Nadwaga, cukrzyca, nadciśnienie – jak bezpiecznie schudnąć?

Mam 45 lat,nadwagę (ok 20 kg) i przez to cukrzycę typ2 i nadciśnienie. Chciałabym schudnąć. Jaką dietę mogłabym zastosować, żeby zgubić zbędne kilogramy bez efektu jo-jo ?

Pytanie zadane przez: Beata

Pani Beato,
rzeczywiście nadwaga predysponuje do rozwoju chorób dieto zależnych takich, jak nadciśnienie i cukrzyca typu 2. Warto zgubić zbędne kilogramy, ponieważ istnieje szansa, że choroby współtowarzyszące mogą się cofnąć. Bowiem utrata 10 kg powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego o 20 – 30 mmHg. U wielu moich pacjentów po wygraniu walki z nadwagą lub otyłością lekarze prowadzący decydowali o odstawieniu lub zmniejszeniu dawki wcześniej stosowanych leków. Nadprogramowe kilogramy mają wpływ nie tylko na to, jak wyglądamy, ale także na stan zdrowia organizmu oraz samopoczucie.

Przed Panią długa droga do osiągnięcia upragnionego celu, ponieważ utrata 20 kg to nie lada wyzwanie. Należy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość, ponieważ prawidłowe spadki wagi wynoszą około 1kg na tydzień. Tylko wtedy, kiedy chudniemy powoli i stopniowo istnieje duże prawdopodobieństwo, że uzyskany wynik uda nam się utrzymać i uniknąć efektu jo-jo. Należy także na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe i nie myśleć o diecie jako o czymś chwilowym, zamkniętym w określonych ramach czasowych. Dieta to nie tylko produkty, które spożywamy, ale przede wszystkim styl życia.

Jeśli chodzi o konkretne wskazówki dotyczące skutecznego odchudzania, to przede wszystkim postawiłabym na dwie najważniejsze zasady. Po pierwsze ważne jest regularne spożywanie posiłków o wyznaczonych porach. W celu pobudzenia metabolizmu warto w diecie zaplanować pięć dań w odstępach 3-4 godzinnych. Nigdy nie pomijajmy śniadania, jest ono najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Należy zjeść je najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Mogą to być kanapki z pełnoziarnistym pieczywem żytnim, chudą wędliną lub twarogiem i warzywami lub zbożowe płatki na chudym mleku. Obiad zawsze planujmy w połowie dnia, ponieważ jest on największym objętościowo posiłkiem, a metabolizm o tej porze jest szybszy. Nie pomijajmy kolacji, należy spożyć ją na 3-4 godziny przed snem. Częstym błędem jest jej pomijanie w diecie. Dodatkowo w jadłospisie umieśćmy dwa mniejsze posiłki, czyli drugie śniadanie i podwieczorek. Kaloryczność diety powinna zostać indywidualnie przeliczona przez dietetyka.

Drugą z najważniejszych zasad skutecznej diety redukcyjnej jest wypijanie odpowiedniej ilości wody niegazowanej każdego dnia. Właściwe nawodnienie organizmu jest niezwykle ważne dla utrzymania prawidłowej masy ciała. Zdarza się, że przyczyną nadmiernej masy ciała nie jest zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej, lecz skłonność do zatrzymywania wody w organizmie. Gromadzi się ona często w przestrzeniach zewnątrzkomórkowych powodując obrzęki.

Trzymając się tych dwóch głównych zasad zdrowej diety unikniemy efektu jo-jo. Ważne, aby nie zapominać o nich nawet po zakończeniu odchudzania.