Pilates – co musisz wiedzieć o tym systemie ćwiczeń?

Pilates to ćwiczenia fizyczne, które pozytywnie wpływają na samopoczucie i pomagają zachować równowagę organizmu. Ćwiczenia pilates uaktywniają całe ciało, skutecznie je modelując. Wykonuje się je w równym, spokojnym tempie, bez nadmiernego pośpiechu. Zestaw ćwiczeń pilates to doskonałe połączenie jogi i baletu, dzięki czemu rozciąganiu i spinaniu ulegają kolejno wszystkie mięśnie. Podobnie jak joga, pilates uspokaja i wycisza.

Ćwiczenia najlepiej wykonywać pod kontrolą fizjoterapeuty, który w razie konieczności skoryguje niektóre z nich, aby przyniosły jak najlepsze rezultaty. Jednak pilates w domu też może być dobrym pomysłem, pod warunkiem, że będziemy wykonywać ćwiczenia zgodnie z zaleceniami specjalistów. Co jeszcze warto wiedzieć o pilatesie i które ćwiczenia najkorzystniej wpływają na nasz organizm?

Pilates – zestaw ćwiczeń dla każdego

Ćwiczenia pilates stają się coraz modniejsze. Jest to rodzaj aktywności fizycznej, na którą może zdecydować się każdy bez względu na wiek. Pilates to świetna alternatywa dla tych, którzy rozumieją, jak ważny jest ruch i zmiana trybu życia, a przy tym źle się czują podczas intensywnych treningów. Ten rodzaj ćwiczeń, zamiast mocno wyczerpujących zestawów wymagających dobrej kondycji fizycznej, dostarcza sporej dawki relaksu i odprężenia. Wpływa przy tym pozytywnie nie tylko na umysł, ale także na ciało, modelując je, poprawiając jego gibkość i elastyczność. Ponadto przyspiesza proces rehabilitacji i odzyskiwania równowagi wewnętrznej oraz uczy kontrolować oddech.

Ćwiczenia pilates można wykonywać w domu lub w klubie sportowym. Bez względu na miejsce, które wybierzemy, musimy pamiętać o tym, aby ćwiczenia wykonywać starannie i sumiennie, bowiem w przypadku pilatesu nie liczy się ilość powtórzeń tylko ich jakość. Zestaw ćwiczeń pilates można dopasować do indywidualnych potrzeb (pilates na kręgosłup, pilates w ciąży, ćwiczenia pilates w domu). Jeżeli decydujemy się na ćwiczenie w klubie, upewnijmy się, czy osoba prowadząca zajęcia ukończyła kurs pilatesu, bowiem im większy zasób wiedzy i doświadczenia posiada prowadzący, tym większe korzyści dla naszego organizmu przyniesie uczestnictwo w zajęciach.

Jak ćwiczyć?

Jak wspominaliśmy, zestawy ćwiczeń powinny zostać opracowane zgodnie z indywidualnymi potrzebami organizmu. Ćwiczenia pilates na kręgosłup będą wymagały innego układu niż na przykład ćwiczenia przeznaczone dla kobiet w ciąży. Dlatego rozpoczynając swoją przygodę z pilatesem, warto oddać się w ręce specjalistów, którzy pomogą przygotować odpowiedni i najbardziej adekwatny zestaw ćwiczeń. W ćwiczeniach tych niezwykle istotną rolę odgrywa oddychanie. Każdy oddech powinien być głęboki – musi dostarczyć do organizmu jak najwięcej tlenu, a przy tym uspokoić i wyrównać tętno przyspieszone podczas wysiłku.

Do ćwiczeń potrzebna jest mata, która zapewni wygodę podczas treningu. Ewentualnie można użyć gumy lub piłki do ćwiczeń, w zależności od rodzaju zestawu. Podobnie jak w przypadku innego rodzaju aktywności fizycznej, bardzo istotna jest regularność treningów. W zakresie rzeźbienia i wysmuklania ciała najlepiej sprawdzą się treningi odbywające się co dwa dni przez około godzinę, maksymalnie wydłużone do 1,5 godziny. Pomimo tego, że ćwiczenia pilates są stosunkowo bezpieczne dla każdego, podobnie jak w przypadku każdego innego wysiłku fizycznego, warto powstrzymać się od ich wykonywania w okresie pooperacyjnym, a także zachować ostrożność w przypadku niedawno przebytych złamań, osteoporozy, problemów z krążeniem i dużej otyłości.

Tylko u nas!

Dodaj komentarz