Potas i jego właściwości

Potas to pierwiastek niezwykle cenny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to jeden z elektrolitów, który pełni ważne dla człowieka funkcje, a jego niedobór może mieć wyjątkowo przykre konsekwencje dla naszego zdrowia. Poznajmy zatem jego najważniejsze właściwości i dowiedzmy się, gdzie możemy go znaleźć.

Niezastąpiony potas

W organizmie człowieka znajduje się około 150 g potasu. Najwięcej, bo aż 90%, zawierają komórki. Pozostała część zawarta jest w kościach. Głównym zadaniem potasu, podobnie jak sodu i chloru, jest utrzymanie odpowiedniej równowagi elektrolitowej. Pierwiastek ten wraz z pozostałymi elektrolitami doskonale rozpuszcza się w wodzie i współpracując z nimi, przenosi ładunki elektryczne pomiędzy tkankami. Potas z ogromną łatwością przenika poprzez błony komórkowe, dostarczając w ten sposób komórkom substancje odżywcze i usuwając z nich zbędne produkty przemiany materii.

Ponadto, pobudza wydzielanie insuliny i bierze czynny udział w spalaniu białek i węglowodanów. Jego udział jest absolutnie niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i odpowiedniej pracy mięśni. Oprócz tego potas uczestniczy w procesie dotleniania mózgu, poprawiając tym samym koncentrację i zdolność myślenia. Poza tym, potas we krwi reguluje jej ciśnienie, odpowiada za prawidłową pracę nerek i gospodarkę wodną organizmu.
Jak więc widać, potas w organizmie odpowiada za wiele ważnych funkcji i dlatego jego stężenie powinno utrzymywać się na stałym poziomie. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na potas wynosi około 3,5 g. Zazwyczaj w zupełności pokrywa je zbilansowana dieta. Czasami jednak może dochodzić do powstawania jego niedoboru, tym bardziej, że jest on w 90% wydalany wraz z moczem, a podczas wysiłku fizycznego, także razem z potem.

Niedobór potasu i jego konsekwencje

Niedobór potasu, ze względu na jego dużą zawartość w wielu produktach spożywczych, występuje stosunkowo rzadko. Narażone są na niego osoby cierpiące na choroby nerek, cukrzycę, niewydolność serca i nadnerczy oraz osoby pijące duże ilości kofeiny, pracujące fizycznie. Nasilony brak potasu może prowadzić do wystąpienia kamieni nerkowych, demineralizacji kości oraz wzrostu ciśnienia krwi. W skrajnych przypadkach, przy ciężkim niedoborze, może pojawić się hipokaliemia. Jej objawy to nietolerancja glukozy, osłabienie mięśni i arytmia serca.

Objawy niedoboru potasu to przede wszystkim ogólne osłabienie, apatia, nadmierna senność, nieregularna praca serca, drżenia i skurcze mięśni oraz obrzęki nóg. Ponadto, brak potasu objawia się uciążliwymi zaparciami oraz rozdrażnieniem i nieuzasadnionym podenerwowaniem.

Gdzie znajdziemy potas?

Potas w jedzeniu to najlepszy i najbardziej naturalny sposób jego dostarczania do organizmu. Produkty bogate w potas to przede wszystkim owoce i warzywa. Najwięcej tego pierwiastka zawierają suszone owoce, a także świeże banany, cytrusy, orzechy, ziemniaki, pomidory, kapusta, seler, szpinak, wszystkie pozostałe warzywa zielone liściaste oraz strączkowe, jak również zioła.

Cennym źródłem potasu są ryby, zwłaszcza tuńczyk, łosoś, flądra i sardynki. Jeżeli chcemy w krótkim czasie przywrócić prawidłowy poziom potasu w naszym organizmie, możemy sięgnąć po suplementy diety. Idealnym wyborem będzie dla nas Potas 416 g firmy Olimp Labs. Jest to preparat łatwo przyswajalny, zawierający idealną ilość pierwiastka. W krótkim czasie pomoże on zwalczyć objawy niedoboru.

Nadmiar potasu w organizmie

Niebezpieczny dla organizmu jest również nadmiar potasu, czyli tzw. hiperkaliemia. Stan ten może wystąpić w sytuacji, gdy ze względu na zbyt dużą ilość potasu we krwi, nerki nie są w stanie usunąć jego nadmiaru, lub gdy ich praca jest zaburzona ze względu na uszkodzenia narządu.

Hiperkaliemia może prowadzić do zaburzeń układu nerwowego i mięśniowego, objawiającego się mrowieniem stóp i dłoni, osłabieniem mięśni, a także paraliżem. Nadmiar potasu spowalnia pracę serca, a w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do jego całkowitego zatrzymania. Dlatego warto suplementować potas rozważnie i pod kontrolą lekarza.

1 954

Tylko u nas!

  • Diety

    Mięso – podstawa diety odchudzającej

    Produkty pochodzenia zwierzęcego stanowią znaczną część naszego menu – mleko, sery, jajka, a także mięso to źródło pełnowartościowego białka, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Części z nich organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Białko pochodzenia zwierzęcego jest również znacznie lepiej przyswajalne niż to pochodzenia roślinnego. Co to oznacza? Po zjedzeniu 100 g mięsa... Czytaj dalej »

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Fakty i mity na temat zdrowego odżywiania – tego możesz nie wiedzieć!

    Poznaj najważniejsze fakty i mity na temat zdrowej żywności.

    czytaj więcej
  • Styl życia

    Współżycie podczas miesiączki – tak czy nie?

    Seks podczas okresu budzi Twoje wątpliwości? Sprawdź, czy to dobrze...

    czytaj więcej

6 komentarzy na “Współżycie podczas miesiączki – tak czy nie?

  1. Hanka Dąbek

    ja uważam , że organizm kobiety powinien wtedy odpocząc , niestety wiele młodych ludzi wykorzystuje TE dni na seks bez zabezpieczenia. Dobrze obk napisało , plemniki mogą życ w organizmie kobiety nawet do pięciu dni. Okres i sekst to nieprzyjemna sprawa , zostawmy takie rzeczy osobno.

  2. Tadeusz K

    O JENy jak ja byłem młody i obcowałem z damą to owa kobieta nie była tykalna w tych swych dniach czerwonych . Nie wiem co ta dzisiejsza mlodziec wymysla. Kobieta nie powinna być wykorzystywana seksualnie w swojej miesiączce.

  3. mimi mamu

    Najbardziej oczywistą zaletą wydaje się być fakt, że nie musimy odmawiać sobie seksu w czasie tych kilku dni w miesiącu, Jednak ja preferuję 7 dniowy odpoczynek od takiej intymności. Dużo kobiet boleśnie przechodzi miesiączkę wiec ten seks nie jest tak popularny

Dodaj komentarz