryczność

Oliwa z oliwek w 100 g zawiera ok. 900 kcal, co może przerazić. Jednak łyżka oliwy nie zawiera więcej niż 90 kcal. Wysoka kaloryczność jest z powodzeniem rekompensowana bogactwem zawartych w oliwie z oliwek składników odżywczych. Picie oleju może usprawnić działanie układu pokarmowego. Udowodniono doskonałe działanie oliwy na zaparcia.

Oliwa z oliwek a zdrowie

Doceniany od zamierzchłych wieków świetny wpływ oliwy na zdrowie człowieka potwierdza współczesna nauka. Składniki odżywcze oliwy z oliwek to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe. Działają one profilaktycznie na choroby układu krwionośnego czy nadciśnienie, a także obniżają poziom złego cholesterolu. Zawarta w oliwie z oliwek witamina E jest naturalnym przeciwutleniaczem zwalczającym wolne rodniki. Oprócz tego w oleju znajdziesz witaminy A, D oraz K.

Oliwa z oliwek w diecie

Oliwa z oliwek ma zastosowanie w wielu dietach, nie tylko redukcyjnych, ale także prozdrowotnych. Jest nieodłącznym składnikiem jadłospisu mieszkańców basenu Morza Śródziemnego oraz stosuje się ją w diecie South Beach. Jej zbawienny wpływ na organizm docenili także twórcy diety ketogenicznej czy pięciu przemian. Oliwa należy także do tzw. VII grupy w diecie DASH, gdzie polecana jest jako zdrowa alternatywa dla tłuszczy zwierzęcych.

Dania z oliwą z oliwek w roli głównej

Oliwę można używać do przygotowania wszystkich potraw, jednak najlepsze właściwości zachowuje podawana na zimno. Warto dodawać ją do sałatek, np. w postaci sosu winegret, można także skropić nią pieczone czy zamoczyć w niej chleb. Świetnym pomysłem może być stworzenie własnych przetworów, np. pomidorów w zalewie.

129

Tylko u nas!

  • Czas wolny

    Zbieranie grzybów – niebezpieczne hobby?

    Wybierasz się na grzybobranie? Zobacz, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Ćwiczenia na płaski brzuch dla początkujących

    Poznaj najbardziej skuteczne ćwiczenia na płaski brzuszek!

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Wady i zalety pigułek antykoncepcyjnych!

    Dowiedz si wszystkiego, co powinnaś o nich wiedzieć.

    czytaj więcej

7 komentarzy na “Wady i zalety pigułek antykoncepcyjnych!

  1. sombre

    Ja mam plastry antykoncepcyjne. Też hormony ale podobno mniej szkodzą na organizm. Co by nie było skoro są doprowadzone do obrotu to śmierci nie powodują. Ja jestem raczej osobą , która woli tabletki niż kalendarzyk.

  2. Samanta Lis

    skutecznosc pigulek jest super! mnie udalo sie tak je dobrac ze skutkow ubocznych prawie wogole nie odczowalam, raz tylko, na poczatku zlapalam infekcje intymna ale po wyleczeniu stosuje czesto kuracje probiotykami ginekologicznymi provag i dzeiki temu nie lapie juz infekcji, a antykoncepcja sprawdza sie swietnie!

  3. samanta lisiecka

    o zalecie chyba nie trzeba mowic, prawie calkowity brak ryzyka ciazy, nie trzeba o niej pamietac przy kazdym wspolzyciu, nie utrudnia zblizen itp. a jesli chodzi o negatywy to u mnie wystapily problemy intymne, mialam mocna suchosc pochwy! juz po kilka tygodniach stosowania antykoncepcji pojawila sie i trwala do czasu az zastosowalam globulki hydrovag, skuteczne juz po kilku dniach stosownia, latwe w aplikacji, w dobrej cenie! i dalej spokojnie moglam przyjmowac hormony

Dodaj komentarz