Pomidory- wartości odżywcze i zastosowanie pomidorów w dietach odchudzających

Większość uważa go za warzywo, chociaż tak naprawdę jest owocem, zachwyca swoim kolorem i soczystością, bez niego nie byłoby kochanego na całym świecie ketchupu ani sosu do pizzy… Pomidor, bo o nim mowa, od lat króluje na talerzach, jako smaczny dodatek do wielu potraw z różnych stron świata.

Skąd pomidory wzięły się w naszych kuchniach?

Wszystko za sprawą Krzysztofa Kolumba, który pozwolił odkryć pyszny smak pomidorów także Europejczykom. Pochodzą one natomiast prawdopodobnie z Ameryki Południowej. Na polskie stoły owoc trafił natomiast dzięki królowej Bonie, szybko podbijając serca rodaków. Pomidor należy do rodziny owoców jagodowych i z perspektywy botaników jest właśnie owocem. Użytkowo jednak w powszechnym rozumieniu uznawany jest za warzywo.

Najpopularniejsze odmiany pomidorów

Najpopularniejszą odmianą są te gruntowe, które doskonale nadają się do przygotowania z nich ulubionych przetworów. Wielu zwolenników mają także pomidory malinowe, które intensywnie pachną, mają piękny kolor i idealnie nadają się na pyszny sok. Słodka odmianą są natomiast maleńkie pomidorki koktajlowe. Świetnie smakują solo, ale także doskonale urozmaicają smak i wygląd sałatek. Właściwości pomidora i jego niepowtarzalny smak sprawiają, że każdy znajdzie odmianę, która trafi w jego gusta.

Wartości odżywcze pomidora

Pomidor nie bez powodu uważany jest za niezwykle zdrowy oraz niskokaloryczny produkt, który warto włączyć do codziennej diety. Ile kalorii ma pomidor? W 100 g znajduje się jedynie 15 kcal oraz ponad 90% wody, dlatego z powodzeniem przysmakiem mogą zajadać się osoby stosujące dietę odchudzającą. Zawierają także dużą dawkę błonnika, dlatego jedząc pomidory kalorie w nich zawarte są jeszcze lepiej rozkładane. Warto sięgać także po pomidory suszone, gdyż właściwością tego rodzaju przekąski jest jeszcze większa zawartość błonnika wspomagającego procesy trawienne.

Pomidor na zdrowie!

Co zawierają pomidory oprócz wspaniałego smaku? Przede wszystkim ogromną dawkę witamin i minerałów, które doskonale wpływają na zdrowie. Duży pomidor w ponad połowie pokrywa zapotrzebowanie na witaminę C, która wzmacnia odporność. Zapewnia także sporą dawkę witaminy E, która ma silne działanie antyoksydacyjne. Znajdziemy w nim też witaminę A wspomagającą wzrok. Właściwościami pomidora, które sprawiają, że jest on niezwykle zdrowy jest posiadanie likopenu, który ma silne działanie antynowotworowe. Pamiętaj, że wartości odżywcze pomidora nie zmniejszają się podczas obróbki termicznej, dlatego w ketchupie lub sosach znajdziesz ich tak samo dużo, jak w surowym owocu.

Pomidor w diecie

Soczysty owoc wykorzystywany jest w wielu dietach odchudzających ze względu na znikomą zawartość kalorii. Jest świetnym dodatkiem do sałatek, a także wyśmienicie smakuje jako przekąska. Spożywanie pomidorów zalecane jest np. w popularnej i zdrowej diecie South Beach, a także w diecie Atkinsona opierającej się na niskiej wartości spożywanych węglowodanów. Jest także smacznym dodatkiem do diety warzywno-owocowej dr Ewy Dąbrowskiej.

Pomidorowe szaleństwo na talerzu

Masz ochotę na pomidor? Przygotuj z niego pyszne danie! Może to być spaghetti po bolońsku, pomidor faszerowany mięsem lub zdrowy pęczak z pomidorami i szpinakiem. Miłośnicy zup z pewnością skuszą się na aromatyczny krem z pomidorów. Odmianę koktajlową warto dodawać do wiosennych, lekkich sałatek. Na śniadanie natomiast możesz zaserwować jajecznicę we włoskim stylu z suszonymi pomidorami.

262

Tylko u nas!

4 komentarzy na “Odchudzanie przez głodowanie?

  1. kajaczka kajaczka

    każdy kto się chce odchudzać powinien iść do dietetyka … Jak czytam na forach diety typu MŻ – mniej żrec to mnie ściska. Już ktoś mądry mnie kiedyś powiedział dieta polega na jedzeniu , jedzeniu zdrowych rzeczy.

  2. kika33

    dla mnie nie ma czegos takiego jak odchudzanie przez glodowanie. by sie odchudzac trzeba cwiczyc a skad organizm ma miec sily jak nie jest , nie dostarczamy mu witamin mineralow etc ? tak jak kolezanka wyzej napisama dietety lub trener to jest rozwiazanie.

    • fitgirlpower

      Bardzo dobrze prawisz moja fit koleżanko. Organizm by mieć siłę /energię na treningi musi jeść , powtarzam jeść , jeść , jeść. Wartość poszczególnych składników jest wypisana w artykule wręcz idealnie. Napewno pisał to ktoś kto rewelacyjnie zna się na fit żarełku.

  3. kierownikpierwszejzmiany

    Dobrze , ze teraz co raz to wiecej jest dietetykow i trenerów personalnych i są w granicach naszych kieszeni. Nawet jezeli nas nie stac to w dobie internetu gdzie wszytsko jest czarno na bialym wypisane. jestesmy w stanie sami sobie ulozyc diete bez glodowek.

Dodaj komentarz