Różnorodność w diecie – dlaczego jest taka ważna?

spec. Anna Głowacka (dyplomowany dietetyk):

Wiemy już, że stosowanie diet ubogo bądź jednoskładnikowych nie jest dobre dla naszego organizmu i nie daje długofalowych efektów w walce z dodatkowymi kilogramami. Znamy poszczególne składniki pokarmowe, wiemy, jak wybierać dobre zamienniki produktów spożywczych, potrafimy poddawać warzywa i mięso odpowiedniej, zdrowej obróbce termicznej, ale właściwie dlaczego to wszystko jest tak ważne?

Przecież wszyscy zaczytują się w gazetach, w portalach odchudzających, czy też słuchają opowieści o tym, że koleżanka jadła tylko surową marchewkę lub samo mięso i teraz tak rewelacyjnie wygląda.

Owszem, może sylwetkę na chwilę ta koleżanka będzie mieć nienaganną, ale zajrzyjmy pod podkład na twarzy, pod lakier na paznokciach, w oczy i zaprowadźmy koleżankę do lekarza pierwszego kontaktu po skierowanie na badania kontrolne, a przekonamy się, że pod tymi wszystkimi upiększaczami i nienagannym wyglądem, zdobytym dzięki ciężkim dwóm tygodniom jedzenia niczego, kryje się wrak człowieka z przeróżnymi niedoborami witaminowymi i odżywczymi.

Bo nie o to chodzi, żeby tylko schudnąć, ale przede wszystkim o to, żeby być zdrowym.

Konsekwencje nieróżnorodnej diety

Nieprawidłowe żywienie może prowadzić do:

  • Cukrzycy typu II
  • Udaru mózgu
  • Kamicy nerkowej
  • Zaburzeń nastroju
  • Depresji
  • Zwyrodnienie stawów
  • Niewydolności serca
  • Nowotworów
  • Choroby wieńcowej
  • Zaburzeń oddechowych

Poza takimi drastycznymi konsekwencjami złego odżywiania się, mamy jeszcze cały wachlarz innych symptomów, które mogą nam pokazać, że nasza dieta jest zbyt uboga w pewne składniki.

Jeżeli przesadzimy w diecie z białkiem, będzie to dla nas oznaczało wiele bolesnych wizyt w toalecie i dość nieprzyjemny zapach ciała. Poza tym, narażamy nasze nerki, które nie są w stanie przetworzyć wzmorzonej ilości tego składnika. Jeżeli zaś nie spożywamy białka wcale, albo w minimalnych ilościach, po prostu nie bedziemy mieć sił. Nasza skóra nie będzie taka jędrna i elastyczna na czym wszystkim zależy. Będziemy owszem, chudnąć, ale przede wszystkim z mięśni, a nie z tłuszczu. Mięśnie muszą być odżywiane przez białko inaczej nie da się funkcjonować.

Jeśli przesadzimy z węglowodanami, nasze spadki na wadze nie będą tak spektakuarne, a wyżej wspomniane wizyty w toalecie również się wzmożą. Za to, jeśli ograniczymy ilość węglowodanów do zera, nasza energia będzie również na poziomie zero. Dodatkowo glukoza jest paliwem m.in. dla naszego mózgu (potrzebuje on jej do codziennej pracy), mięśni czy czerwonych krwinek, dlatego właśnie węglowodany złożone muszą znaleźć się w codziennej diecie!

Tłuszcze również są absolutnie niezbędne w diecie. Z tym, że tu musimy mówić o dobrych tłuszczach roślinnych, a nie pochodzenia zwierzęcego.

Dzięki zdrowym tłuszczom:

  • Zapobiegamy miażdżycy
  • Zawałom serca
  • Udarom mózgu
  • Zapewniamy prawidłowy wzrost dzieci i młodzieży

Objawem niedoboru tłuszczy w diecie mogą być:

  • Różnorodne zmiany skórne
  • Drastyczny spadek masy ciała i zatrzymanie wzrostu
  • Upośledzenia narek
  • Pogorszenie procesu gojenia się ran
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Niepłodność
  • Upośledzenie czynności fizjologicznych wątroby i serca

Znajdź złoty środek!

Jak widzimy, wszędzie i zawsze musimy umieć znaleźć złoty środek. Szybkie diety odchudzające, nie powiem, potrafią przynosić efekty, ale zastanówmy się, czy na pewno chcemy się narażać na takie ryzyko.

Niektórzy powiedzą „ale jeżeli szybko schudnę, to nic mi się nie stanie, bo będę krótko stosować ryzykowną dietę”. Tutaj warto pamiętać, że nawet krótka, ale źle zbilansowana dieta może być bardzo inwazyjna i spowodować duże spustoszenie w organizmie. Pytanie: czy warto tak się poświęcać?

242

Tylko u nas!

  • Fitness

    Fitness z dzieckiem – poznaj zalety takiego rozwiązania

    Sprawdź, jakie są zalety ćwiczeń ze swoją pociechą.

    czytaj więcej
  • Czas wolny

    Bądź Panią swojego życia i ciesz się świadomą odpowiedzialnością za siebie

    Dowiedz się jak możesz stać się odpowiedzialną za siebie.

    czytaj więcej
  • Ciekawostki

    Zbilansowany jadłospis – czyli jak schudnąć z głową?

    Odchudzaj się mądrze!

    czytaj więcej

5 komentarzy na “Zbilansowany jadłospis – czyli jak schudnąć z głową?

  1. natalia

    Oo tłuszcze właśnie wbrew pozorom są ważne. Sama się uczyłam, że odchudzanie bez nich nie jest skuteczne. Można np jeśc awokado , które ma w sobie zdrowe tłuszcze . Ten suplement u góry ma fajny skład. Sama go polecam klientkom , które chcą szybciej spalić kilogramy.

  2. wenezuela

    polecam też pić herbatkę z pokrzywy. Ona powoduje ze nadmiar toksyn i wody wygonimy z organizmu. Co bardzo dobrze wpłynie na nasze odchudzanie. Wszystko w sumie jest ważne , tłuszcze , węgle , białko i tak dalej i tak dalej.

  3. beemowska

    o o o mam ten suplement , facet mi kupil jakies tydzien temu. narzekałam na za duzy cellulit ktory totalnie nie idzie zwalczyc cwiczeniami , bo nie sa tez jakies ciezkie a innych nie moge. I juz widze leciutką róznice na posladkach . skora ewidetnie jest gladsza.

  4. melkabelka

    Fajnie się udać do dietetyka po taki jadłospis. Wtedy jest pewność , że odchudzamy się z głową. Ja tak zrobiłam ale też ze względu na to iż nie znałam się na tym kompletnie. Taką diete mam rozpisaną na 12 tygodni i świetnie się w niej czuję. Czasem nawet bez kawy dzień przetrzymam.

Dodaj komentarz