Pomidory- wartości odżywcze i zastosowanie pomidorów w dietach odchudzających

Większość uważa go za warzywo, chociaż tak naprawdę jest owocem, zachwyca swoim kolorem i soczystością, bez niego nie byłoby kochanego na całym świecie ketchupu ani sosu do pizzy… Pomidor, bo o nim mowa, od lat króluje na talerzach, jako smaczny dodatek do wielu potraw z różnych stron świata.

Skąd pomidory wzięły się w naszych kuchniach?

Wszystko za sprawą Krzysztofa Kolumba, który pozwolił odkryć pyszny smak pomidorów także Europejczykom. Pochodzą one natomiast prawdopodobnie z Ameryki Południowej. Na polskie stoły owoc trafił natomiast dzięki królowej Bonie, szybko podbijając serca rodaków. Pomidor należy do rodziny owoców jagodowych i z perspektywy botaników jest właśnie owocem. Użytkowo jednak w powszechnym rozumieniu uznawany jest za warzywo.

Najpopularniejsze odmiany pomidorów

Najpopularniejszą odmianą są te gruntowe, które doskonale nadają się do przygotowania z nich ulubionych przetworów. Wielu zwolenników mają także pomidory malinowe, które intensywnie pachną, mają piękny kolor i idealnie nadają się na pyszny sok. Słodka odmianą są natomiast maleńkie pomidorki koktajlowe. Świetnie smakują solo, ale także doskonale urozmaicają smak i wygląd sałatek. Właściwości pomidora i jego niepowtarzalny smak sprawiają, że każdy znajdzie odmianę, która trafi w jego gusta.

Wartości odżywcze pomidora

Pomidor nie bez powodu uważany jest za niezwykle zdrowy oraz niskokaloryczny produkt, który warto włączyć do codziennej diety. Ile kalorii ma pomidor? W 100 g znajduje się jedynie 15 kcal oraz ponad 90% wody, dlatego z powodzeniem przysmakiem mogą zajadać się osoby stosujące dietę odchudzającą. Zawierają także dużą dawkę błonnika, dlatego jedząc pomidory kalorie w nich zawarte są jeszcze lepiej rozkładane. Warto sięgać także po pomidory suszone, gdyż właściwością tego rodzaju przekąski jest jeszcze większa zawartość błonnika wspomagającego procesy trawienne.

Pomidor na zdrowie!

Co zawierają pomidory oprócz wspaniałego smaku? Przede wszystkim ogromną dawkę witamin i minerałów, które doskonale wpływają na zdrowie. Duży pomidor w ponad połowie pokrywa zapotrzebowanie na witaminę C, która wzmacnia odporność. Zapewnia także sporą dawkę witaminy E, która ma silne działanie antyoksydacyjne. Znajdziemy w nim też witaminę A wspomagającą wzrok. Właściwościami pomidora, które sprawiają, że jest on niezwykle zdrowy jest posiadanie likopenu, który ma silne działanie antynowotworowe. Pamiętaj, że wartości odżywcze pomidora nie zmniejszają się podczas obróbki termicznej, dlatego w ketchupie lub sosach znajdziesz ich tak samo dużo, jak w surowym owocu.

Pomidor w diecie

Soczysty owoc wykorzystywany jest w wielu dietach odchudzających ze względu na znikomą zawartość kalorii. Jest świetnym dodatkiem do sałatek, a także wyśmienicie smakuje jako przekąska. Spożywanie pomidorów zalecane jest np. w popularnej i zdrowej diecie South Beach, a także w diecie Atkinsona opierającej się na niskiej wartości spożywanych węglowodanów. Jest także smacznym dodatkiem do diety warzywno-owocowej dr Ewy Dąbrowskiej.

Pomidorowe szaleństwo na talerzu

Masz ochotę na pomidor? Przygotuj z niego pyszne danie! Może to być spaghetti po bolońsku, pomidor faszerowany mięsem lub zdrowy pęczak z pomidorami i szpinakiem. Miłośnicy zup z pewnością skuszą się na aromatyczny krem z pomidorów. Odmianę koktajlową warto dodawać do wiosennych, lekkich sałatek. Na śniadanie natomiast możesz zaserwować jajecznicę we włoskim stylu z suszonymi pomidorami.

Tylko u nas!

  • Ciekawostki

    Zdrowe, mrożone koktajle – sprawdź, jak przetrwać upały!

    Pomysł na pyszny i letni koktajl - sprawdź już dziś!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Siłownia dla początkujących – jakie ćwiczenia może wykonać każdy?

    Dowiedz się, jakie ćwiczenia poleca nasz Ekspert!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Videotreningi – zalety i wady ćwiczeń przed telewizorem

    Trening z telewizorem? Poznaj wady i zalety!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz