Owowegetarianizm – na jakich zasadach funkcjonuje ta dieta?

Dieta wegetariańska od lat wzbudza kontrowersje. Osoby, które nie wyobrażają sobie braku mięsa na talerzu, często zastanawiają się, czy to oby na pewno jest zdrowe i jaki jest zakres tej diety? Czy wegetarianie jedzą jajka lub ryby? A co z mlekiem? Cóż, odpowiedź na te pytania niestety nie jest łatwa, ponieważ wszystko zależy od tego, jaki rodzaj wegetarianizmu mamy na myśli. Jeden z nich – owowegetarianizm jest stosunkowo mniej restrykcyjny.

Owowegetarianizm, czyli wegetarianizm a jajka

Owowegetarianizm swoją nazwę zawdzięcza łacińskiemu słowu ovum, które oznacza po prostu jajko. Już sama nazwa wskazuje na to, że wegetarianie tego typu jedzą jajka. W zasadzie są to jedyne dopuszczone produkty odzwierzęce.

Oczywiście, jak wszyscy wegetarianie, także ci z przedrostkiem –owo- nie spożywają mięsa w żadnej postaci – nie jedzą ani czerwonego mięsa, ani drobiu. W ich diecie nie pojawiają się także ryby ani owoce morza w żadnej postaci. Owowegetarianie, w przeciwieństwie do laktoowowegetarian lub laktowegetarian, nie spożywają mleka pochodzącego od żadnego ze zwierząt ani jego przetworów. Co więcej, nie sięgają także po produkty, które mogą zawierać żelatynę – jest to produkt pochodzenia wieprzowego lub wołowego. Jest ona obecna nie tylko w galaretkach, lecz także serkach, lodach, różnego rodzaju deserach. Nie jedzą także produktów, w których znajduje się podpuszczka, czyli produkt uboczny uboju zwierząt. Podpuszczka jest dodawana do serów, także tych wykonanych na przykład z tofu.

Owowegetarianizm, czyli dlaczego jajka

Najbardziej radykalni wegetarianie, czyli weganie lub frutarianie nie jedzą niczego, co pochodzi od zwierząt, nawet miodu. Frutarianie idą krok dalej, nie jedząc produktów roślinnych, których zebranie musiałoby doprowadzić do „zabicia” rośliny – na przykład sałaty, pożywiając się wyłącznie owocami w sensie biologicznym (np. ogórkami, bakłażanem czy pomidorem – tym, co można zerwać krzaczka, nie ucinając całej rośliny). Diety te są ubogie w białko i różnego rodzaju składniki odżywcze, a suplementowanie jadłospisem jest trudne.

Dodanie do diety wegetariańskiej jajek jest znacznie prostsze, pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Na takie rozwiązanie, podobnie jak ja laktoowowegetarianizm, decydują się osoby, które mają obniżone wskaźniki żelaza i witamin we krwi, a także te, które na dietę wegetariańską zdecydowały się nie tyle z przekonań, co z troski o własne zdrowie. Owowegetarianizm może być także przystankiem na drodze do frutarianizmu lub weganizmu – dzięki temu można powoli przyzwyczaić się do kolejnych ograniczeń i przestawić organizm na żywienie bez mięsa i białka pochodzenia zwierzęcego.

Jadłospis wegetariański dla owowegetarian

Jadłospis dla wegetarian, którzy jedzą jajka, może być bardzo zróżnicowany. W zasadzie w dużej mierze dieta opiera się na jajkach i warzywach, ponieważ taka kombinacja gwarantuje dostarczenie wszystkich składników odżywczych. Dieta owowegetariańska może być stosowana w zasadzie przez wszystkich, także przez kobiety w ciąży, karmiące piersią, dzieci, osoby starsze, bardzo otyłe, czy sportowców. Kluczem jest jednak umiejętne bilansowanie składników odżywczych.

Największym problemem osób pozostających na takiej diecie jest brak witaminy D i B12. Należy także starać się dokładać do codziennych posiłków owoce i warzywa, które mają więcej żelaza (brzoskwinie, morele, szpinak i fasolka szparagowa) i cynku (pestki dyni, kakao, migdały, płatki owsiane). Dieta owowegatariańska może być zdrowa dla organizmu, należy tylko rozsądnie do niej podejść.

Tylko u nas!

2 komentarzy na “Witaminy i składniki mineralne niezbędne dla kobiet

  1. sombre

    Suplementów i witamin jest mnóstwo. Witaminy i minerały dla kobiet, suplementy diety w tabletkach, kapsułkach, proszkach do przygotowywania roztworu, tabletkach musujących, multiwitaminy. Wystarczy iść do apteki i wybrać odpowiednie dla siebie 🙂

Dodaj komentarz