Pozbądź się brzuszka na zawsze!

Oponka na brzuchu to nie tylko niezbyt atrakcyjna ozdoba, ale też przyczyna niebezpiecznych chorób. Początkowo niewielki brzuszek może zmienić się w otyłość typu brzusznego, które po pierwsze jest bardzo groźna dla zdrowia, a po drugie dotyka coraz większą liczbę ludności na całym świecie. Kłopot dotyczy wielu z nas, ale dużej części trudno z nim sobie poradzić. Nie pomagają diety-cud ani intensywne treningi na siłowni. Często udaje się zrzucić nieco brzuszka na jakiś czas, ale niedługo później z powrotem rośnie, czasem większy niż pierwotnie. Jak się pozbyć oponki bezpowrotnie i przy okazji nie nabawić się kłopotów ze zdrowiem?

Zbyt duży brzuch może prowadzić do cukrzycy typu II. Tego typu otyłość w połączeniu z opornością tkanek na nadziałanie insuliny to najczęstsza przyczyna występowania tej choroby (również cukrzycy u kobiet ciężarnych). Osoby, u których występuje zaburzenie zwane insulinoopornością, wytwarzają ogromne ilości insuliny po zjedzeniu produktów bogatych w węglowodany, co prowadzi do znaczącego przyrostu tkanki tłuszczowej. W takich przypadkach zaleca się zwiększenie spożycia białka, kosztem węglowodanów. Zdecydowanie odradzane jest natomiast zastępowanie ich tłuszczami, ponieważ wyznaczony im udział w codziennym jadłospisie (30 proc.) nie powinien być przekraczany ze względu na ryzyko wystąpienia hiperlipidemii.

Dieta wysokobiałkowa (Warszawska) u osób z otyłością brzuszną może trwać do 3 miesięcy. Oprócz produktów zawierających dużo białka (35 proc. czyli ok. 700 kalorii dziennie), dostarcza się w niej sporej ilości warzyw, które są źródłem błonnika (do 40 gram dziennie). Węglowodany mogą wynosić ok. 35 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego, a tłuszcze dalej do 30 proc.

Proporcje makroskładników w diecie 2 tys. kalorii:

Białko – 35 proc. całości (700 kalorii i 175 gram)

Węglowodany – 35 proc. całości (700 kalorii i 175 gram)

Tłuszcze – 30 proc. całości (600 kalorii i 67 gram)

Taka dieta powinna być ułożona przez dietetyka i kontrolowana przez lekarza, nie można jej stosować według własnego uznania. Dlaczego dietę tę nazwaną Warszawską? Ponieważ jej autorami byli badacze z Zespołu Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych i Diabetologii AM i Centrum Diabetologii w Warszawie.

Główne wskazania diety warszawskiej to:

  1. Regularne godziny posiłków.
  2. Do 5 posiłków dziennie.
  3. 1 raz tygodniowo sprawdzenie wagi.
  4. Wykluczenie cukrów.
  5. Obowiązkowym elementem codziennego jadłospisu musi być nabiał (chudy).
  6. Zmniejszenie do minimum spożycia jasnego chleba.
  7. Jajka można jeść od 2 do 4 razy w tygodniu.
  8. Mięso może być tylko chude.
  9. Wybierać produkty z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi.
  10. Warzywa do każdego posiłku (o niskim indeksie glikemicznym).
  11. Można zjadać 150 gram owoców dziennie.

Tylko u nas!

  • Leksykon produktów

    Ryż biały, brązowy i basmati – wartości odżywcze i zastosowanie w dietach odchudzających

    Poznaj odmiany ryżu i zobacz ile zawiera wartości odżywczych!

    czytaj więcej
  • Fitness

    Turbo spalanie tłuszczu – jak szybko i skutecznie spalić tkankę tłuszczową?

    Jak skutecznie spalić tkankę tłuszczową?

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Szukasz inspiracji na lekkie desery w czasie lata? Wypróbuj nasze przepisy!

    Przepisy na pyszne i lekkie desery - poznaj je już dziś!

    czytaj więcej

Dodaj komentarz