Papryka – wartości odżywcze i zdrowotne oraz zastosowanie papryki ostrej i papryki słodkiej w dietach odchudzających

Paprykę zna prawie każdy, a jej niepowtarzalny smak urozmaica wiele potraw. Smakuje wyśmienicie zarówno na świeżo, jak i gotowana czy pieczona. Do tego jest źródłem wartościowych składników, które korzystnie wpływają na zdrowie.

Jak papryka trafiła na nasze stoły?

Czerwona papryka znana była już ponad 2000 lat p.n.e. i doceniana jako źródło zdrowia oraz niepowtarzalnego smaku przez mieszkańców Ameryki Południowej. Na europejskie stoły trafiła dzięki Krzysztofowi Kolumbowi i na stałe wpisała się jako jeden z głównych składników różnorodnych potraw. Na przestrzeni lat, po wielokrotnych krzyżówkach, ludzie stworzyli mnóstwo odmian warzywa, które najczęściej różni się od siebie stopniem ostrości oraz smakiem.

Rodzaje papryki – jaka jest Twoja ulubiona?

Podstawowy podział dzieli warzywo na paprykę ostrą oraz paprykę słodką. Nadają się one do przygotowywania różnego rodzaju potraw, często występują w postaci suszonej, tworząc przyprawę wzbogacającą smak niejednego dania. Zarówno jeden i drugi rodzaj posiada różne podgatunki. Ostrą paprykę można rozróżnić ze względu na zawartość kapsaicyny. Im więcej tego składnika, tym warzywo jest ostrzejsze. Do najpopularniejszych odmian można zaliczyć jalapeno, cayenne lub tabasco. Wśród słodkiej papryki szczególnie lubiane jest peperoncini lub popularna w Polsce odmiana bell.

Papryka czerwona – wartości odżywcze

Czerwona papryka jest warzywem, które doskonale sprawdzi się jako smaczna i zdrowa przekąska dla odchudzających się osób. Jest bowiem lekkostrawna i zawiera niezwykle mało kalorii. 100 g soczystego warzywa to jedynie około 30 kcal. Czerwona papryka to kalorie, które szybko ulegną spaleniu i wspomogą trawienie dzięki dużej zawartości błonnika. Jednocześnie do organizmu dostarczone zostaną składniki odżywcze potrzebne do jego prawidłowego funkcjonowania.

Czerwona papryka to samo zdrowie i warto na stałe wpisać ją do codziennego menu. Jest absolutnym liderem, jeżeli chodzi o zawartość witaminy C, dlatego szczególnie ważne jest spożywanie jej w okresie przeziębień. Zawiera jej bowiem 5 razy więcej niż cytryna! Dostarcza też dużą dawkę witamin B6 oraz A, a także pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę E, która doskonale wpływa na układ krążenia. Cenną zaletą papryki jest także to, że nie traci ona swoich zdrowotnych właściwości podczas obróbki termicznej.

Włącz paprykę do swojej diety!

Szczególny wpływ na odchudzanie może mieć papryka ostra, która dzięki dużej zawartości kapsaicyny wspomaga spalanie kalorii poprzez efekt wzrastania poziomu termogenezy. Papryka często włączana jest do wielu diet jako zdrowy dodatek wzmacniający smak. Jest jednym ze składników popularnej diety RAW opierającej się na jedzeniu produktów w surowej postaci. Jest również smacznym elementem zdrowego odżywiania według dr Ewy Dąbrowskiej. Można ją wykorzystywać w modnej diecie Taco Cleanse, gdyż świetnie wypada w połączeniu ze znanym z kuchni meksykańskiej plackiem taco.

Potrawy z papryką w roli głównej

Czerwona papryka to królowa kuchni węgierskiej, warto więc skorzystać z prostych przepisów na przepyszne tradycyjne potrawy tego regionu. Wspaniałym pomysłem na obiad lub wykwintną kolację może być przygotowanie dań takich jak leczo czy gulasz wołowy. Świetną propozycją na zdrową przekąskę może być również papryka faszerowana lub pieczona papryka z czosnkiem. Warzywo to jest także niezbędnym elementem kuchni meksykańskiej, w której ostrość papryczek nadaje charakterystycznego smaku.

Papryczka chili – kosmetyczny hit

Ostrą paprykę wykorzystuje się z powodzeniem w kosmetyce, używając jej do tworzenia kremów i balsamów pielęgnacyjnych. Przede wszystkim działa jako środek ujędrniający i wygładzający skórę, który dzięki zawartości kapsaicyny wykazuje skuteczne właściwości antycellulitowe.

Tylko u nas!

  • Leksykon produktów

    Odżywki białkowe jako suplement wspomagający odchudzanie

    Sprawdź jakie działanie mają odżywki białkowe przy odchudzaniu.

    czytaj więcej
  • Fitness

    Ćwiczenia dla początkujących i z dużą nadwagą – od czego zacząć?

    Poznaj najbardziej skuteczny zestaw ćwiczeń dla osób początkujących i z dużą nadwagą!

    czytaj więcej
  • Diety

    Niskotłuszczowa dieta wegetariańska dr. Ornisha – zasady, efekty i przykładowe jadłospisy

    Poznaj dietę dr Ornisha dzięki, której stracisz zbędne kilogramy!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz